اخیرا شرکتی در قالب طرح تجاری‌سازی، مجتمع تجاری را در محوطه محوطه‌ گنبد کبود مراغه ساخته که شکایت دوستداران میراث فرهنگی را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از شهر‌های استان آذربایجان شرقی با نام مراغه شناخته می‌شود. این شهر در ۱۳۵ کیلومتری تبریز واقع شده است و باغ شهر ایران شهرت دارد.

بنا بر این گزارش؛ مراغه به گواه تاریخ پایتخت نجوم ایران است و گردشگران داخلی و خارجی زیادی در سال از آن بازدید می‌کنند. از جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به گنبد سرخ، برج مدور، گنبد کبود، گنبد غفاریه، گوی برج، رصدخانه، آرامگاه اوحدی، معبد مهر مراغه و قیزلار قلعه‌سی اشاره کرد.

گنبد کبود مراغه متعلق به دوره سلجوقیان است. این بنای تاریخی که در سال‌های اخیر توجه شرکت‌های تجاری را به خود جلب کرده، در ۱۵ دی ماه سال ۱۳۱۰ به ثبت ملی رسیده است، اما شرکتی در قالب طرح تجاری‌سازی محوطه‌اش، مجتمع تجاری را در محوطه این بنای تاریخی ساخته که شکایت دوستداران میراث فرهنگی را به دنبال داشته است.

محمد مشتری مدیر عامل انجمن تاریخ پژوهان مراغه، در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ضمن گلایه از سکوت ارگان‌های منطقه و سازمان میراث فرهنگی در قبال وضعیت فعلی گنبد کبود، اظهار کرد: رؤسای میراث فرهنگی در استان و شهرستان به صورت تمام عیار در مقابل آنچه امروز بر سر گنبد کبود می‌آید، سکوت کرده‌اند و کاری نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: براساس اخبار رسیده، طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در هفته گذشته جلسه اضطراری برای رسیدگی به وضعیت گنبد کبود برگزار کرده و علی دلداری، دادستان شهر مراغه به عنوان تنها فرد الزام کننده از مسئولان، در قالب نامه‌ای فرصت یک ماهه داد که تکلیف گنبد کبود مشخص شود. البته هم‌اکنون پرونده راکد مانده است و کسی کاری انجام نمی‌دهد.

همچنین؛ خاطره پهلوانی، عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی مراغه به تشریح دغدغه‌های فعلی اعضای انجمن دوستداران میراث فرهنگی مراغه پرداخت و گفت: میراث فرهنگی مراغه هم اکنون درباره گنبد کبود بی اختیار است و اداره میراث فرهنگی آذربایجان شرقی به طور مستقیم برای وضعیت این بنای تاریخی تصمیم می‌گیرد. البته آنطور که به نظر می‌رسد گویا تخریب یا ماندگاری این گنبد اهمیتی برای اداره میراث فرهنگی استان ندارد.

نهايتا با شنيدن اين حرف‌ها به سراغ غلامی، رئیس شورای شهر مراغه رفتیم. وی در خصوص واکنش شورای شهر مراغه به تغییر رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مراغه، در پرونده تخلف در محوطه گنبد کبود، گفت: تغییر مدیریتی سازمان نظام مهندسی مراغه تأثیری روی پرونده تجاری سازی گنبد کبود نمی‌گذارد و فکر نمی‌کنم تأثیری در پرونده گنبد‌ها بکند؛ زیرا شورای شهر نیز پیگیر این پرونده است. امیدوارم ما نیز تا اندازه‌ای درگیر این مسئله بشویم که نگذاریم وضعیت نامناسبی پیش بیاید.


انتهای پیام/

 

چه بر سر گنبد كبود مراغه می‌آيد؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دوستدار
۱۶:۱۰ ۲۴ دی ۱۳۹۶
با سلام لطفا مردم و مسئولین اجازه ندهند که این آثار تاریخی آسیب ببیند چون همانگونه که می دانید بجز مردم و مسئولین شهر کسی هیچوقت دلشان نمی سوزد و چه بسا زمینه نابودی آن را فراهم می کنند.
آخرین اخبار