به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عصر شنبه شانزدهم دی 96 (6 ژانویهٔ 2018) نفتکش ایرانی سانچی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران از عسلویه حرکت کرد و قرار بود جهت تحویل میعانات گازی عازم داسان کره جنوبی شود، در راه با یک کشتی فلهبرچینی به نام «کریستال» در سواحل چین برخورد کرد. در روز نخست حادثه هنوز ابعاد آن مشخص نبود و دو کشتی بلافاصله به محله حادثه اعزام شدند؛ اما به دلیل دور بودن مسافت، کشتیهای نجات نتوانستند اقدامات لازم را انجام دهند.
متاسفانه بعد از 8 روز در آتش سوختن به دلیل همکاری نکردن چینیها در امداد رسانی نفتكش غرق شد و خانواده 32 خدمه را داغ دار کرد.
این حادثه در 150 مایلی بندر شانگهای رخ داده بود و همین فاصله طولانی مدت باعث شد که کشتیهای آتش خوار دیر به محل حادثه برسند. برخی معتقدند در این حادثه کشور چین کوتاهی کرده و ایمنی و توجه به محیط زیست را در اولویت برنامههای خود قرار داده بود.
هادی حق شناس معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی شب گذشته در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: کشتی نفتکش ایرانی حامل 136 هزار تن میعانات گازی( محمولهای بین بنزین و گاز) بوده است که با کوچکترین جرقه احتمال انفجار و آتش سوزی داشت و همین موضوع روند خاموش کردن را بسیار مشکل میکرد.
همچنین محمد راستاد مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه کمیته بررسی سانحه دریایی بلافاصله بعد از رخ دادن در سازمان بنادر و دریانوردی تشکیل شد، گفت: از همان ابتدا رایزنی و پیگیری با مراجع داخلی و بینالمللی مرتبط انجام شد تا زوایای این سانحه بررسی شود، همچنین با مراجع دریایی کشور چین و کشورهای همجوار صورت گرفت تا حداکثر تلاش لازم برای امداد و نجات مد نظر قرار گیرد.
متاسفانه رایزنیها از همان ابتدا بی فایده بود و کشور چین به دلیل اهمال کاری که انجام داد تنها دو یدک کش را برای مهار آتش به منطقه در همان روزهای ابتدایی ارسال کرده بود و شبها عملیات اطفای حریق را متوقف میکرد و همین موضوع باعث شد که دبیرکل سازمان بینالمللی بنادر و دریانوردی (آیما) نامهای به کشور چین ارسال کند و نهایت تلاش و همکاری را از این کشور برای مهار کردن آتش خواستار شود.
براین اساس 3 روز بعد از حادثه و انفجارهای پی در پی در این نفتکش و کوتاهی کشور چین و از همه مهمتر وضعیت بد آب و هوایی و ارتفاع موجها باعث شد که رئیس جمهور علی ربیعی، وزیر کار را به عنوان نماینده رئیس جمهور و رئیس کمیته پیگیری نفتکش سانچی منصوب کند و این کمیته همراه با رئیس سازمان بنادر و هیأتهای پیگیری عازم کشور چین شود، اما تلاشها و این حضور بی فایده بود و کشتی به دلیل وزش باد به مرزهای کشور ژاپن رسید. همین موضوع باعث شد که کشور ژاپن کشتیهای آتش خوار خود را برای اطفای حریق به کار گیرد. با این حال آتش روز به روز شعله ورتر میشد و در نهایت عملیات اطفای حریق ناکام ماند.
دو روز گذشته با کم شدن شعلههای آتش برای ساعتی کوتاه تیم تجسس کشور چین وارد این نفتکش شد و توانست 2 پیکر و جعبه سیاه این نفتکش را پیدا کند، اما به دلیل وجود گازهای سمی نتوانست جستجو را ادامه دهد، در نهایت بلافاصله به یدک کشهای مجاور بازگشتند.
به گفته حق شناس ؛ با حضور کمیته پیگیری نفتکش سانچی در کشور چین، تیم 12 نفره تکاور ،روز گذشته به سمت نفتکش اعزام شدند اما عملیات این تیم به دلیل غرق شدن نفتکش ناکام ماند.
وی در خصوص روند اطفای حریق اظهار کرد: اگر چینیها روند اطفای حریق را شبانه روزی انجام میدادند، به احتمال زیاد انفجارهای پی در پی رخ نمیداد و ما میتوانستیم مانع غرق شدن کشتی شویم؛ اما چینیها جلوگیری از آلودگی محیط زیست و ایمنی را بسیار پر اهمیت تر جلوه میدادند.
حق شناس تصریح کرد: ایران تجربههای بسیار قوی در خصوص چنین حوادثی دارد، به طوریکه در سالهای گذشته آبهای خلیجفارس، جنگ نفتکشها را تجربه کرده و توانسته است به طور کامل و در اسرع وقت شعلههای نفتکشها را خاموش کند.
