نماینده مردم تهران گفت: رئیس دیوان محاسبات در برخی از مواقع آنها را پس می‌زند که بینی و بین‌الله اینطور نیست.

شورای نگهبان باعث کاهش اختیارات مجلس شده است/ بنده قائل به نظارت استصوابی شورای نگهبان هستمبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود صادقی نماینده مردم تهران با استناد به ماده 79 آئین‌نامه داخلی مجلس طی تذکری گفت: اخیرا بنده نطقی داشتم که باعث ابهاماتی شد و درباره دیوان محاسبات مقصود بنده شخص رئیس دیوان محاسبات نبود، بلکه نظام و فرآیندی بود که در دیوان محاسبات حاکم است و منجر به پاک شدن و خط خوردن ایرادات حسابرسان دیوان محاسبات در جریان رسیدگی به نظام و گردش مالی سالانه بود که جزئیاتش را اگر فرصت باشد در کمیسیون‌ها یا صحن علنی بیان می‌کنم.

وی با اشاره به اظهاراتش درباره اینکه نمایندگان عصاره فضائل شورای نگهبان هستند و نه عصاره فضائل ملت، متذکر شد: اشاره بنده به فرمایش امام خمینی (ره) خطاب به نمایندگان دوره اول بود که گفته بودند شما عصاره فضایل ملت هستید.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه نظام قانونگذاری ما با شورای نگهبان عجین شده است، تصریح کرد: شورای نگهبان در انتخابات و مصوبات مجلس شورای اسلامی نظارت می‌کند و بنده به نظارت استصوابی شورای نگهبان اعتقاد دارم و قائل به آن هستم.

صادقی با اشاره به فلسفه تشکیل شورای نگهبان یادآور شد: اگر شما به مشروح مذاکرات خبرگان قانون اساسی مراجعه کنید متوجه می‌شوید که نهادی مستقل مانند شورای نگهبان برای نظارت بر انتخابات تشکیل شد تا تجربه تلخ رژیم استبدادی گذشته که حاکمیت کاندیداهای سفارشی را از صندوق بیرون می‌آورد و پیشنهاداتی در این زمینه ارائه می‌کرد، تکرار نکنیم و نمایندگان واقعی مردم انتخاب شوند.

صادقی تأکید کرد: پس از گذشت 4 دهه از عمر پربرکت جمهوری اسلامی و فعالیت مستقل شورای نگهبان در کنار مجلس آیا حق نداریم که بپرسیم این محصول نظام را ارزیابی دقیق و علمی کنیم و بدانیم که خروجی آن چیست.

وی بیان کرد: شورای نگهبان وقتی به تعبیر امام (ره) مصوبه‌ای را رد یا تصویب می‌کند هیچ فردی حق ندارد بگوید این مصوبه اعتبار ندارد. اما تفسیرهایی که شورای نگهبان کرده است که گاهش اوقات باعث کاهش اختیارات مجلس شده است. از جمله این موارد میتوان به حق تحقیق و تفحص اشاره کرد که در مواردی محدودیت‌هایی اعمال شده است که این محدودیت‌ها منجر به کاهش حدود اختیارات نمایندگان شده است.

صادقی با بیان اینکه ورودی که از مجلس می‌آید شورای نگهبان نیز در آن سهیم‌اند، تصریح کرد: در قانونگذاری هم می‌توانیم نقدهایی داشته باشیم.

وی افزود: در برخی از موارد که شورای نگهبان که به مصوبات مجلس ایراد وارد می‌کند اعلام می‌کند که استثنائاتی در مصوبات قرار داده شود که ممکن است این استثنائات ساختار و خاصیت آن مصوبه را از بین ببرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: بنده از توضیحاتی که ارائه دادید تشکر می‌کنم و اگر در دفعه قبل هم اینگونه صحبت می‌کردید، این مناقشه ایجاد نمی‌شد.

رئیس مجلس اظهار کرد: شما در جلسه گذشته که بنده حضور نداشتم گفتید که بررسی حساب‌های مجلس از سوی دیوان محاسبات انجام می‌شود و رئیس دیوان محاسبات در برخی از مواقع آنها را پس می‌زند که بینی و بین‌الله اینطور نیست.

وی خاطرنشان کرد: در چند دوره‌ای که بنده در مجلس بودم این موارد را ندیده‌ام و حتی در برخی از موارد رئیس دیوان هم از گزارش‌هایی که واصل می‌شود اطلاعی ندارد، چرا که کارشناسان دیوان محاسبات در کمیسیون برنامه و بودجه حضور می‌ِیابند و گزارش‌های خود را ارائه می‌دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار