سخنگوی شورای نگهبان گفت:باید به جای تولید قوانین جزئی و فرعی که معمولا باهم در تعارض هستند، سراغ تصویب قوانین جامع برویم.

جلسات علنی مجلس باید کم شود/ به جای تولید انبوه قوانین جزئی، قوانین جامع مصوب شودبه گزارش  خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در ششمین همایش ملی نقش پژوهش در فرایند قانونگذاری که صبح امروز (دوشنبه، 27 آذر ماه) در تالار مدرس بهارستان برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه ما نتایج تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس را کمتر می‌بینیم و باید همت کنیم که جایگاه این مرکز و نظراتش ارتقاء پیدا کند و این باور برای نمایندگان مجلس ایجاد شود که قانونگذاری بدون توجه به روش‌های دقیق پژوهشی امکانپذیر نیست.

وی با تأکید بر اینکه توجه به نظر کارشناسان یک امر عقلی و دقیق در بسیاری از نظام‌های قانونگذاری جهان است، ادامه داد: نمایندگان مجلس ما هم باید در تصویب قوانین توجه زیادی به نظرات کارشناسانه داشته باشند چرا که آنان سوگند یاد کرده‌اند که از امانتی که به آنان سپرده شده است پاسداری کنند و لازمه آن این است که به تحقیقات و پژوهش‌های مرکز پژوهش‌ها توجه داشته باشند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس تاکنون اقدامات خوبی را انجام داده است، تصریح کرد: اقدامات مرکز پژوهش‌ها هزینه‌های زیادی را به دنبال دارد، اما سوالی که برای ما پیش می‌آید آن است که این اقدامات چه اثراتی در قانونگذاری ما داشته است و متأسفانه ما برخی اوقات بندها و مصوبه‌هایی را ملاحظه می‌کنیم که با هم هماهنگ نیستند و این مسئله حاکی از آن است که به این مسائل تحقیقی و پژوهشی توجه کافی نشده است.

کدخدایی با تاکید بر اینکه قواعد ما باید جامع و همه‌جانبه باشد، تصریح کرد: ما به جای تولید قوانین جزئی و فرعی که معمولا باهم در تعارض هستند و منجر به گمراهی مجریان می‌شوند، باید سراغ تصویب قوانین جامع برویم که تصویب آن نیازمند کار کارشناسی است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه جلسات صحن علنی مجلس در هفته باید کمتر باشد، کار نمایندگان مجلس فقط محدود به جلسات علنی نیست، بلکه آنان باید زمانی را هم به حضور در کمیسیون‌ها و کمیته‌های تخصصی اختصاص دهند و ضرورتی ندارد که تا این حد جلسه علنی داشته باشیم.

کدخدایی با تأکید بر اینکه قوانین در مجلس باید با توجه به اقتضائات زمان تصویب شود، گفت: برخی اوقات مصوباتی که از مجلس به شورای نگهبان می‌آید، فایده‌ای بر آن مترتب نیست و با وجود هزینه زیادی که صرف تصویب آنان می‌شود، مشکلات واقعی مردم را حل نمی‌کنند.

وی افزود: مصوباتی که مجلس در سیاست خارجی دارد معمولا به گونه‌ای نیست که مشکلات کشور را در این بخش حل کند و در مرحله اجرا هیچ تصور روشنی از آن نیست.

سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه مجلس باید به یکی دیگر از وظایف اصلی خود یعنی نظارت هم توجه کند، اظهار کرد: نمایندگان مجلس ابزارهای متعددی چون سوال، تذکر و استیضاح را در اختیار دارند که در صورتی که واقعی و خارج از مسائل جناحی و سیاسی می‌تواند کاملا راهگشا باشد.

کدخدایی با تأکید بر اینکه شورای نگهبان هم باید توجه زیادی را به نظرات کارشناسانه دهد، تصریح کرد: ما در شورای نگهبان هم نیاز داریم که از نظرات کارشناسی استفاده کنیم و معمولا با دعوت از نمایندگان مجلس و کارشناسان دیگر در پژوهشکده خود این کار را انجام می‌دهیم اما با این وجود در شورای نگهبان هم به اندازه کافی به پژوهش و تحقیق نپرداخته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه سیکل قانونگذاری در کشور ما از بالا به پایین و از مجلس به دولت است، این در حالیست که سیکل قانونگذاری باید از جامعه به مجلس و مبتنی بر تحولات و اقتضائات روز باشد، به این صورت که ابتدا جامعه را رصد کنیم و سپس قانونگذاری صورت گیرد که این وظیفه مرکز پژوهش‌های مجلس است و باید به عنوان حلقه واسط بین جامعه و نمایندگان و مجلس گام بردارد.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: معمولا در نظام‌های قانونگذاری کشورهای دیگر پیش‌نویس قانون و مصوبات در اختیار جامعه و به ویژه نخبگان قرار می‌گیرد که لازم است این مسئله در کشور ما هم مورد توجه قرار گیرد که وقتی پیش‌نویس این مصوبات در اختیار مردم قرار گیرد، می‌توانیم بازخوردهای آنان را بررسی و حلاجی کنیم تا اگر بازخورد جامعه نسبت به مصوبه‌ای منفی بود از ادامه دادن به آن پرهیز کنیم.

کدخدایی با اشاره به اینکه بررسی بودجه سالانه و برنامه 5 ساله زمان زیادی از شورای نگهبان و مجلس می‌گیرد و به تعبیر بنده برای مجلس و شورای نگهبان عذاب است، خاطرنشان کرد: معمولا دولت هم نظرات زیادی درباره این موارد دارد و در نتیجه اختلاف‌نظرهای متعددی پیش می‌آید و لازم است مرکز پژوهش‌های مجلس در تعدیل نظرات و بهم رساندن این نظرات کارشناسانه نقش مهم خود را ایفا کند.

انتهای پیام/

برای مشاهده تصاویر این همایش اینجا کلیک کنید. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار