مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: 50 درصد اراضی این استان مستعد اجرای سیستم‌های آبیاری نوین هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، عباس صالحی مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه در استان 310 هزار هکتار اراضی آبی وجود دارد گفت: با توجه به بررسی های انجام شده 160 هزار هکتار قابلیت اجرای سیستم‌های آبیاری نوین را داراست.

وی بیان با اشاره به  سیاست حمایتی دولت از کشاورزان گفت: دولت در راستای اجرای سیاست حمایتی از کشاورزان بابت اجرای این میزان اراضی تحت پوشش آبیاری نوین با تخصیص ردیف‌های اعتباری متفاوت یارانه‌ای برای هر هکتار از حداقل 20 میلیون ریال به بالا در سال‌های مختلف را در نظر گرفته است.

 صالحی با اشاره به اعتبارات در نظر گرفته شده افزود: در حال حاضر میزان اعتبارات تخصیصی بلاعوض از سوی دولت به حدود 80 میلیون ریال در هر هکتار افزایش پیدا کرده است که تا 70 درصد هزینه‌های کشاورز در اجرای این سیستم را پوشش می‌دهد و مابقی هزینه‌ها توسط کشاورزان یا از محل دریافت تسهیلات اعتباری تامین می‌شود.

وی گفت: در سال جاری دولت 81.2 میلیارد تومان اعتبارات برای تجهیز اراضی به سیستم آبیاری نوین منظور کرده است که حدود 20 میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به تعهد تحت پوشش قرار دادن هفت هزار و 500 هکتار از اراضی استان در سال 96 در حوزه آبیاری نوین گفت: در سال جاری تاکنون بالغ بر سه هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش این سامانه آبیاری قرار گرفته‌اند و با تخصیص مابقی اعتبارات پیش‌بینی می‌شود که کل تعهد در نظر گرفته شده عملیاتی شود و با پیشرفت فیزیکی بالا محقق خواهد شد.

صالحی اظهار کرد: این اعتبارات در چهار حوزه آبیاری کم فشار هکتاری 4.5 میلیون تومان، آبیاری بارانی 6.5 میلیون تومان برای هر هکتار، ماشین های آبیاری 8.5 میلیون تومان برای هر هکتار و سیستم‌های قطره‌ای نیز برای هر هکتار 10 میلیون تومان پرداخت می‌شود.

وی گفت: روال کار هم بدین صورت است که پس از ارائه درخواست توسط کشاورزان ضمن بررسی و مطالعه درخواست صادره، بسته به نوع سیستم با توجه به جمیع جهات موجود از نظر نوع اقلیم کشت، آب و هوا و ... در کمیته فنی، درخواست کشاورزان به بانک معرفی می‌شود.

صالحی بیان کرد: در ادامه این روند متناسب با هزینه‌ای که برای کشاورز در نظر گرفته شده تسهیلات لازم از سوی بانک با نظارت عالیه سازمان جهادکشاورزی در نظر گرفته می‌شود.

 
انتهای پیام/ب

اجرای سیستم‌های آبیاری نوین در استان مرکزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.