یک تحلیلگر سیاسی معتقد است کره شمالی ممکن است در نهایت پای میز مذاکره حاضر شود، ولی این به آن معنا نیست که برنامه‌های هسته‌ای خود را متوقف می‌کند.

تحلیلگر چینی: مذاکره با کره شمالی به معنای توقف برنامه هسته ای آن نیستبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک؛ «ژو گیندو»، تحلیلگر سیاسی چین در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک گفت: ما شاهد توسعه برنامه های هسته‌ای و موشکی کره شمالی هستیم. بدیهی است که پیونگ یانگ، استقرار سامانه های دفاع موشکی آمریکا در کره جنوبی و ژاپن و رزمایش نظامی مشترک واشنگتن و سئول را چالشی برای امنیت ملی خود تلقی می کند. به عقیده من، اقدامات آمریکا و متحدانش در منطقه شبه جزیره کره موجب ایجاد ترس واقعی در میان مقامات و برنامه ریزان پیونگ یانگ شده است. آنها نسبت به آنچه بر سر «صدام»، دیکتاتور عراق، یا «معمر قذافی»، دیکتاتور لیبی آمده، هوشیار هستند؛ آنها پس از آنکه برنامه های هسته ای و تحقیقات درباره ساخت سلاح های اتمی را متوقف کردند به آن سرنوشت (مرگ) دچار شدند.

مقامات کره شمالی و کیم جونگ اون، رهبر این کشور افرادی هوشمند هستند و به خوبی از از سرنوشت صدام و قذافی درس گرفته اند. آنها بر این باورند که اگر برنامه های هسته ای خود را متوقف کنند، استقلال خود را از دست خواهند داد و آمریکا همان سیاستی را که در لیبی و عراق اجرا کرد، علیه آنها نیز به کار خواهد برد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اعمال تحریم های بیشتر می تواند حربه ای برای متوقف کردن برنامه های هسته ای و موشکی کره شمالی باشد، گفت: چند ماه پیش، شورای امنیت سازمان ملل تحریم های جدیدی علیه کره شمالی وضع کرد. این سازمان به تازگی تحریم های دیگری علیه این کشور اعمال کرده است. با وضع شش دوره تحریم، کره شمالی همچنان به توسعه برنامه های هسته ای خود ادامه می دهد. همانطور که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درباره تحریم پیونگ یانگ گفت آنها (کره شمالی) ترجیح می دهند علف بخورند ولی توسعه برنامه های هسته ای و موشکی خود را متوقف نکنند. به عقیده من، این یک توصیف کامل از درک وضع کره شمالی است. بقای این کشور، بقای حزب، بقای ملت و رهبر کره شمالی در گروی ادامه برنامه های هسته ای است.

این کارشناس ادامه داد: قطع عرضه و فروش نفت به کره شمالی در آستانه فرارسیدن فصل زمستان، این کشور را بیش از پیش تحت فشار قرار خواهد داد. با این حال، شک دارم که مقامات پیونگ‌یانگ از گسترش برنامه های هسته ای خود کنار بکشد. به احتمال زیاد دولت پیونگ یانگ برای مقابله با فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم، پای میز مذاکره حاضر می شود ولی هیچ گاه حاضر به توقف برنامه های هسته ای خود نخواهد شد.

کره شمالی در سوم سپتامبر سال جاری میلادی ششمین و قدرتمندترین بمب هسته ای خود را آزمایش کرد. آمریکا این آزمایش هسته ای را نقض قطعنامه شورای امنیت دانست و خواستار اعمال تحریم های گسترده شد. از سوی دیگر، واشنگتن در حمایت از متحدان منطقه ای خود، به اجرای رزمایش نظامی با کره جنوبی در شبه جزیره کره روی آورد که این اقدام به تنش ها دامن زده است. پیونگ یانگ پس از آخرین آزمایش موشکی خود اعلام کرد با موشک های بالستیک قادر است خاک آمریکا را هدف قرار دهد.

انتهای پیام/

 

دست نکشیدن کره شمالی از برنامه هسته ای خود

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار