مشاور وزیر امور خارجه گفت: نشست سه گانه سوچی با هدف رسیدن به گفت و گوی سوری- سوری برگزار می‌شود و این طرحی است که ایران برای حل بحران سوریه از ابتدا پیشنهاد داده بود.

حسین شیخ الاسلام مشاور وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه مطابق توافق قبلی کشورهای ایران، روسیه و ترکیه در نهم و دهم بهمن برگزار می شود، گفت: به همین منظور روز گذشته نشستی با حضور نمایندگان این کشورها با هدف بررسی آخرین هماهنگی‌ها برای اجرای هرچه بهتر این کنگره برگزار شد.

وی با اشاره به پیشنهاد ایران برای حل هر چه سریعتر بحران سوریه، تصریح کرد: آن چیزی که ایران از ابتدای مسأله سوریه به دنبال آن بود، رسیدن به گفت گوی سوری- سوری بود.

مشاور وزیر امور خارجه ادامه داد: برقرای آتش بس و توجه به مناطق آسب دیده نیز دو مرحله‌ای است که برای حل بحران سوریه پیش بینی شده بود که هم اکنون این دو نیز به نحو مطلوب در حال انجام است.

شیخ الاسلام با اشاره به دعوت روسیه از کشورهای عضو دائم شورای امنیت برای حضور در نشست سوچی عنوان کرد: موضوع مهم در شرایط کنونی رسیدن به گفت و گوی سوری- سوری است که نشست سوچی هم با این هدف برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه درنهایت مردم سوریه سرنوشت خود را تعیین خواهند کرد، افزود: انجام تمامی گفت‌و‌گو و نشست‌ها درباره بحران سوریه در نهایت باید در یک همه پرسی مورد تایید ملت سوریه قرار بگیرد.

مشاور وزیر امور خارجه با بیان اینکه برای برگزاری نشست سوچی نباید از بازیگران منطقه و قدرت‌های خارجی غافل شد تصریح کرد: برخی قدرت‌های خارجی و بازیگران حاضر در منطقه در تلاش هستند تا گفت و گوی سوری-سوری را به نفع خود تمام کنند که نباید از این امر غافل شد.

شیخ الاسلام با اشاره به برخی اخبار و شایعه ها مبنی بر حضور نمایندگان گروه های تروریستی از جمله داعش و جبهه‌النصره در نشست سوچی، تصریح کرد: گروه‌های تروریستی به هیچ وجه اجازه حضور در نشست سوچی را ندارند و هیچ نماینده‌ای از آنان نیز در این گردهمایی حضور نخواهد داشت.‌

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که نشست سوچی به نحو مطلوب برگزار شود و نتایج خوبی را برای حل بحران سوریه در پی داشته باشد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: تحولات منطقه ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار