پیش بینی افزایش ۱۰ درصدی تولید گندم

مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از پیش بینی افزایش ۱۰ درصدی تولید گندم در این استان خبر داد.

برداشت ۱۱۰ هزار تن گندم در چهارمحال و بختیاریبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ ذبیح الله غریب با اشاره به کاهش سطح زیر کشت گندم طی سال زراعی جاری و به دلیل محدودیت منابع آبی در مزارع چهارمحال و بختیاری گفت: امسال ۵۸ هزار و ۹۵۰ هکتار از اراضی استان شامل ۳۶ هزار و ۱۰۰ هکتار مزارع دیم و ۲۲ هزار و ۸۵۰ هکتار اراضی آبی به کشت پاییزه گندم اختصاص یافت.

وی اضافه کرد: علیرغم کاهش سطح زیر کشت و با استفاده از بذر و ارقام مناسب و رعایت اصول فنی تولید، پیش بینی می‌شود ۱۲۰ هزار تن محصول از این مزارع برداشت شود که نسبت به سال  زراعی گذشته ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت.

مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: از این میزان برداشت، ۸۳ هزار تن مربوط به کشت آبی و ۳۷ هزار تن مربوط به کشت دیم خواهد بود.

غریب گفت: میهن، اوروم، پیشگام، پیشتاز، بک کراس روشن، از ارقام قدیمی و حیدری، سیروان و پارسی ارقام جدید گندم آبی کشت شده در استان می‌باشند که پروتئین و گلوتن آن‌ها درحد استاندارد است.

وی بیش از ۹۰ درصد گندم دیم استان را هم رقم سرداری اعلام و اضافه کرد: در سال زراعی جاری از ارقام دیم مانند آذر ۲، هما، باران، کراس سبلان، هشترود و صدرا که از لحاظ کیفیت، گلوتن بالاتری نسبت به نمونه‌های گذشته دارند هم استفاده شد.

غریب افزود: امسال همچنین ۲ هزار و ۵۲۰ تن انواع کود شیمیایی و ۲ هزار و ۷۰۰ تن بذر اصلاح شده گندم میان کشاورزان استان توزیع شده است.

وی یادآور شد: در سال زراعی گذشته حدود ۱۰۹ هزار تن گندم در ۶۰ هزار هکتار از مزارع چهارمحال و بختیاری برداشت شد که ۶۷ هزار تن آن به قیمت هر کیلوگرم ۱۳ هزار ریال از کشاورزان خرید تضمینی گردید.

غریب با اشاره به رتبه برتر چهارمحال و بختیاری در کاهش سن زدگی گندم در کشور اضافه کرد: میزان سن زدگی در محصول گندم این استان ۶۷ صدم درصد می‌باشد و در ردیف پنجم استان‎های برتر کشور قرار دارد.

انتهای پیام/ز

 پیش بینی تولید ۱۲۰ هزار تن گندم در چهارمحال و بختیاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار