توسعه کارآفرینی و ورود روستاییان به مباحث تولیدکالا ، بازار و ایجاد بنگاه های خرد اقتصادی ایجاد اشتغال را در پی دارد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، توسعه کارآفرینی و ورود روستاییان به مباحث تولیدکالا، بازار و ایجاد بنگاه های خرداقتصادی، رشداقتصادی و ایجاد اشتغال را در پی دارد و می تواند زمینه ساز ماندگاری مردم در روستاها شود.

این روزها کار آفرینی وخلاقیت مقوله ای است که موضوع آن بسیار مطرح شده است و دلیل آن علت افزایش بی رویه جمعیت و رشد سریع علم و فناوری و محدودیت منابع وامکانات دیگر است.کسب وکارهای گذشته به لحاظ کمی وکیفی پاسخگوی نیازهای کنونی بشر نبوده و در این شرایط خلاقیت به عنوان توانایی ویژه نوع بشر می تواند راه گشای حل این نوع ازمشکلات بشر از جمله بیکاری باشد.

برای آبادانی یک روستا، چه‌کارهایی می توان انجام داد؟ چطور می‌‌شود کاری کرد که اهالی‌ یکی‌یکی به هوای شهر و امکانات ریز و درشتش، ترک خانه و کاشانه نکنند؟ ما جواب این سوال‌ها را از کارآفرینان روستای تویه دروار دامغان می پرسیم.

همیشه برای کار آفرینی نباید منتظر سرمایه زیادی باشیم با دست خالی هم می توان آستین همت را بالا زد جوان های این روستای کوچک با اراده و ذهنی خلاق وهمت خود به فکر تولید کار افتادند و منتظر کار دولتی ننشستند.

مهاجرت معکوس از شهر به روستا

رونق اقتصادی صنایع چوبی در روستای دروار موجب شده تا مهاجرت معکوس از شهر به روستا اتفاق بیافتد.

یکی از جوانانی که در روستای دروار مشغول به کار نجاری است در مصاحبه با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ،گفت: من ساکن شهرستان دامغان هستم چون در آنجا بیکار بودم الان حدود 4 سال است که در این روستا مشغول به کار هستم.

توسعه کارآفرینی بهترین استراتژی درمحیط های روستایی

یکی دیگر از ساکنان روستا که مدتی را هم به شهر برای کار رفته بود گفت: در شهر کار و کاسبی خوبی نداشتم و زندگیم نمی چرخید که این باعث شد دوباره به دروار برگردم و کارگاه تولیدی نجاری راه اندازی کنم و شکرخدا رونق خوبی گرفت.

یکی از کارآفرینان درواری نیز با بیان اینکه در مدت کوتاهی توانستم تعداد زیادی مرد روستایی را به این شغل نجاری علاقه مند کنم گفت: روستاییان بعد از فراگیری و آموزش های لازم به صورت رایگان در این کارگاه مشغول به کار می شوند.

وی با بیان اینکه ظرفیت جذب تمام مردان روستایی در منطقه و حتی روستاهای هم جوار در کارگاه تولیدی نجاری وجود دارد افزود : صنایع چوبی که در دروار تولید می شود به دلیل کیفیت کالا و قیمت مناسب به نمایشگاه های تهران صادر می شود.

توسعه کارآفرینی بهترین استراتژی درمحیط های روستایی

تولید سالانه 5 هزار مبل و صندلی در روستای دروار

تولیدات سالانه کارگاه های نجاری  روستای دروار  5 هزار مبل و صندلی در سال است که این کارگاه های جوان و کوچک برای رونق کسب و کار نیازمند حمایت دولت هستند.

روح الله امیر فخریان دهیار روستای دروار هم به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، گفت: روستای دروار در 45 کیلومتری شهرستان دامغان قرار گرفته و بیشتر جوانان این روستا به شغل نجاری مشغول هستند.

وی افزود: حدود 35 کارگاه نجاری در این روستا وجود دارد و زمینه مناسبی برای گسترش این کارگاه ها است.

توسعه کارآفرینی بهترین استراتژی درمحیط های روستایی

 مسئول یکی از این کارگاه های نجاری نیز گفت: ما کارگاه نجاری را با حدود 3 میلیون سرمایه شروع کردیم که شرایط برای پیدا کردن چوب سخت بود و بعد از چند سال توانستیم دستگاه بگیریم و راحت تر کار کنیم.

وی تاکید کرد: باید جوانان بیشتر به خودشان متکی باشند و روی پای خود بایستند وتلاش کنندبرای شروع کار، چون اگر تولید نکنیم به کشورهای دیگر متکی می شویم.

توسعه کارآفرینی بهترین استراتژی درمحیط های روستایی

قطعا اگر از واردات و قاچاق بی رویه صنایع چوبی جلوگیری شود جوانان روستای دروار نشان دادند که می توانند با همت و تلاش خود بازار داخلی را تامین کنند و ترویج این نوع کارگاه ها در روستاها گامی برای خودکفایی کشور خواهد بود.

گزارش از عطیه زیاری

انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.