با انتقال آب کشاورزی به دشت خانمیرزا در شهرستان لردگان، خودسوزی این دشت به صورت موقت، متوقف شد.

توقف خود سوزی تالاب خانمیرزابه گزارش گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ محمدصادق خانجانی مدیر جهادکشاورزی لردگان گفت: با اجرای شبکه لوله گذاری و انتقال  ۵۰ لیتر آب بر ثانیه از بخش کشاورزی این شهرستان به  دشت خانمیرزا، خودسوزی این دشت به صورت موقت، متوقف شد.
 
وی اضافه کرد: از این مقدار آب، ۱۰ لیتر بر ثانیه از طریق لوله گذاری به طول ۵۰۰ متر از نزدیکترین چاه عمیق کشاورزی و ۴۰ لیتر بر ثانیه با لوله گذاری به طول ۷ کیلومتر از چشمه دایمی شهر آلونی، وارد این دشت می‌شود.
   
خانجانی افزود: خودسوزی دشت خانمیرزا یکی از نادرترین پدیده‌های زیست محیطی در کشور می‌باشد که بعد از تالاب «پریشان» در استان فارس و بر اثر تداوم خشکسالی و کم بارشی در این دشت رخ داده است.

وی در مورد چگونگی این پدیده گفت: مواد آلی انباشته شده در لایه‌های زیرین، سبب تشکیل تورب یا ذغال سنگ نارس شده که با ترکیب گاز متان، قابلیت بالای اشتعال پیدا می‌کند و نتیجه این آتش سوزی به صورت بخار و دود در سطح زمین مشاهده می‌شود.
 
به گفته خانجانی؛ دشت خانمیرزا تا قبل از دهه ۶۰ به صورت تالاب بود و طبق تصاویر هوایی سال ۱۳۴۰، مساحت آن به دو هزار هکتار می‌رسید که هم اکنون به یکی از دشت‌های بحرانی استان تبدیل شده است.
 
انتهای پیام/خ

توقف خودسوزی دشت خانمیرزا با انتقال آب کشاورزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار