به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهران اعتمادی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کلاسهای تخصصی-آموزشی و بازدید از آزادراه تهران-شمال برای دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از سوی شرکت آزادراه برگزار شده است، بیان کرد: بدین ترتیب دانشجویان با آخرین تکنولوژی روز دنیا در آزادراه تهران ـ. شمال آشنا میشوند.
وی با تأکید بر اینکه ضرورت دارد تکنولوژی روز آزادراه تهران-شمال در دیگر آزادراههای کشور نیز گسترش یابد، گفت: برخی موارد در آزادراه تهران ـ. شمال برای اولین بار در کشور اجرا شده است که در اینباره میتوان به همان تونلهای دو پوششه اشاره کرد.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال افزود: هدفگذاری کردهایم انتقال اطلاعات آزادراه تهران- شمال به مسئولان، وزیر راه و شهرسازی، نمایندگان کمیسیون عمران مجلس و رئیس بنیاد مستضعفان در قالب پکیج ویژه بهروز شده، به صورت منظم ارائه شود تا همه در جریان پیشرفت فیزیکی آزادراه تهران- شمال باشند.
اعتمادی بیان کرد: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی در منطقه یک آزادراه تهران- شمال ۸۸.۵ درصد ارزیابی میشود.
وی درباره زمان زیربار رفتن قطعه یک گفت: ظرف یک هفته آینده بازنگری مجدد در امکان تکمیل و افتتاح قطعه یک آزادراه تهران - شمال با ۹۵ درصد پیشرفت را بررسی میکنیم و در حال بررسی هستیم که ببینیم میتوانیم قطعه یک آزادراه تهران- شمال را به نوروز امسال برسانیم یا خیر، فعلاً برنامه ما این است که این پروژه را تا عید نوروز ۹۷ زیر بار عبور ببریم.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران - شمال با اشاره به اینکه در قطعه ۲ آزادراه نیز فعالانه کار میکنیم و پیشرفت حدود ۲۰ درصد است، ادامه داد: حفاری در تونل البرز در قطعه دوم آزادراه تهران- شمال به حدود ۸۰ درصد در لاین شرقی (رفت) رسیده است.
وی افزود: در منطقه دو با همکاری بنیاد، دولت و قوه قضائیه کار به سرعت در حال انجام است، ارتفاع تراز ارتفاعی مسیر در منطقه دو بالاتر بردهایم و از سطح رودخانه بالاتر رفت که این موجب شد مشکل درگیری با معارضان محلی کاهش یابد و به حداقل برسد که در پیشرفت سرعت کار مؤثر است.
اعتمادی با بیان اینکه قطعه دوم آزادراه تهران- شمال تا ۲.۵ سال آینده اجرا و تکمیل میشود، گفت: در حال مطالعه هستیم ببینیم میتوان قبل از تونل البرز مسیر تکمیل شده را به جاده موجود کندوان وصل کرد و یا آنکه بعد از تونل البرز بخشی از قطعه سوم هم اجرا و مسیر به جاده موجود وصل شود، اما احتمال آنکه بعد از تونل البرز به جاده موجود وصل شویم بیشتر است.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران - شمال اظهار کرد: در قطعه سوم آزادراه بحث فاینانس مطرح است که در این باره با شرکتهای «هیوندایی» و «دوو» به صورت مشترک و با شرکت «دوو» به صورت مستقل در حال مذاکره هستیم؛ البته با گروههای دیگری نیز مذاکره میکنیم؛ مثلاً با فاینانسرهای ایتالیا، چین و کره نیز در این باره در حال مذاکره هستیم.
اعتمادی تأکید کرد: تلاش ما این است که تا پایان سال نحوه اجرای قطعه سوم آزادراه تهران- شمال تعیین تکلیف شود.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال ادامه داد: برای قطعه سوم ۱.۲ میلیارد یورو فاینانس لازم داریم که البته اولویت ما استفاده از پیمانکار داخلی است، در این باره در ازای هر پیگیری که از مجری خارجی داریم با یک مجری داخلی نیز صحبت کردیم که تا کنون با ۶ گروه ایرانی و ۴ گروه خارجی مذاکراتی داشتهایم.
