نمایندگان با کاهش مدت زمان رسیدگی به اعتبارنامه‌های منتخبان در شعب موافقت کردند.

کاهش مدت زمان بررسی اعتبارنامه‌ها منتخبان در شعببه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نمایندگان در صحن علنی امروز در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از طرح آئین‌نامه داخلی ماده 31 آن را با 180 رأی موافق، 8 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 221 رأی مأخوذه اصلاح و ماده 33 آن را حذف کردند.

براین اساس، طبق این مصوبه شعبه موظف است حداکثر ظرف مدت 3 روز کاری گزارش تأئید آن دسته از اعتبارنامه‌های واصله را که معترض ندارند به صورت یکجا به هیئت رئیسه مجلس ارسال کند تا در جلسه علنی گزارش آن قرائت شود و رئیس جلسه تصویب آن را اعلام کند.

اعتبارنامه‌هایی که مورد اعتراض قرار گرفته است، حداکثر ظرف مدت 5 روز کاری توسط شعبه رسیدگی می‌شود. در صورتی که نظر شعبه تأئید اعتبارنامه باشد، گزارش تأئید آن به مجلس ارائه می‌شود و چنانچه نظر شعبه رد اعتبارنامه باشد، گزارش آن از طریق هیئت رئیسه مجلس به کمیسیون تحقیق ارجاع می‌شود.

همچنین براساس تبصره این ماده، شعبه موظف است حداقل 24 ساعت قبل از بررسی اعتبارنامه از معترض یا معترضان جهت توضیح اعتراض و از نماینده‌ای که اعتبارنامه‌اش مورد اعتراض قرار گرفته جهت دفاع دعوت به عمل آورد. عدم حضور هریک از آنان مانع رسیدگی نیست.

معترض یا معترضان در صورت عدم حضور غیرموجه در حوزه در جلسه علنی حق اعتراض ندارند، موجه بودن عدم حضور باید به تأئید هیئت رئیسه مجلس برسد.

در ادامه، ماده 8 این طرح نیز با 174 رأی موافق و 7 مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 217 رأی مأخوذه به تصویب رسید.

براساس این مصوبه در ماده 32 قانون عبارت‌های 12 روز و 10 روز به 5 روز کاری اصلاح می‌شود، یعنی هیچ شعبه‌ای نمی‌تواند تقدیم گزارش خود را بیش از 5 روز کاری از تاریخ دریافت پرونده به تعویق اندازد، در صورتی که تأخیر به حکم ضرورت پیش آمده باشد رئیس و در غیاب او نایب رئیس شعبه مکلف است هیئت رئیسه مجلس را مطلع سازد.

هرگاه هیئت رئیسه علت را موجه دانست موضوع را دوباره به همان شعبه و در غیر این صورت به شعبه بعد ارجاع می‌نماید که ظرف مدت 5 روز کاری پس از دریافت پرونده گزارش دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار