«نیویورک تایمز» نوشت: دونالد ترامپ می‌گوید مرتکب کار اشتباهی نشده است، ولی وی به شکلی عمل می‌کند که گویی می‌خواهد موضوع مهمی را پنهان کند.

چرا ترامپ نمی‌خواهد حقیقت مشخص شود؟به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ژوئن گذشته تصمیم گرفت رابرت مولر، دادستان ویژه را برکنار کند ولی بعد زمانی که دونالد مک گن Donald McGahn مشاور کاخ سفید تهدید به استعفاء کرد، ترامپ از تصمیم خود برگشت. این تازه ترین مورد از یک رشته دروغ ها و اخراج کردن هایی است که یک الگوی غیر قابل انکار را بوجود می آورند.

رئیس جمهور آمریکا مکرراً تلاش کرده است مانع از بررسی در این باره شود که آیا ستاد انتخاباتی وی با مقامات روسیه هماهنگی هایی داشته است تا به پیروزی ترامپ در انتخابات سال 2016 کمک شود یا خیر.

بیائید مروری بر اخبار در این باره داشته باشیم:

_ ترامپ ژانویه 2017 از جیمز کومی، رئیس وقت پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) که ریاست بررسی ها در مورد نقش روسیه در انتخابات ریاست جمهور آمریکا را بر عهده داشت خواست به او اعلام وفاداری و به طور علنی اعلام کند بررسی ها در مورد خود ترامپ نیست. کومی از انجام دادن هر دو مورد خودداری کرد.

_ ترامپ ماه فوریه مایکل فلین، مشاور امنیت ملی خود را برکنار کرد. برکناری فلین پس از آن اتفاق افتاد که خبرهایی اعلام شد مبنی بر اینکه وی به مایک پنس، معاون رئیس جمهور درباره ارتباط‌هایش با مقامات روسی دروغ گفته است. (در حقیقت، بیش از دو هفته پیش از آن به کاخ سفید در مورد دروغ های فلین و نیز آسیب پذیر بودن وی در برابر ارعاب، هشدار داده شده بود.)

_ روز بعد، ترامپ در نشستی با کومی و مقامات دیگر در کاخ سفید، اتاق را خالی کرد و از کومی خواست از بررسی در مورد فلین دست بردارد.

_ جف سشنز، دادستان کل آمریکا ماه مارس از خودش در خصوص بررسی مبارزات انتخاباتی سال 2016 رفع صلاحیت کرد. این اتفاق پس از آن روی داد که اعلام شد سشنز تماس خود را با مقامات روسی در زمان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری اعلام نکرده است. ترامپ تلاش کرد جلوی این رفع صلاحیت را بگیرد. ترامپ عقیده داشت سشنز باید از او در برابر بررسی روسیه، محافظت کند. زمانی که سشنز به هر حال از خودش رفع صلاحیت کرد، ترامپ خشمگین شد.

_ ترامپ در روزهای بعدی آن ماه از مقامات ارشد اطلاعاتی خواست مداخله، و کومی را متقاعد کنند بررسی درباره روسیه را رها کند. ترامپ همچنین از این مقامات خواست به طور علنی این موضوع را رد کنند که درباره تبانی بین ستاد انتخاباتی ترامپ و روس ها، شواهدی وجود دارد.

_ ماه مه، ترامپ، کومی را برکنار کرد. کاخ سفید نخست ادعا کرد کومی به سبب نداشتن عملکرد مناسب در بررسی اف بی آی در خصوص سرور ایمیل های شخصی هیلاری کلینتون برکنار شده است. اما ترامپ دو روز بعد در تلویزیون ملی اذعان کرد کومی را اخراج کرده است تا جلوی بررسی درباره روسیه را بگیرد.

ترامپ ممکن است این رفتار را «مقابله به مثل» بخواند ولی قوانین کیفری فدرال تقریبا به طور قطع این اقدامات را ممانعت از اجرای عدالت خواهد دانست. این جرمی است که به استعفای یک رئیس جمهور و استیضاح یک رئیس جمهور دیگر انجامیده است.
شاید به این دلیل باشد که ترامپ جمعه صبح شیوه ای متفاوت را در پیش گرفت و خبرها درباره تلاش برای اخراج مولر را «جعلی» خواند.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار