منذر منذر اعلام کرد رژیم سعودی باید از صدور فتوا‌های نفرت‌انگیز وهابی و تجهیز گروه‌های تروریستی در سوریه به مواد شیمیایی دست بردارد.

رژیم آل سعود تروریست‌ها را به مواد شیمیایی تجهیز می‌کند/ جولان اشغالی بخش جدا نشدنی خاک سوریه استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه، منذر منذر، نماینده سوریه در سازمان ملل متحد گفت: رژیم بنی سعود باید از تجهیز گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه به مواد شیمیایی، دست بردارد.

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد در بخشی از سخنان خود در پاسخ به اظهارات نماینده سعودی در سازمان ملل گفت: من قصد نداشتم که به مطالبی که در سخنان نمایندگان برخی کشور‌ها آمده بود پاسخ بگویم، اما اجازه دهید به اظهارات نماینده رژیم سعودی پاسخ دهم. در میهن عربی ما یک ضرب المثل هست که می‌گوید از زبان خودت محکومت می‌کنم. نماینده رژیم بنی سعود اندکی پیش در سخنان خود گفت که راه حل سوریه تنها از طریق توافق میان سوری‌ها حاصل می‌شود. من به وی می‌گویم برای محقق شدن چنین راه حلی، رژیم بنی سعود باید از صدور فتوا‌های نفرت انگیز وهابی که تغذیه کننده تروریسم در سوریه است دست بردارد، و این مساله بر هیچ کس پوشیده نیست.

وی افزود: البته این رژیم باید دستور از صدور چنین فتوا‌هایی برای تمامی جهانیان و نه تنها سوریه دست بردارد. این رژیم باید دست از ارائه کمک به گروه‌های مسلح برای کشتار سوری‌ها بردارد. رژیم سعودی باید حمایت از گروه‌های تروریستی را متوقف کند. این رژیم وهابی از بیش از صد گروه تروریستی مسلح در سوریه حمایت می‌کند. رژیم سعودی باید از مجهز کردن گروه‌های تروریستی به مواد شیمیایی دست بردارد، موادی که تروریست‌ها علیه ملت و ارتش سوریه به کار می‌گیرند. رژیم سعودی باید از دروغگویی و نفاق خود دست بردارد. تروریسمی که آن‌ها ده‌ها سال است برای گسترش آن فعالیت می‌کنند باید پیش از آنکه دیر شود با برخورد فوری و قاطع بین المللی مواجه شود. رژیم سعودی مسئولیت کامل آنچه که شر تروریسم نامیده می‌شود و هم اکنون تمامی کشور‌های جهان را گرفتار خود کرده است بر عهده دارد.

 

منذر منذر همچنین در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: سوریه تاکید می‌کند تصمیم‌های آمریکا برای انتقال سفارتش به شهر اشغالی قدس و به رسمیت شناخت آن به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اسرائیل، نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد است. در نتیجه، این تصمیم‌ها کاملاً یکجانبه و فاقد مشروعیت هستند و هیچ ارزش و تأثیری بر وضعیت حقوقی شهر قدس ندارند. این تصمیم‌ها بخشی از جنایت غصب سرزمین فلسطین و آواره ساختن ملت فلسطین و برپایی این رژیم شهرک ساز اشغالگر در خاک فلسطین محسوب می‌شود.

وی افزود: اقدام آمریکا در بکارگیری وتو علیه پیش نویس قطعنامه‌ای درباره قدس که در تاریخ ۱۸ دسامبر سال ۲۰۱۷ در شورای امنیت مطرح شد، بار دیگر نشان می‌دهد که این کشور هیچ حرمتی برای حقوق بین الملل قائل نیست و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد را آشکارا نقض می‌کند. همچنین این اقدام آمریکا نشان دهنده حمایت بی حد و حصر واشنگتن از رژیم نژادپرست، شهرک ساز و صهیونیست اسرائیل است و نشان می‌دهد که آمریکا هیچ گاه میانجی بی طرف و شایسته‌ای برای دستیابی به راه حل مسالمت آمیز برای نزاع عربی - اسرائیلی نبوده و نخواهد بود.

منذر منذر در ادامه تصریح کرد: سوریه از قطعنامه‌ای که مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره قدس در تاریخ بیست و یکم دسامبر سال ۲۰۱۷ به تصویب رساند استقبال می‌کند. تصویب این قطعنامه به مثابه سیلی محکمی بود که جامعه جهانی بر صورت سیاست دولت آمریکا نواخت و نشان داد که آمریکا و اسرائیل به خاطر در پیش گرفتن شیوه تجاوزگری و داشتن تمایلات استکباری تا چه حد در جامعه جهانی منزوی شده اند. این سیاست‌های آمریکا و اسرائیل باعث ایجاد و دامن زدن به تنش‌ها شده است و وضعیت بی ثباتی برای جهان ایجاد کرده است. حمایت جامعه جهانی از حقوق ملت فلسطین در خصوص قدس، نشان دهنده محدود بودن تأثیر آمریکا است و حاکی از آن است که وجدان‌های آزاده جهان را نمی‌توان با دلار خرید و این وجدان‌های آزاده در برابر تهدیدات هم سر فرود نمی‌آورند.

