هزار و 500 مورد نمونه گیری از واحدهای پرورش مرغ برای شناسایی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی انجام شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ محمدعلی بخشی ، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری طیور اداره‌کل دامپزشکی استان گفت: تاکنون هزار و 500 نمونه از مرغداری ها برداشت کرده‌ ایم که خوشبختانه تمام نمونه‌ ها منفی بوده ‌است.


وی با بیان اینکه این بیماری در تمام گونه‌ های پرندگان دیده می‌شود، افزود: اداره‌ کل دامپزشکی استان در راستای رصد یا پایش این بیماری اقدام به طرح مراقبت فعال از واحدهای مرغداری تخم ‌گذار، گوشتی و طیور روستایی کرده است.


وی گفت: تاکنون در خراسان‌ جنوبی، بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است.


رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری طیور اداره‌کل دامپزشکی خراسان‌ جنوبی افزود: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، یک بیماری مسری حاد است که بیشتر در فصول سرد سال دیده می‌ شود.


بخشی با بیان اینکه علت این بیماری نیز مقاوم بودن ویروس آن نسبت به سرما است، گفت: علت انتقال این بیماری، مهاجرت پرندگان آبزی مهاجر است.


رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری طیور اداره‌کل دامپزشکی خراسان‌ جنوبی افزود: خودداری از تماس با پرنده مهاجر مشکوک و یا بیمار و یا شکار و صید این پرنده، نگهداری طیور بومی روستایی در یک محدوده قابل کنترل، کنترل بازارها و فروشگاه‌های عرضه پرندگان، جلوگیری از صید و شکار پرندگان مهاجر و رصد و پایش هر نوع گزارش بیماری و یا تلفات در پرندگان مهاجر طیور صنعتی و روستایی از راه‌های پیشگیری از این بیماری است.


بخشی علائم عمده این بیماری را مشکلات تنفسی در انسان و پرندگان دانست و گفت:علائم این بیماری در پرندگان، تورم و پرخونی سر، تاج، ریش، چشم‌ها، ساق پاها، عطسه، تنفس با دهان باز و تلفات بالا در پرندگان است.


وی با بیان اینکه تماس مستقیم با پرنده بیمار باعث انتقال بیماری به انسان می‌ شود، افزود: این بیماری در انسان نیز همین علائم را دارد و تب، گلودرد، لرز و کوفتگی بدن از جمله آن است.
منبع:صداوسیما
انتهای پیام/ک

نمونه گیری 1 هزار و 500 مورد از مرغداریهای خراسان جنوبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.