عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی گفت: کاهش هزینه‌های درمانی اختلالات اسکلتی-عضلانی نیازمند آموزش همگانی است.

کاهش اختلالات اسکلتی-عضلانی نیازمند آموزش صحیح استنورالدین کریمی رئیس گروه آموزشی فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عنوان کرد: با توجه به آمار رو به رشد اختلالات اسکلتی- عضلانی و ستون فقرات در می‌یابیم باید سواد سلامت و پیشگیری در این عرصه با حضور فیزیوتراپیست‌ها و سایر متخصصان به جامعه عرضه شود.

وی افزود: پیشگیری از آسیب‌های عصبی، عضلانی، اسکلتی با علل شغلی، ورزشی، حوادث، عادات فردی و ... نکته مهمی است که باید به آن پرداخته شود زیرا این آسیب‌ها هزینه‌های بالای درمان را در بر دارند و نکته مهم‌تر اینکه با توجه به روش‌های درمانی و پیشگیرانه می‌توانیم بار هزینه درمان را از دوش نظام سلامت بر‌داریم و از طریق ارتقای آگاهی عمومی‌، بهبود نگرش جامعه و توجه مسئولان نظام سلامت به اشاعه روش‌های پیشگیرانه شاهد جریانات خوبی در نظام سلامت باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی اظهار کرد: علاوه بر هزینه‌های درمان و نگهداری، ترک کار و گرفتاری اعضای خانواده و در نهایت افت اقتصادی و افت کیفیت زندگی از دیگر موضوعاتی است که دستاورد اختلالات اسکلتی عضلانی محسوب می‌شود و نباید آن را نادیده بگیریم بلکه باید با پیشگیری، راهنمایی‌های لازم، اشاعه ورزش و تحرک عمومی، رعایت اصول ارگونومی‌ در مدارس، کارگاه‌ها، کارخانه‌ها، منازل، ورزشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و ... ساده ترین، بومی ترین و کم هزینه ترین روش حل مسئله را به جامعه انتقال دهیم.

وی حل بسیاری از مشکلات را در آموزش سلامت، پیشگیری و اصلاح دیدگاه عموم مردم عنوان کرد و افزود: با ارتقای سواد سلامت علاوه بر حذف هزینه‌های زیاد درمانی، شاهد بهبود سطح سلامت و ارتقای کیفیت زندگی افراد خواهیم بود و مسئله بسیار مهم در این نگاه آگاهی بخشی به سیستم بیمه درمانی کشور است که مسئول جبران خسارت مالی آسیب‌ها است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی افزود: مدیران و کارشناسان بیمه درمانی برای کاهش هزینه سیستم بیمه باید به ترویج و توسعه روش‌های پیشگیرانه بپردازند و بهترین و کم هزینه ترین راه آن آگاه سازی و بهبود شرایط زندگی و محیط‌های شغلی، ورزشی، حمل و نقل و عادات و رفتار‌های عمومی و تفریحی مردم است و نیز به موازات آن باید به استفاده از مزایای تکنولوژی جهت تسهیل مشاغل سخت و آسیب رسان توجه شود.

جای خالی دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی در نظام سلامت

کریمی گفت: به یقین مسئولان وزارت بهداشت و دیگر نهاد‌های ارائه خدمات مربوطه اعم از سرویس‌های تخصصی درمان، سلامتی و کیفیت زندگی جامعه را اولویت می‌دانند که نظام هوشمند سلامت کشور در این دیدگاه متناسب با علم بسیار توسعه یافته فیزیوتراپی مقاطع آموزشی را بهبود بخشیده است و هماهنگ با تجربه جهانی برای سطح آموزشی این رشته اقداماتی را در نظر خواهد داشت.

وی در پایان گفت: امیدواریم نظام هوشمند سلامت در این دیدگاه متناسب با علم توسعه یافته فیزیوتراپی ،مقاطع آموزشی آن را بهبود ببخشد و با تصویب دکترای حرفه ای فیزیوتراپی گام اساسی در پیشگیری، درمان و توانبخشی مشکلات عصبی عضلانی اسکلتی و حرکتی جامعه بردارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار