شیروان دره یک مجموعه ی ارزشمند از میراث زمین‌شناسی است که عملکرد عوامل فرساینده بر روی رسوبات آذرآواری آتشفشان سبلان باعث ایجاد اشکال و ستون های فرسایشی متنوع و زیبا در آن شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، شیروان دره سی براثر فرسایش خاکِ ماسه ای و مستعد رانش و ریزش خود در طول چندین هزار سال تشکیل‌شده است. اشکال فرسایشی متنوع شیروان دره را می‌توان به‌عنوان شاخص‌ترین پدیده ژئوتوریسمی در این منطقه معرفی نمود که علاوه بر ویژ‌گی های زیباشناختی به لحاظ آموزشی نیز بسیار مفید هستند.

شیروان دره از لحاظ زیست شناسی نیز بسیار حائر اهمیت است و یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیاط وحش ایران به شمار می آید. این پارک طبیعی به‌عنوان دومین ژنو پارک خاورمیانه مراحل ثبت خود را در سازمان یونسکو سپری می‌کند.

در پی موافقت منابع طبیعی، طبیعت شیروان‌دره اردبیل در دامنه کوه سبلان به عنوان مجموعه غنی دارای گونه‌های گیاهی و جانوری در آستانه ثبت در فهرست آثار طبیعی ملی قرار گرفت.

شیروان دره یکی از مناطق بکر طبیعی و برخوردار از گونه های غنی جانوری و گیاهی است که سال ها است تبدیل آن به پناهگاه حیات وحش و یا اثر طبیعی ملی تاکید می شود.

به دلیل واقع نشدن این منطقه، در گروه مناطق حفاظت شده محیط زیستی، ادارات متولی نیز قادر به اجرای برنامه های حمایتی متناسب با نیاز منطقه نیستند.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان اردبیل افزود: ما یک قدم به تبدیل این منطقه به اثر طبیعی ملی نزدیک شدیم و توانستیم موافقت منابع طبیعی را اخذ کنیم.

محمد خداپرست  بیان داشت: در ارتقا مناطق حفاظت شده و یا تبدیل منطقه به منطقه حفاظت  شده ضروری است دو حوزه منابع طبیعی و صنعت و معدن موافقت کنند.

وی افزود: با موافقت منابع طبیعی امیدواریم صنعت و معدن نیز موافق تبدیل این منطقه به اثر طبیعی ملی باشد تا بتوانیم برنامه های حمایت از گونه های حیات وحش و گونه های گیاهی کم نظیر منطقه را پیاده کنیم.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان یادآور شد: در حال حاضر دو اثر طبیعی ملی در استان داریم که شامل کوه سبلان و غار یخگان است.

 

انتهای پیام/ع

دو اثر طبیعی ملی در استان اردبیل وجود دارد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.