روزنامه ایندیپندنت در گزارشی به شش اقدام جنجالی که رئیس‌جمهور آمریکا برای انجام آن‌ها باید عذرخواهی می‌کرد، پرداخت.

شش موضوعی که دونالد ترامپ باید از بابت آنها عذرخواهی می‌کردبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با «پیرز مورگان» روزنامه نگار ، مجری تلویزیون و دوست قدیمیش، از اینکه ویدئوی گروه راستگرای «نخست بریتانیا» علیه مسلمانان را بازتوییت کرده بود عذرخواهی کرد.

ترامپ که تاکنون درخواست سران مختلف جهان از جمله «ترزا می» نخست وزیر انگلیس برای عذرخواهی بابت حمایت ضمنی از این گروه را رد کرده بود، در برنامه «صبح بخیر بریتانیا» شبکه «آی تی وی» گفت: «اگر دوست دارید من عذرخواهی کنم این کار را انجام می‌دهم».

مورگان در سال 2008 برنده رقابت «کارآموز ابرستاره ترامپ» شد و پس از آن در دوره تبلیغات انتخاباتی و ریاست جمهوری ترامپ به او وفادار ماند. او گفته است سیاست‌های دونالد ترامپ تاثیری بر دوستی آنها ندارد. ترامپ در برنامه مذکور به مورگان گفت: «اگر به من می‌گویی آنها افراد وحشتناک نژادپرستی هستند و اگر از من می خواهی مطمئناً عذرخواهی می‌کنم. من چیزی درباره آنها نمی دانم و نمی خواهم با آنها ارتباطی داشته باشم».

عذرخواهی نصفه‌نیمه ترامپ -که به دلیل امتناع از ابراز پشیمانی مشهور است- جمع کثیری را در روز جمعه غافلگیر کرد. اما موارد زیادی هستند که ترامپ باید بایت آنها عذرخواهی کند. این موارد به شرح زیر هستند:

توهین به کشورهای هائیتی و آفریقا

ترامپ در جلسه ای با مقامات کنگره در کاخ سفید به کشورهای هائیتی و آفریقا با عنوان «چاه مستراح» اشاره کرد. با اینکه ترامپ استفاده از این واژه را رد کرد، تعدادی از سناتورها گفتند او چند بار این کلمه را به کار برده است. «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید، نیز ادعای این سناتور ها را رد نکرد و گفت: «رئیس‌جمهور استفاده از کلمات تند را رد نکرده است».

دستور ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا

ترامپ در زمان برگزاری پویش انتخاباتی خود بارها اعلام کرده بود ورود مسلمانان به آمریکا را ممنوع می‌کند. پس از اینکه ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا رسید این وعده خود را عملی کرد و مانع ورود مسلمانان 6 کشور مسلمان به آمریکا شد. اساس این ممنوعیت غیرقانونی خوانده شده است و گروه‌های آزادی مدنی اعلام کردند ترامپ سیاست را به تعصب آلوده کرده است. قضاتی که چنین نظری داشتند مانع اجرای قانون ضدمهاجرتی ترامپ شدند.

توهین ترامپ به زنان

انتشار یک ویدئو در زمان انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا که در آن ترامپ درباره رفتارش با زنان اغراق کرده بود فشار زیادی بر جمهوری خواهان وارد کرد. او در این ویدئو گفته بود چون یک ستاره است هرگونه بخواهد می تواند با زنها رفتار کند! با اینکه این گفته ترامپ خشم مردم را برانگیخت، او بدون عذرخواهی بابت توهین به زنان، در انتخابات ژانویه 2016 پیروز شد. ترامپ بعداً حرف هایی را که زده بود توجیه و نصف نیمه عذرخواهی کرد.

محکوم نکردن اقدام نژادپرست‌های سفید شارلوتزویل

تظاهرات ملی‌گرایان سفیدپوست آمریکا (نژادپرستان) در ویرجینیا تنش‌هایی را به وجود آورد که اظهار نظرهای ترامپ بیش از پیش به آنها دامن زد. ترامپ اصرار داشت که علاوه بر سفیدپوست های نژادپرست، معترضانی که در جبهه مخالف آنها بودند نیز به دلیل ایجاد این تنش‌ها سرزنش شوند.

یک جوان 20 ساله از اوهایو در جریان این اعتراضات خودرویی را به درون جمعیت معترضان هدایت کرد که به کشته شدن یک زن 32 ساله و زخمی شدن 19 نفر منجر شد. اما ترامپ بارها اعلام کرد که هر دو طرف اقدامات خشونت آمیز انجام داده‌اند.

اخراج جیمز کومی

ترامپ «جیمز کومی» رئیس سابق اف‌بی‌آی را در مه 2017 اخراج کرد که گمانه زنی ها درباره احتمال دخالت او در روند تحقیقات اف بی آی درباره همدستی کمپین ترامپ و روسیه را افزایش داد. «استیو بنن» استراتژیست ارشد اخراجی ترامپ درباره اخراج کومی گفت: «این بزرگترین اشتباه در تاریخ سیاسی مدرن است». اخراج کومی باعث شد همه فکر کنند ترامپ چیزی برای پنهان کردن دارد و نمی خواهد نتایج اف بی آی به نتیجه برسد.

دفاع از «روی مور» قاضی سابق آمریکا

با اینکه «روی مور» قاضی سابق دیوان عالی آمریکا به سوءاستفاده جنسی از یک دختر 14 ساله محکوم شده بود ترامپ از او برای شرکت در انتخابات سنای آلاباما دفاع کرد. از مور خواسته شد به دلیل اتهامی که به او وراد شده استعفا دهد، اما او قبول نکرد. با اینکه جمهوری خواهان در این انتخابات شکست خوردند، دولت ترامپ همچنان از مور دفاع کرد.

انتهای پیام/

مواردی که ترامپ باید بابت آن‌ها عذرخواهی می‌کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار