وی بیان کرد: متاسفانه سالیانه یک میلیون و دویست هزار نفر از مردم دنیا به علت حوادث ترافیکی فوت میکنند و تعداد 50 میلیون نفر دچار جراحت میشوند، عوارض و جراحتهای روحی و جسمی متاثر از حوادث ترافیکی تا پایان عمر در زندگی حدود 4 میلیون نفر باقی میماند.
باقری لنکرانی با اشاره به اینکه با ورود ماشین به کشورمان هر سال آمار مرگ و میرها بر اثر حوادث ترافیکی افزایش پیدا میکند، ادامه داد: اولین مورد فوتی بر اثر حوادث ترافیکی و رانندگی در ایران در سال 1304 به ثبت رسیده است که متاسفانه این گونه مرگ و میر تا سال 84 روندی افزایشی را طی کرده است.
رئیس هشتمین کنگره حوادث ترافیکی با اشاره به اینکه بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در حدود 3 هزار نفر بوده است، عنوان کرد: از سال 85 روند مرگ و میرهای ناشی از حوادث ترافیکی کاهش پیدا کرده است به طوری که در سالهای اخیر و به خصوص از سال 93 آمار مرگ و میرها به حالت ثباتی رسیده و از تغییرات چشمگیری برخوردار نبوده است.
وی در خصوص اینکه در سال 93، 16 هزار و 872 نفر، در سال 94، 16هزار و 584 نفر و در سال 95، 15هزار و 932 نفر بر اثر حوادث ترافیکی فوت کردند، اظهار کرد: تحقیقات میدانی نشان میدهد که آمارهای رسمی با واقعیت در حدود 30 درصد تفاوت دارد اما از سال 93 تا 95 مجروحان حوادث ترافیکی یک روند افزایشی را طی کردهاند به طوری که از تعداد 304 هزار و 485 مجروح در سال 93 به تعداد 333 هزار و 71 نفر در سال 95 رسیده است که رشد 10 درصدی را نشان میدهد.
باقری لنکرانی با اشاره به اینکه باید به روشهای جدیدتری برای کاهش حوادث ترافیکی فکر کنیم، ادامه داد: در سال های 85، 86 و 89 به علت تشدید در اعمال قانون، تعداد مرگ و میرهای ناشی از حوادث ترافیکی کم شده است به طوری که در سال 90 نسبت به سال گذشته ما شاهد کاهش 13 درصدی فوتیها بر اثر حوادث ترافیکی بودهایم.
رئیس هشتمین کنگره حوادث ترافیکی ادامه داد: آمارهای مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در کشور نسبت به دنیا نگران کننده است به طوری که تعداد فوتیها به ازای هر 10 هزار خودرو در دنیا 9 بوده در حالی که در کشور ما این رقم 37 است.
وی با اشاره به اینکه تعداد 19.9 نفر به ازای هر صد هزار نفر در اثر حوادث ترافیکی فوت میکنند، ادامه داد: بیشترین مرگ و میرهای ناشی از حوادث ترافیکی در بازه سنی بین 20 تا 40 سال است که این آمار نشان میدهد حوادث ترافیکی باعث مرگ زودرس میشود.
وی تاکید کرد: علیرقم اینکه تعداد مرگ و میرهای ناشی از حوادث ترافیکی در کشور کاهش پیدا کرده است ولی فوت عابران داخل کلان شهرها افزایش داشته است و این مطلب نشان میهد که کلان شهرها برای عابران ایمن نیست و بیشتر کارها برای تردد خودروها انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه 74 درصد از فوتیهای حوادث ترافیکی مرد و 26 درصد زن هستند، اظهار کرد: در اثر فوت عابران پیاده حوادث ترافیکی، درصد زن و مرد فوت شده با یکدیگر برابر است.
وی در خصوص اینکه موضوع رانندگی پر خطر یکی از مقولات مهم در کنگره امسال محسوب میشود، اظهار کرد: در تحلیل علت حوادث ترافیکی متاسفانه باید بگویم که 70 درصد حوادث مربوط به عامل انسانی است که از نظر روانشناختی این نتیجه حاصل شده است که رانندگان ارزیابی غلطی از خطر دارند و پاسخ نادرست به خطرها میدهند.
وی با اشاره به اینکه اعمال قانون نظارت باید انجام شود و نگرشی جامع به قانون مداری داشت، ادامه داد: متاسفانه گاردریلهای فلزی کنار جاده به دلیل برندگی بودن میتواند آلت قتاله محسوب شود.
وی با اشاره به اینکه 20 درصد رانندگان مواد روان گردان مصرف میکنند، اظهار کرد: ما باید به حوادث ترافیکی یک نگاه سیستماتیک داشته باشیم و نباید راه حلهایی ارائه دهیم که با فرهنگمان سازگاری نداشته باشد.
باقری لنکرانی یادآور شد: بیشترین تعداد مرگ و میرها در اثر حوادث ترافیکی در 30 کیلومتری نزدیک شهرها اتفاق میافتد.
وی ادامه داد: در هشتمین کنگره حوادث ترافیکی سخنرانانی از کشورهای آلمان و سوئد حضور دارند و به طور کلی در این همایش 25 سخنرانی انجام میشود.
وی با اشاره به اینکه بخش مهمی از گردش اقتصادی کشور در حمل و نقل جادهای انجام میشود، ادامه داد: در هشتمین کنگره حوادث ترافیکی، در مورد رفتارهای پرخطر بحث میشود.
انتهای پیام/