انجمن تولید کنندگان قالی در کابل اعلام کرد که به‌دلیل بحران اقتصادی و کم توجهی حکومت، صادرات صنعت قالی از سال ۱۳۹۰ به اینسو ۷۰ درصد کاهش یافته است.

رکود صنعت تولید فرش دستباف در افغانستانبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، انجمن تولید کنندگان قالی در کابل اعلام کرد که به‌دلیل بحران اقتصادی و کم توجهی حکومت، صادرات صنعت قالی از سال ۱۳۹۰ به اینسو ۷۰ درصد کاهش یافته است.

قربان‌علی جمشیدزاده، ‌رئیس انجمن قالی کابل می گوید که از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۰ صنعت قالی رشد چشم‌گیری داشت، اما از سال ۱۳۹۰ به این‌سو تولید قالی ۷۰درصد کاهش یافته است.

رئیس انجمن قالی کابل می‌گوید که شرکت‌های خصوصی قالی هایی را که در افغانستان تولید می‌کنند بدون پردازش و بسته‌بندی به پاکستان می‌فروشند.

وی افزود که ۸۵ درصد قالی افغانستان بدون پردازش و بسته‌بندی به پاکستان صادر می‌شود و پاکستان با استفاده از این فرصت، قالی ها را دسته‌بندی کرده و با علامت تجارتی خود به بازارهای جهانی به فروش می‌رساند.

با این حال، مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت در این مورد می گوید که صادرات قالی کاهش نیافته بلکه از سال ۲۰۱۱ به این‌سو سالانه ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش نیز یافته است.

به گفته وی در سال ۲۰۱۷ بیش از ۷ هزار مترمربع قالی صادر شده است که نسبت به سال ۲۰۱۶، ۱۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به نوشته ودصم، قالی در سال‌های پیش از جنگ یکی از مهمترین اقلام صادراتی افغانستان بود، ولی نبود حمایت از این صنعت، باعث شده که اکنون قالی افغانستان به کشورهای همسایه از جمله پاکستان رفته و بعد به جهان صادر شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار