یک کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

اقلیم کردستان برای بازگشت به شرایط قبل از همه پرسی آماده می‌شود

زارعی گفت: اقلیم کردستان آماده بازگشت به شرایط قبل از رفراندم است اما این امر با حمایت کشورهای تاثیرگذار منطقه محقق می‌شود.

نیچروان بارزانی به دنبال ترمیم روابط استاصغر زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛   با اشاره به سفر نیچروان بارزانی به ایران و دیدار با مقامات کشومان، اظهار کرد: روابط سنتی و دیرینه ایران با کردهای بارزانی به خصوص پس از پیروزی انقلاب گسترده تر شد اما  تحولاتی که در اقلیم رخ داد این روابط را با چالشی جدی رو به رو کرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا بیان کرد: شکست همه پرسی  جدایی اقلیم کردستان از حکومت مرکزی عراق در پی مخالفت جامعه جهانی، دولت‌های منطقه و حکومت مرکزی عراق باعث شد تا اقلیم  در یک موضع انفعال و انزوا قرار بگیرد.

زارعی با اشاره  به اینکه نیچروان بارزانی در جهت ترمیم و بهبود روابط گام برداشته و به دنبال تجدید نظر در سیاست‌های  قبلی اقلیم کردستان است، افزود: مذاکرات اخیر بین نیچروان بارزانی و حیدر العبادی حاکی از این است که اقلیم برای بازگشت به شرایط قبل از  رفراندم خود را آماده می‌کند اما بازگشت به این شرایط نیاز به حمایت کشورهای تاثیرگذار منطقه‌ای دارد.

وی تصریح کرد: حضور بارزانی در ایران نتایج مهمی را برای آینده سیاسی اقلیم کردستان در بر خواهد داشت چرا که در روابط اقلیم با حکومت مرکزی  عراق و دولت‌هایی مانند ترکیه نیز  تاثیر مثبت دارد.

کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان خاطرنشان کرد: بارزانی‌ها و کردهای طالبانی دو گروه عمده در اقلیم کردستان هستند که با اتفاقات رخ داده در ماه‌های اخیر اختلافاتی بین آنها به وجود آمده است اما نیچروان بارزانی به دنبال شکل دادن به یک اقلیم متحد است و تلاش می‌کند شرایط زیست با ثبات را  با حکومت مرکزی احیا کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار