به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن بهرامی سخنگوی شرکت ملی نفت کش در گفتگوی خبری شبکه خبر با بیان اینکه نفتکش سانچی همچنان میسوزد گفت:نفتکش به زیر آب رفته، اما حریق همچنان ادامه دارد.
وی در ادامه افزود: تلاش برای تفحص جانباختگان نفتکش در عمق ۷۰ متری اقیانوس ادامه مییابد.
بهرامی اظهار کرد: شعله های آتش همچنان زبانه می کشد و بخش عمده ای از محموله میعانات گازی میسوزد و شرایط عجیبی را ایجاد کرده است .
سخنگوی شرکت ملی نفتکش تصریح کرد: بررسی کارشناسانه این موضوع و پیدا کردن پیکر های خدمه اولویت اصلی ما بوده و در ابتدا بعد از خاموش شدن باید از میزان محموله باقی مانده اطلاع کسب کنیم.
وی تاکید کرد: برخی از مخازن هنوز باز نشده و به دریا راه پیدا نکرده و این موضوع در طول مدت زمان سوختن تاثیرگذار خواهدبود.
بهرامی با بیان اینکه انفجارهای پی در پی باعث شده میزان حرارت این نفتکش به 900 درجه برسد گفت: چینی ها بطور مستقل و رسما به ما اعلام نکرده بودند که خدمه در همان ساعت اولیه شهید شده اند و در طول این مدت هیچ مستندی از این صحبت وجود ندارد .
وی توضیح داد : در روزهای اول وسعت حادثه را از کشتی های اطراف جویا میشدیم و از همان ابتدا دسترسی به این نفتکش بدلیل وسعت آتش امکان پذیر نبوده اما تلاشها برای یافتن پیکر جانباختگان ادامه دارد.
بهرامی درباره جعبه سیاه این نفتکش گفت: تمامی ذینفعان در بازخوانی این جعبه باید حضور داشته باشند در نتیجه سه ذینفع اصلی از جمله ایران، چین و پاناما طبق قوانین بین المللی باید در بازخوانی حضور پیدا کنند.
وی با اشاره به اینکه جعبه سیاه در بالای نفتکش قرار می گیرد و در داخل آن هارد وجود دارد که تمامی مکالمات ضبط می شود گفت: این جعبه در برابر حرارت و آتش مقاومت خاصی دارد و امیدواریم بتوانیم این اطلاعات را هرچه سریعتر را کسب کنیم.
وی افزود: تلاش می کنیم در اسرع وقت با سازنده این نفتکش ارتباط برقرار کنیم.
سخنگوی شرکت ملی نفتکش با اشاره به اینکه تنها حادثه مشابه با این سانحه در سال ۱۹۷۰ رخ داده که البته ابعاد آن نیز برابر با این حادثه نبوده بود گفت: کشتی که در سال ۱۹۷۰ دچار حادثه شد حامل ۲۰ هزار تن نفت خام بوده و باعث شد تمامی پرسنل آن کشته شوند.
وی در خصوص اطفای حریق گفت: یکیا دو کشتی برای اطفای حریق در روزهای اولیه کافی نبوده و این تذکر را به کشور چین دادیم.
این مقام مسئول توضیح داد: نیازمند افزایش تعداد آتش خوار بودیم که همزمان عملیات اطفای حریق را انجام دهند اما متاسفانه چینی ها با وجود ۹ یدک کش عملیات را به درستی انجام ندادند.
بهرامی تصریح کرد: نباید انتظار داشته باشیم که طرف مقابل به راحتی اجازه صحبت با افراد کشتی مقابل از سوی یک شرکت را بدهد بنابراین طی رایزنی های که انجام دادیم سازمان بنادر به عنوان نماینده ارشد ایران در تیم پیگری و تحقیق و تفحص کشورهای مختلف شرکت کند و امیدواریم هرچه سریعتر به نتیجه برسد.
وی تاکید کرد: به دلیل آنکه این حادثه در آب های چین رخ داده بنابراین تیم حاکمیتی امداد رسانی از سوی این کشور باید صورت گیرد و هیچ کشوری حق دخالت در رسیدگی ندارد و تنها می تواند مشاوره بدهد.
بهرامی درباره سختی های این شغل گفت: این شغل تخصصی هست ودور بودن ماه ها از خانواده سخت بودن شغل دریا نوردی را چندین برابر کرده است.
وی افزود: در کشتی به ویژه اقیانوس راه های ارتباطی به جز تلفن وجود ندارد و در تلاش هستیم که در برخی از کشتی ها از طریق ماهواره راه های ارتباطی را هموار کنیم اما متاسفانه این ارتباط بی کیفت هست.
بهرامی توضیح داد: در این نفت کش ۳۲ نفر حضور داشتند که ۳۰ نفر از آنها ایرانی و ۲ نفر بنگلادشی بودند و ۲۱ روز در طول مسیر بودند و ۲ روز دیگر به مقصد می رسیدند که این حادثه رخ داد.
انتهای پیام/
دولت چین باید جوابگوی تمامی این سوالات و دیگر سوالات به ملت ایران باشد.
متاسفم برای تمامی مقصران این حادثه تلخ که اگر می توانستند کاری کنند اما انجام ندادند یا تعلل نمودند.
ما میتوانیم به نشانه اعتراض در قبال عدم کمک رسانی به موقع چین به سرنشینان نفتکش ایرانی ، در هر فروشگاهی هر کالایی چه پوشاک چه خودرو چه سایر اجناس چینی را نخریم
# چینی نخر
#چینی نپوش
#ایرانی بخر