بهرامی سخنگوی شرکت ملی نفتکش در خصوص علت این حادثه اظهار کرد: به طور قطع این حادثه به نوع خود بدترین سوانح دریایی محسوب میشود و به لحاظ فنی قابل پیشگیری بوده و باید شرایط در این خصوص بررسی شود.
سخنگوی شرکت ملی نفتکش تصریح کرد: هنوز نمیتوان در خصوص دلیل برخورد این کشتی به طور دقیق اظهار نظر کرد، اما خطای انسانی در این حادثه بی تاثیر نبوده است.
وی تاکید کرد: این دو کشتی مکامله تلفنی داشتهاند و ممکن است از نظر زبانی منظور یکدیگر را متوجه نشده باشند و یا در محاسبات اشتباه کرده باشند.
مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی با اعلام تسلیت به خانوادههای داغ دیده اظهار کرد: ابعاد این حادثه بسیار گسترده است و باید منتظر اعلام گزارش کمیته پیگیری باشیم.
وی در ادامه افزود: هنوز نمیتوان به طور قطع اعلام کرد که کشور چین در رسیدگی به این حادثه کوتاهی کرده است، باید منتظر بازگشایی جعبه سیاه و نیز اعلام گزارشات کمیته باشیم.
کیانپور تصریح کرد: رئیس جمهور بلافاصله کمیسیون امنیت ملی را از سوی مجلس مسئول رسیدگی به این حادثه کرده و خوشبختانه این کمیسیون نیز توانسته است با رایزنیهای گسترده خود با کشور ژاپن و کره اقدامات لازم را انجام دهد.
همچنين سید علی ادیانی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه مجلس بدون تردید نسبت به این گونه موضوعات حساسیت و عکس العمل نشان داده و پیگیریهای خاص خود را انجام خواهد داد، اعلام کرد: دو کمیته حقوقی و یک کمیته نفت به بررسی حادثه کشتی سانچی خواهند پرداخت.
وی با بیان اینکه اطلاعات جعبه سیاه در نوع موضعگیری کمیسیون انرژی کمک خواهد کرد، اظهار داشت: این مسئله در حوزه وزارت نفت اتفاق افتاده است و کمیسیون انرژی در آغازین لحظات وقوع حادثه به بررسی موضوع پرداخت.
ادیانی با اشاره به ماموریتهای کمیسیون انرژی ادامه داد: این کمیسیون بررسیهای خود را در نحوه کمک رسانی، تحلیل و بررسی اطلاعات مقامات چینی و مسئولان ایرانی و سایر مسائل ادامه خواهد داد، لذا به محض این که آخرین اطلاعات از سوی مسئولان در اختیارمان قرار بگیرد به بررسی دقیق حادثه خواهیم پرداخت، اطلاعات جعبه سیاه کمک شایانی به ما خواهد کرد.
بر اساس این گزارش کشتی نفتکش سانچی در آذر ماه از بندر عسلویه با 32 خدمه به مقصد کره جنوبی در حال حرکت بوده که متاسفانه در 155 مایلی بندر شانگهای با کشتی کریستال چینی برخورد کرد و دچار حریق شد. این کشتی همانند هواپیما دارای جعبه سیاه است که به گفته مسئولین تا آخرین لحظه گفتگوی آنها در این جعبه سیاه ضبط شده است. خوشبختانه چینیها با ورود خود به این نفتکش توانستهاند این جعبه سیاه را پیدا کنند و این جعبه برای رمزگشایی به کشور پاناما به دلیل آنکه این نفتکش تحت پرچم این کشور بوده فرستاده شده است، البته برای رمزگشایی این جعبه باید تمامی نمایندگان کشورها از جمله ایران، چین، پاناما و کره جنوبی حضور داشته باشند.
بسیاری از خانوادههای داغ دار در رسانهها از مسئولان درخواست رسیدگی بیشتر میکردند و در این خصوص نیز رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و وزیر امور خارجه رایزنیهای گستردهای را انجام دادهاند تا شاید تنها جایی که امید به زنده بودن این خدمه وجود داشت را جستجو کنند، اما متاسفانه تمامی امیدها امروز با غرق شدن نفتکش سانچی ناامید شد.
انتهای پیام/
چون که کره ی شمالی تحریمه هیچکس نمیتونه بره .
این کشتی با موشک زدنش
نمیدونم ما به نفرین کی دچار شدیم که این همه بلا داره یکجا سر ما ایرانیا میاد.