نماینده سوریه در سازمان ملل همچنین افزود: جمهوری عربی سوریه با وجود اینکه درگیری نبرد با تروریست‌ها است، اما هیچگاه جهت گیری اصلی خود را از دست نداده و نخواهد داد و از موضع ثابت خود در قبال مساله فلسطین و حقوق فلسطینی، اسلامی و مسیحی در خصوص شهر قدس، دست نخواهد کشید. حکومت سوریه از انجام هیچ تلاشی برای بازگرداندن تمامی سرزمین‌های عربی اشغالی فروگذار نخواهد کرد. جمهوری عربی سوریه همیشه بر موضع اصولی خود یعنی حمایت از ملت فلسطین در تعیین سرنوشتش و تشکیل کشور مستقل فلسطین در سراسر خاک فلسطین به پایتختی قدس پای فشرده است. سوریه بر تضمین حق بازگشت آوارگان فلسطینی بر اساس قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در سال ۱۹۴۸ به تصویب رسید تأکید می‌ورزد. با توجه به استقبال جمهوری عربی سوریه از حضور کشور فلسطین در سازمان ملل متحد به عنوان عضو ناظر، هم اکنون دمشق خواهان آن است که فلسطین به عضویت کامل سازمان ملل متحد در آید و از تمامی حقوقی که به دیگر کشور‌ها تعلق گرفته برخوردار شود.

منذر منذر همچنین گفت: سوریه به شدت اصرار نیکولای مالادینف را بر اجتناب از سخن گفتن درباره اوضاع جولان اشغالی و عدم ابراز موضع سازمان ملل متحد درباره اشغال جولان به دست اسرائیل، محکوم می‌کند. قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل متحد بویژه قطعنامه ۴۶۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در سال ۱۹۸۱ به تصویب رسید حاکی از اشغال این مناطق به دست اسرائیل است. مالادینف از پوشش دادن درد و رنج بیش از بیست و سه هزار شهروند سوری که بیش از پنجاه سال در زیر چکمه اشغالگران به سر می‌برند اجتناب می‌کند و ما این را محکوم می‌کنیم. گذشته از این وی به اقدام‌های غیرقانونی و مستمر اسرائیل در منطقه جولان اشغالی نپرداخته است. همچنین به اقدام‌های مستمر اسرائیل در نقض توافق جداسازی نیروها، مصوب سال ۱۹۷۴، نپرداخته است. در واقع اسرائیل با همکاری با گروه‌های تروریستی مسلح که مواضع متعلق به نیرو‌های آندوف -در خط جدا کننده- را اشغال کردند این توافق را نقض کرده است. نیکلای ملادینف در حالی از اظهار نظر در خصوص این مسائل سرباز زده است که این مسائل بخش جدا ناشدنی از مأموریت نیکلای ملادینف به عنوان هماهنگ سازمان ملل متحد برای فرایند صلح در خاورمیانه است.

نماینده سوریه در سازمان ملل در ادامه افزود:
اسرائیل همچنان از بازگرداندن جولان اشغالی به میهن مادری اش سرباز می‌زند و به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد بویژه قطعنامه ۴۹۷ شورای امنیت گوش فرا نمی‌دهد. اسرائیل همچنان به مصادره اراضی در جولان اشغالی ادامه می‌دهد، شهرک سازی‌ها در این منطقه را توسعه داده و ثروت‌های این منطقه را به غارت می‌برد، تاریخ این منطقه را به گونه‌ای دیگر جلوه می‌دهد، آثار باستانی آن را به سرقت می‌برد، اقدام به مین گذاری در این منطقه می‌کند، شهروندان سوری این منطقه را از حق شان برای تماس گرفتن با خانواده‌های شان در سوریه محروم می‌دارند، اجازه نمی‌دهد که آن‌ها بر اساس سیستم درسی سوریه به تحصیل بپردازند، مانع از آن می‌شوند که آن‌ها از اوراق شناسایی سوری بهره‌مند باشند، آن‌ها را از حق شان در ساخت درمانگاه ملی سوری در بخش‌های اشغالی جولان محروم می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که آن‌ها برای درمان به بیمارستان‌های دمشق مراجعه کنند.

همچنین اسرائیل که با اشغالگری بر سر پا ایستاده است از همان روز نخستی که اشغالگری خصمانه خود را آغاز کرد به فعالیت‌های تروریستی، سرکوبگری، تبعیض نژادپرستانه و بازداشت کور شهروندان سوری ادامه می‌دهد و دست به برگزاری دادگاه‌های نمایشی علیه آن‌ها می‌کند و رای به حبس طولانی مدت آن‌ها می‌دهد.

