علت مرگ پلنگ رودسر در جنگل های سجیدان مشخص شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ قربانعلی محمدپور مدیر کل حفاظت محيط زيست گيلان گفت :در پی كشف لاشه پلنگ سجيدان معروف به آرزو در عمق جنگل های سياهكلرود كه حدود 2ماه از رها سازی آن می گذشت، دامپزشك و كارشناسان حيات وحش حفاظت محيط زيست گيلان لاشه را مورد بررسی دقيق و كالبد شكافی قرار دادند. 
وی افزود: بررسی و كالبد شكافی پلنگ معروف سجيدان كه چند روز قبل لاشه آن كشف شده بود نشاندهنده درگيری پلنگ تلف شده با يك پلنگ ديگر بوده است. 

مدیر کل حفاظت محيط زيست گيلان اعلام كرد :بررسی های ميدانی محل درگيری و كالبد شكافی این حیوان درنده آن است كه اين درگيری بر سر لاشه شكار شده يك تشی بوده و2 پلنگ  برای تصاحب لاشه تشی با يكديگر درگير می شوند.

قربانعلی محمدپور خاطر نشان کرد: مهمترين دلايلی كه باعث می شود تا گمانه درگيری با پلنگ از ديد كارشناسان تقويت شود وجود موهای شبيه موی پلنگ در دهان پلنگ كشته شده و وجود 2 حفره به فاصله 5 سانت در جمجمه اين حيوان است كه اين فاصله می تواند جای 2دندان نيش يك پلنگ بالغ باشد، همچنين شكستگی  قسمتی از كتف و پارگی عضلات اين ناحيه و چندين حفره در ناحيه پشتی كه اثر گازگرفتگی است نشان دهنده آن است كه پلنگ سجيدان نتوانسته از اين درگيری شديد جان سالم به در ببرد و از يك پلنگ قوی تر شكست خورده است. 

وی اضافه كرد :در قسمت قدامی بدن پلنگ نيز چند حفره كوچك و سطحی كه توسط تيغ تشی ايجاد شده و باعث سوراخ شدن پوست و جراحت سطحی شده بود مشاهده شد.

مدیرکل محیط زیست گیلان گفت: نمونه برداری های لازم از قسمت های مختلف پلنگ برای آزمايشات تكميلی انجام شده و پوست پلنگ نيز برای تاكسيدرمی برای استفاده در موزه تنوع زيستی جدا شد.

محمدپور تصریح کرد:  اين پلنگ ماده معروف به (آرزو) كه در دی ماه سال گذشته بر اثر گير كردن در تله سيمی جانوران به شدت آسيب ديده بود پس از يك عمل جراحی پيچيده و بيش از 10 ماه مراقبت های ويژه و بازيابی كامل سلامتی، نهايتا در آبان ماه گذشته با نصب ردياب ماهواره ای صرفا با قابليت ارسال موقعيت جغرافيايی در زيستگاهش ارتفاعات جنگلی رودسر رها سازی شده بود كه بعد از گذشت 2ماه از اين رهاسازی با وقوع اين درگيری كشته شد.

 

انتهای پیام/م.ع

آرزو در درگیری با پلنگ دیگر کشته شد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.