در گذشته به ندرت یه زلزله میومد آتشسوزی ، انفجار ، اینهمه کشته در تصادفات ، و حالاهم این مصیبت سنگین حادثه نفتکش سانچی . خدایا خودت بهمون رحم کن و از سر تقصیراتمون
بگذر
این پایانی است که از ان گریزی نیست ،
توجه نمایید که این دنیا فانی است و همه ما روزی خواهیم مرد حال چند روز این ور تر و ان ور تر تفاوت چندان زیادی نخواهد کرد...
پس باید ایمان داشته باشم (شاید)رستگار شدیم.
باید کمپین نه به کالای چینی راه بیفته
هموطن حمایت
از سر صدق و صفا بر آب و آتش می زنیم
همره عهد و وفا بر آب و آتش می زنیم
از برای اهتزاز پرچم ایران خود
جان فشانی کرده و بر آب و آتش می زنیم
امر گر دائر شود در راه ایمان و شرف
بهر پیمان با خدا بر آب و آتش می زنیم
چون پرستوی مهاجر پر کشیم و جان خود
کرده تقدیم خدا بر آب و آتش می زنیم
هرکه در راه خدا هجرت کند گردد عزیز
جمع یاران باوفا بر آب و آتش می زنیم
عزت دارَین جو، دنیای فانی بگذرد
ما همه پروانه ها بر آب و آتش می زنیم
جبهه ی ما آب و آتش بود روز امتحان
بسته پیمان با صفا بر آب و آتش می زنیم
سر نوشت این گونه بنوشتند بر ما از ازل
در پی تقدیر ما بر آب و آتش می زنیم
تسلیت گویید ای یاران شما در بزم غم
با سرشک دیده ما بر آب و آتش می زنیم
شد (رهائی) جان ما از قید تن پروانه وار
دوستان بهر خدا بر آب و آتش می زنیم
(اثرطبع استادحاج علی محمد رهائی شهرضائی)
محض اطلاع کشتی چینی از آمریکا می آمد پس یک کشتی بین المللی بود که صد در صد به زبان انگلیسی مسلط باید باشند، کشتی ما هم یک کشتی بین المللی است پس به زبان مسلط هستن.دوم خطای انسانی؟ !!! مگه کشتی چینی یا ایرانی با با دوربین یا چشم رانندگی میکنن؟ اصلا این حرفا قبول .
چرا به کشتی ما کمک نکردن؟ حالا که با التماس کمک کردن چرا دیر و با نیروی کم؟
چین چندین درصد انرژی مورد نیاز کشورشو از ایران تامین میکنه، چطور ما نمیتوانیم به اونا فشار برایم؟ چطور نمیتونیم فقط و فقط یک هفته نفت ارسالی به چین را متوقف کنیم؟
تو تلويزيون خومدمون چند سال پيش مستندى از هنگ كنگ پخش شد، يه فرد هنگ كنگى گفت:" چينيهابه ما ميگن ما اول به پول شما احترام ميگزاريم بعد به خودتون". اين يعنى جهان بينى صرفا مادى كمونيستى. تو اين دنيا به هيچ كى بجز زحمت خودمون نميشه اعتماد كرد. فقط و فقط بايد با توكل به خدا روى پاى خود ايستاد.
خدا بهشون صبر بده. اخی چه غریبانه
چرامسؤلین همان روزاول اونجا نرفتند؟؟؟!!!!!! وپیگیر مسئله نشدند؟؟!!
وقتی به خود حق می دهیم با بی توجهی نسبت به سلامتی، بهداشت ،ایمنی و جان مردم، کشور را به بازاری بزرگ برای کالاهای درجه چندم
چینی تبدیل کنیم، آنها هم به خود حق می دهند نجات جان هموطنان مان را در درجه چندم اولویت قرار دهند.
کمپین تحریم کالای چینی ، هموطن حمایت
ن ب جنس چینی!
ن ب جنس چینی!
ن ب جنس چینی!
امیدوارم دولت یا هر کسی ک بهش مربوط میشه ،خارج از منافع شخصی، پیگیر این سهل انگاری و حرکت زشت چینی ها بشه !
کور که نبودند کشتی به اون عظمت رو نبینند.
قضیه بوداره باید وزارت خارجه پیگیری کنه......باید مقصر ماجرا پیدا بشه.
یعنی اینا فارسی حرف می زدن و اونا چینی واسه همین زبون همدیگه رو نمی فهمیدن درسته ؟؟؟؟؟؟
باید در معادلات اقتصادی با این کشور تجدید نظر کرد.
اگه حرف این مسئولین محترم درست باشه و کوتاهی چینی ها مسجل باشه،چه خوبه مردم در یک اقدام هماهنگ حتی برای یک ماه هم شده خرید هرنوع کالای چینی رو تحریم کنند . مگر اینکه خود مردم حساب اونا رو بزارن کف دستشون(یادتون هست که پوتین با اردوغان چکار کرد؛ ما در سطح خیلی کوچکتر با تحریم اجناس چینی این کار رو میتونیم بکنیم)