وی گفت: پیمانکار مجری پروژه در بدترین حالت ایرانی - خارجی و در بهترین حالت که مطلوب ما است ۱۰۰ درصد ایرانی است، اما در حالتی دیگر ممکن است مجری ۵۱ درصد ایرانی و ۴۹ درصد خارجی باشد و همچنین مقرر است تا ۷۵ درصد هزینه راه را فاینانس خارجی بیاوریم.
اعتمادی ادامه داد: اولویت ما استفاده از پول و پیمانکار ایرانی در اجرای قطعه سوم آزادراه تهران- شمال است و این مطلوبترین کار برای ما است.
وی افزود: حالتی دیگر این است که فاینانس ۱۰۰ درصد خارجی باشد، اما مجریان ایرانی باشند و ۵۱ درصد استفاده از توان ایرانی و ۴۱ درصد استفاده از مجری خارجی باشد و حالتی دیگر هم فاینانس ۱۰۰ درصد خارجی و مجری ۱۰۰ درصد ایرانی است که البته تحقق این موضوع سخت است.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران - شمال درباره میزان تحویل اراضی به بنیاد مستضعفان طبق قرارداد اولیه ساخت آزادراه تهران ـ. شمال توضیح داد: در طول آزادراه هیچ زمینی تحویل ما نمیشود و این اشتباهی است که از اول مطرح شده و جا افتاده است؛ آزادراه حریم دارد که در این حریم (که عدد کوچی است) بهرهبرداری اقتصادی باید با مجوز آزادراه و توسط ذینفعان باشد، ذینفع میگوید من زمین دارم، زمنیش کنار آزادراه است و موضوع در کل طول مسیر است و لاغیر؛ در طول مسیر آزادراه تهران- شمال ممکن است ۴ تا ۵ نقطه به عنوان مجتمع خدماتی -رفاهی در نظر گرفته شود که ضابطه خاص خود را دارد و آنها در اقتصاد آزادراه و تأمین مالی آزادراه نقشی ندارند.
اعتمادی افزود: البته یکسری از اراضی هم طبق تعهد دولت قرار است به ما واگذار شود تا اگر آورده دولت پاسخگوی نیاز مالی آزادراه نباشد، زمین به ما بدهند.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال گفت: یکی از این اراضی قطعهای ۱۰۰ هکتاری در پردیس است که متأسفانه دولت آن را تصرف کرده و در آن مسکن مهر (فاز ۵ پردیس) ساختهاند؛ قطعهای زمین نیز جایی دیگر است، اما از آزادراه به شرکت آزادراه تهران ـ. شمال زمینی واگذار نمیشود.
اعتمادی تأکید کرد: رسما اینجا اعلام میکنم که تأمین مالی برابر توافق انجام شده بنیاد و وزارت راه در مجموع معادل هم پیش میرود و البته ممکن است یکی از طرفین جلوتر و عقبتر باشد، اما در مجموع بنا بر تراز طرفین که سازمان حسابرسی مسئول بررسی آن و جزو توافقات ابلاغ آزادراه در تراز تصویب شده است، مطلوب پیش میرود.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران - شمال افزود: تا پایان سال ۹۵، طرفین تراز نزدیک به هم دارند و از آن به بعد برابر بررسیها پرداختهای دو طرف حدود ۵۰- ۵۰ است.
وی ادامه داد: سازمان حسابرسی پرداختها را کنترل میکند و طرفین به صورت مساوی ۱۵۰۰ میلیارد تومان پول آوردهاند؛ هم دولت و هم بنیاد نگاه ویژه از خود گذشته برای تأمین مالی آزادراه تهران- شمال دارند.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال گفت: دولت پول خوبی در آزادراه تهران- شمال آورده و با روشهای دیگر نیز تأمین مالی کرده است و چنین مجموعه آزادراهی در هیچ جای کشور نداریم.
انتهای پیام/