ساختمان گمرگ آستارا، معروف به خانه بلژیکی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ ولی جهانی، سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: ساختمان گمرگ آستارا، معروف به خانه بلژیکی به شماره 31891 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی افزود: خانه بلژیکی در سال 1275 شمسی توسط میبدوژ رئیس وقت گمرک آستارا بنا شد که بعدها به عنوان محل پذیرایی میهمانان ویژه گمرک مورد استفاده می گرفت.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان،  مصالح استفاده شده در این بنا را چوب و گچ عنوان کرد و اظهار داشت: معماری خانه بلژیکی معماری اروپای شرقی است که با معماری بومی تلفیق شده است.

جهانی با بیان اینکه خانه بلژیکی به موزه گمرک آستارا تبدیل خواهد شد، افزود: اسناد تاریخی، وسایل، ابزار و مدارک مربوط به سابقه فعالیت گمرک این شهرستان به عنوان سند و هویت تجارت بین الملل استان گیلان و ایران در این موزه نگهداری تا به یکی از جاذبه های گردشگری آستارا و گیلان تبدیل خواهد شد.

وی تصریح کرد: اداره گمرک آستارا در دوره قاجاریه به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و زیر نظر نمایندگان و مستشاران بلژیکی و اتریشی اداره می شد و در دوران مشروطیت فعالیت مستشاران بلژیکی سلب و به اداره گمرک آستارا تحویل داده شد.

 

انتهای پیام/ع

 

ثبت خانه بلژیکی واقع در آستارا در فهرست آثار ملی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.