در اینجا باید ماندلای سوریه را به جامعه جهانی یادآور شویم، او اسیر صدقی سلیمان المقت است که نیرو‌های اشغالگر اسرائیل در مارس سال ۲۰۱۵ بار دیگر او را بازداشت کردند. صدقی سلیمان المقت در حالی مجدداً بازداشت شد که بیست و هفت سال از عمر خود را در زندان‌های رژیم اشغالگر اسرائیل گذارنده بود. او بار دیگر به چهارده سال زندان محکوم شد، زیرا او به شکل صوتی و تصویری همکاری اسرائیل با گروه تروریستی جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی را برملا کرده بود. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که برای آزادسازی وی و سایر اسیران که در زندان‌های رژیم اشغالگر اسرائیل به سر می‌برند تلاش کنند.

تداوم تردید برانگیز سکوت بین المللی در قبال سیاست‌ها و اقدام‌های اسرائیل، تل آویو را تشویق کرده است که به سیاست اشغاگری و شهرک سازی خود ادامه دهند همچنان که این مساله اسرائیل را تشویق کرده است که توافقنامه جداسازی نیروها، و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کند. اگر حمایت بی حد و حصر دولت آمریکا از اسرائیل نبود اسرائیل نمی‌توانست دست به نقض این توافقنامه‌ها و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد بزند. این حمایت‌ها باعث شد است که اسرائیل مصون از هر نوع بازخواستی باشد و بتواند به تروریسم دولتی خود علیه ملت‌های منطقه ادامه دهد و صلح و امنیت منطقه و جهان را تهدید کند.

شهروندان ما در جولان اشغالی بار دیگر به مخالفت با تمامی اقدام‌ها و طرح‌های سرکوبگرانه اسرائیل برخاسته اند. اخیراً وزیر کشور رژیم اسرائیل اعلام کرده است که باید مقدمات اجرای انتخابات شورا‌های محلی در جولان در ماه اکتبر سال جاری فراهم شود، اما شهروندان سوری جولان با این طرح که اسرائیلی‌ها می‌کوشند با مردم جولان تحمیل کنند مخالفت کرده اند. این اقدام رژیم اسرائیل اقدامی است که به شکلی صریح ناقض قطعنامه‌ها و معاهدات بین المللی است. شهروندان مقاوم سوری در جولان اشغالی تاکید کرده اند که این تدابیر هیچ ربطی به آن‌ها ندارد و اقدام‌هایی باطل محسوب می‌شود و آن‌ها این اقدام را به رسمیت نشناخته و با آن همکاری نخواهند کرد. آن‌ها بر پایبندی شان به میهن مادری شان سوریه و به تابعیت سوری خود تاکید و خاطرنشان کردند در برابر تمامی تلاش‌ها و تصمیم‌های اسرائیل مقاومت خواهند کرد و این اقدام‌های اسرائیل سرنوشتی جز شکست نخواهد داشت.

از همان روز اول اشغالگری شوم اسرائیل تا کنون و تا ابد جولان اشغالی بخش جدا نشدنی خاک سوریه بوده است. هویت سوریه صفت جدا نشدنی شهروندان این منطقه است که از بین نمی‌رود و از پدران به فرزندان منتقل می‌شود. سرزمین آنان خاکی مقدس است که نمی‌توان حتی از یک وجب از آن نیز دست برداشت و به اشغالگران اسرائیلی واگذار کرد.

بار دیگر تاکید می‌کنم که حق حاکمیت سوریه بر جولان اشغالی تا خط مرزی چهارم ژوئن ۱۹۶۷ حقی است که به هیچ وجه قابل گفتگو و کوتاه آمدن نیست. سرزمین اشغالی ما و حقوق غصب شده ما به طور کامل به ما بازخواهد گشت. ما مالکان قانونی آن هستیم. شهرک نشینان اسرائیلی باید دیر یا زود سرزمین ما در جولان را رها کنند. همچنان که تاکید می‌کنیم ما از حق خود در بازگرداندن سرزمین اشغالی مان کوتاه نخواهیم آمد و دست از آزادسازی شهروندان سوری که در زیر یوغ اشغالگری رنج می‌بینند دست برنخواهیم داشت و از تمامی ابزار‌هایی که منشور سازمان ملل متحد و اصول حقوق بین الملل و قطعنامه‌های شورای امنیت مقرر داشته است استفاده خواهیم کرد.

از شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌خواهم که تدابیر فوری علیه اسرائیل برای متوقف کردن تجاوزگری‌ها این رژیم اتخاذ کند و این رژیم را ملزم سازد که به اشغال سرزمین‌های عربی از جمله اشغال جولان سوریه پایان دهد و از آن‌ها به خط مرزی چهارم ژوئن ۱۹۶۷ عقب بنشیند.

 

انتهای پیام/

اظهارات منذر منذر درباره لزوم توقف حمایت رژیم سعودی از تروریست‌ها در سوریه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۰۶ بهمن ۱۳۹۶
اشنالله ریشه این السعود از روی زمین خشکانده بشه و هرچه زودتر در اتش بسوزند وبرن به جهنم .مرگ بر السعود وسرائیل و امریکا
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۰:۱۳ ۰۶ بهمن ۱۳۹۶
هر کسی که مرگش نزدیک میشود دست به این کارها میزنند یعنی دارند دست و پا می زنند و جون میدند مثل صدام واقعا عجیبه عربستان از صدام درس عبرت نگرفته
آخرین اخبار