به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اجرای فاز اول استانداردهای جدید اجباری خودرو از اول دی ماه 1396، تولید و واردات برخی از خودروهای غیر استاندارد از جمله خودروهای MVM 315 سدان، MVM 550 ، تیگو 5، سایپا 131 و سایپا 132 دوگانه سوز، سایپا 141 بنزینی و دوگانه سوز، آریو 1500 سی سی، پژو پارس با موتور XUM ، وانت تک کابین و دو کابین مزدا و کارا 1700(بنزینی و دوگانه سوز)، آسا B 50F ، لیفان 620، لیفان X50، لیفان X60 ، جک J5 ، هیوندای i10 و برخی از خودروهای سنگین جاده ای از دستور کار خودروسازان خارج شد.
پیمان پیرایش، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران با اعلام این خبر گفت: با شروع اجرای استانداردهای جدید تأیید نوع خودرو، تولید تعدادی از خودروهایی که نتوانستند الزامات استانداردهای اجباری مربوطه را رعایت کنند خاتمه یافت و از این پس شاهد تولید این خودروها نخواهیم بود.
پیرایش با تاکید بر اینکه برنامه اجرای استانداردهای جداگانه اجباری ایمنی عملکردی خودرو مطابق با آخرین تغییرات اتحادیه اروپا روزآمد و ابلاغ شده است، گفت: سازمان ملی استاندارد ایران در انجام رسالت خود مبنی بر تدوین و به روز رسانی مستمر استانداردها، همواره تلاش دارد در تدوین استانداردهای حوزه خودرو از استانداردها و مقررات فنی مورد استفاده در کشورهای پیشرو و صاحب فناوری در صنعت خودرو و نیز استانداردهای معتبر بین المللی و منطقه ای استفاده کند.
وی با بیان اینکه استانداردهای تأیید نوع خودرو از اول دیماه 1396، برای تمامی تولیدات و واردات خودرو لازم الاجراست، افزود: اجرای این استانداردها برای تولیدکنندگانی که پیش از این از سازمان ملی استاندارد ایران گواهینامه تأیید نوع دریافت کرده اند، مطابق برنامه زمانبندی تعیین شده، در دست اقدام است و با توجه به این زمانبندی الزامات استانداردهای مورد نظر در چارچوب کنترلهای تطابق تولید(COP)، توسط سازمان ملی استاندارد ایران آغاز شده است.
پیرایش ادامه داد: گواهینامه تأیید نوع خودرو آن دسته از خودروسازانی که در تولید محصول خود الزامات استانداردهای جدید را رعایت نکنند، تمدید نخواهد شد. در حال حاضر تولید 25 مدل خودروی سواری و سنگین، با توجه به عدم امکان انطباق آنها با استانداردهای اجباری، متوقف شده است که خودروهای سواری MVM 315 سدان، MVM 550 ، تیگو 5، سایپا 131 و سایپا 132 دوگانه سوز، سایپا 141 بنزینی و دوگانه سوز، آریو 1500 سی سی، پژو پارس با موتور XUM ، وانت تک کابین و دو کابین مزدا و کارا 1700(بنزینی و دوگانه سوز)، آسا B 50F ، لیفان 620، لیفان X50، لیفان X60 ، جک J5 ، هیوندای i10 و برخی از خودروهای سنگین جاده ای از این جمله اند.
پیرایش در پایان خاطرنشان کرد: سازمان ملی استاندارد ایران خواستار ارائه برنامه دقیق خودروسازان درباره اقدامات لازم برای ارتقای مدلهای خودرویی و انطباق آنها با الزامات استانداردهای جدید است و اجرای این برنامهها را به منظور بررسی دقیق تطابق مدلهای تولیدی یا وارداتی با استانداردهای تأیید نوع به صورت جدی پیگیری خواهد کرد.
انتهای پیام/
خودروهایی که سالهاست تولیدشون متوقف شده، دارن با قیمت بالا به مردم میندازن و جون ملت بیچاره رو مثل آب خوردن میگرن و عین خیالشون هم نیست!!!!!
بعد اینهمه سال و با کلی فرجه که به خودروسازهای وطنی داده شده و روز به روز کیفیتشون بدتر میشه، چه جوری قراره خودروهایی که الان در دنیا چندین ساله منسوخ شده و اصلا استاندارد نیست، استانداردش کنن؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
بجای استاندارد کردن خودروهای از رده خارجشون، لطف کنن مدیراشونو و واردات خودروشونو استاندارد کنن، !!!!
با پیش قسطهای پایین ولی نمیدونند اینها چیزی بیش از پراید ندارند
ولی ماشینهای وطنی هنوز در هاله از ابهام !!!
پراید 132 با 131 مگه چقدر فرق دارن!!! پارس ای ال ایکس با موتور زانتیا 1800 سی سی 16 سوپاپ بود نتونستن به تولیدش ادامه بدن رفتن یه موتور اختراع کردن به نام ایکس یو ام هشت سوپاپ! خب معلومه این موتور همون 405 قدیمیا بوده و خودشون فهمیدن بازار خوبی نداره توقف تولید کردن.
واقعا متاسفم.
من یکسال هست تیگو۵دارم خیلی هم راضی هستم.
حاضریم با جون خودمونو بقیه بازی کنیم.
که مردم بگن ماشین دارن...
آقا بیخیال
چه کسی مانع اجرای تولید انبوه خودروهای الکتریکی ساخت ایران (جمشید آرین) شد؟؟؟
این نظر را توسعه دهید؟؟؟
تاکنون بیش از 4 میلیون نفر به خودروهای ساخت آقای جمشید آرین (طرفدار محیط زیست) رای داده اند
از آقای جمشید آرین بپرسید چه کسی جلوی پیشرفت کار را گرفته است؟؟؟
حتی در برنامه های تلویزیونی و رسانه ای ... مردم، بسیج و ... و بیش از 4 میلیون نفر طرفدار تولید انبوه خودروهای ایرانی (برقی) ... هستند؟؟؟
در آپارات فیلم ها و کلیپ ها موجود است؟؟؟
مگر خبرنگاران محترم و رسانه های محترم ما را از این وضعیت نجات دهند؟؟؟
من به عنوان یک شهروند ایرانی، خودرو نمی خرم و منتظر خرید خودروهای برقی یا الکتریکی تولید ایران (همانند خودروهای آقای جمشید آرین) هستم.
تا سال 2050 نسل خودروهای فسیلی باید از روی کره زمینه برچیده شود؟؟؟
جنبش انتظار برای خرید خودروی الکتریکی دوستدار محیط زیست ایرانی
شهروند وطن دوست ایرانی
حدالقل با کیفیت دست مردم بدن
یه مشت خودرو چینی به اسم پراید
سالی یک میلیون خودرو
سال دیگه شصت میلیون خودرو داریم
همه ایران رو بزرگراه کنیم باز کمه
باید سالی 100 هرار اتوبوس و مترو باید داشته باشیم
عاقلان دانند؟؟؟؟
من که یه چینی خریدم انصافا راضی هستم یعنی فکر کن با اون پول میخواستم دنا بخرم بعد میگن استاندارد
بعد هیوندا i10 با مصرف سوخت 6 لیتر غیر استاندارد تر از پراید
خدا کنه ولی منکه بعید میدونم
ما حداقل تا بیست سال اینده پراید مونتاژ میکنیم...وسلام