به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،قدرت افتخاری گفت: به دلیل نبود جایگاه سوخت کافی از ۳۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز شهری اصفهان در حال حاضر ۱۵۰ دستگاه اتوبوس ، زمین گیر شده است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه تصریح کرد: اتوبوسهای گاز سوز فارغ از مشکلاتی که مطرح است به لحاظ فناوری و هزینههای بهره برداری وضعیت متفاوتی نسبت به اتوبوسهای دارای سامانه دیزل دارد، زیرا فناوری گازسوز موجود کشور جزو سامانه های نسل اول گاز سوز است، در حالی که فرایند احتراق و مخازن گاز در دنیا تکامل پیدا کرده تا بازدهی این سامانه را افزایش دهد.
وی ادامه داد: اتوبوسهای گازسوز برای تردد در شهر روزانه به دوبار سوختگیری نیاز دارد و این ناشی از فناوری قدیمی است که کارآیی چندانی ندارد، به همین دلیل شرکتهای اتوبوسرانی رغبتی به استفاده از سامانه های قدیمی ندارد و از سامانه جدیدی که بازدهی بالاتر و خرابی کمتری داشته باشد، استقبال میکند.
افتخاری با بیان اینکه تاکنون فرایند نگهداری و تعمیرات سامانه گاز سوز اتوبوسها و معاینه فنی آنها در کشور اجرایی نشده است، گفت: خودروهای دیزل، سبک و سنگین معاینه فنی و بازدیدهای دورهای دارد، اما برای سامانه های گازسوز هنوز یک روش اجرایی مشخص نشده است؛ به عنوان مثال برای معاینه کامل سامانه یک اتوبوس گاز سوز به غیر از تعمیرات و تجهیزات مجدد آنها، رقم بیش از یک میلیون تومان باید هزینه شود و صرف این هزینههای سنگین از عهده شهرداری و اتوبوسرانی خارج است.
وی تاکید کرد: اتوبوسهای گاز سوز موجود در اصفهان امکان تردد در شیبهای تند را ندارد، از این رو فعالیت این اتوبوسها محدود میشود و به خصوص در سمت جنوب شهر که شیب زمین وجود دارد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه تاکیدکرد: هزینه نگهداری و بهرهبرداری اتوبوسهای گازسوز بیشتر از اتوبوسهای دیزل است، ضمن اینکه اتوبوسهای گازسوز کارآیی کمتری نسبت به دیزلیها دارد، بنابراین بهترین اقدامی که باید انجام شود، جایگزینی اتوبوسهای یورو شش به جای اتوبوسهای گاز سوز است.
افتخاری میانگین با بیان اینکه عمر اتوبوسها ی ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان یک سال ازمیانگین عمر اتوبوسهای درون شهری بر اساس مصوبه دولت بالاتر است، اظهارکرد: در حال حاضر میانگین عمر ۱۱۰۰ دستگاه اتوبوس ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان ۹ سال است در حالی که میانگین عمر اتوبوسهای درون شهری بر اساس مصوبه دولت باید هشت سال باشد.
وی با ابراز نگرانی از اینکه سن اتوبوسهای شهر اصفهان بالا رفته است، تصریح کرد: اتوبوسهایی با فناوری نوین وارد بازار مصرف شده که بازدهی مطلوب و البته قیمتهای بسیار بالایی دارد و با توجه به اینکه کمکی از سوی دولت بابت خرید اتوبوس نمیشود، خرید این اتوبوسها برای شهرداریها پرهزینه است.
افتخاری یادآور شد: شهرداری در سنوات گذشته اتوبوسهای دیزل با قیمت تمام شده صد در درصد خریداری میکرد، اما اکنون با توجه به نبود حمایتهای دولت با هزینهای که می توانسته ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دیزل بخرد، فقط ۱۰ دستگاه خریداری کرده است، در گذشته برای خرید هر اتوبوس یارانههای دولتی پرداخت میشد، به طوری که برای خرید هر دستگاه اتوبوس ۱۷.۵ درصد سهم شهرداری و ۸۲ و نیم درصد سهم دولت بوده و این در حالی است که تمام اتوبوسرانیهای کشور مدتهاست از کمکهای دولتی محروم ماندهاند، تنها بین سالهای ۹۰ تا ۹۵ فقط یکسال مبلغ ناچیزی از سوی دولت پرداخت شده است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با بیان اینکه یارانه بلیت حمل و نقل و خرید اتوبوس باید از سوی دولت پرداخت شود، افزود: قرار بود تمام این هزینهها توسط بخش خصوصی تامین شود، زیرا اتوبوسرانی بدون دریافت یارانه دولتی امکان فعالیت ندارد.
وی با اشاره به مشکلات اتوبوسرانی اصفهان برای تامین سوخت اتوبوسهای گازسوز، گفت: موقعیت جایگاه گاز اتوبوسرانی در پایگاه شهید محرابی، به دلیل اینکه در انتهای خط لوله گاز قرار گرفته مشکلاتی دارد و با وجود تمهیدات انجام شده، گاز، با کیفیت لازم در اختیار اتوبوسرانی قرار نمیگیرد.
افتخاری ادامه داد: سوخت گاز مورد استفاده در اتوبوسهای شهری اصفهان نیز کیفیت مناسبی ندارد، زیرا این سوخت دارای براده آهن و روغن است که به تجهیزات اتوبوسهای گازسوز آسیب وارد میکند.
وی با بیان اینکه پنج سال از تعطیلی ایستگاه سوخترسانی قلعه شور میگذرد و همچنان بلاتکلیف است، خاطرنشانکرد: در حال حاضر اتوبوسهای گازسوز روزانه دو مرتبه برای سوختگیری مجبور هستند از محدوده شهری خارج شوند که در این فرایند مقدار زیادی از سوخت و دیگر هزینهها صرف همین رفت و آمدها میشود، بنابراین به ایستگاههای دیگری در سطح شهر اصفهان برای سوختگیری نیاز است.
انتهای پیام/م