سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه ۴۷ درصد ایرانیان بیش از ۷۰ سال عمر می‌کنند، گفت: سال ۹۵، ۳۶۰ هزار مرگ در کشور داشتیم.

۴۷ درصد ایرانیان بیش از ۷۰ سال عمر می‌کنند/ روزانه ۳۰۰۰ تماس اورژانس، مزاحم تلفنی استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت دستاوردهای دهه فجر در ساختمان مرکزی وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف سلامت، افزایش امید به زندگی سالم است که  از  بدو تولد نوزاد و سال هایی که انتظار می‌رود، این کودک زنده بماند را شامل می شود.

وی ادامه داد: شاخص امید به زندگی سالم در ایران حدود 65 سال است و این بدین معنی است که انسان سالم در بازه زمانی طولانی‌تر به صورت مولد و کارایی در دسترس داشته باشیم که در این صورت پیشرفت کشور در حوزه‌های مختلف حاصل می‌شود.

حریرچی در خصوص رتبه ایران از نظر امید به زندگی در سال‌های قبل از انقلاب عنوان کرد: رتبه کشورمان از نظر امید به زندگی در سال های قبل از انقلاب بین 100 تا 110 بوده، اما خوشبختانه به دلیل اقدامات مفید در حوزه سلامت طی چهار دهه بعد از انقلاب اسلامی این رتبه به 63 صعود کرده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: کاهش موارد مرگ و میر زودرس از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی محسوب می شود، به طوری که تا دهه 70 مرگ و میر زودرس حدود زیر 70 سال بوده که متأسفانه بیش از 80 درصد مرگ و میرهای ما در همین سن رخ داده است.

حریرچی با اشاره به اینکه در سال های قبل تنها 20 درصد ایرانیان بالای 70 سال عمر می‌کردند، افزود: با پیشرفت‌های اجتماعی و اقدامات مفید در حوزه سلامت خوشبختانه نزدیک به 47 درصد ایرانیان بیش از 70 سال عمر می کنند.

وی ادامه داد: سال 95، 360 هزار مورد مرگ اتفاق افتاده که از این میان 219 هزار مرد و 141 هزار نفر زن بوده که  193 هزار نفر قبل از 70 سالگی فوت کرده‌اند.

تلاش وزارت بهداشت برای کاهش مرگ و میرهای زیر 70 سال

وی اظهار کرد: تلاش وزارت بهداشت بر این است که مرگ و میرهای زیر 70 سال را کاهش و سن امید به زندگی را به بالای 80 سال برسانیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص مزاحمت تلفنی برای اورژانس کشور ادامه داد: روزانه بین 10 تا 12 هزار تماس با اورژانس گرفته می شود که متاسفانه 3000 تماس آن مزاحمت تلفنی بوده که از این تعداد حدود یک درصد اطلاعات غلطی به عوامل اورژانس می‌دهند و باعث بروز مشکلاتی برای آنها و گرفتن وقت و تحمیل هزینه‌هایی به حوزه سلامت می‌شوند که البته همه این موارد را از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌کنیم.

حریرچی با اشاره به اینکه کاهش مزاحمت تلفنی اورژانس، نیازمند پیشگیری و ارتقای فرهنگ سازی دارد، افزود: میزان انرژی مصرف خانوارهای ایرانی متفاوت است، به طوری که 50 درصدایرانیان بیشتر از نیاز خود غذا مصرف کرده و حدود 22 درصد از ایرانیان مصرف انرژی مناسبی دارند و همچنین  حدود 24 درصد آنها در دسترسی به انرژی کافی با مشکلاتی مواجه هستند.

وی در خصوص هزینه‌های حوزه سلامت ادامه داد: یکی از مسائل مهم در حوزه سلامت این است که ما باید چه مقدار در این حوزه برای بیماری‌های مختلف هزینه کنیم و چه نوع عارضه‌هایی را در اولویت اول خود قرار دهیم که در این میان علم اقتصاد کمک بزرگی به ما می‌کند که چگونه منابع محدود را برای نیازهای نامحدود مصرف کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: اقدامات سلامت، زمانی اثربخش است که در طول زندگی تاثیر مثبتی داشته و طول عمر و همچنین کیفیت زندگی را افزایش دهد که در این میان شاخص دالی به ما نشان می‌دهد، بر اثر بیماری چندسال عمر از دست رفته و چند سال کیفیت زندگی تحت تاثیر قرار گرفته است.

حریرچی با بیان اینکه اقدامات بسیار زیادی در مورد سموم کشاورزی، كه حتی حساس تَر از كودها هستند، انجام شده است، گفت: در چندسال اخیر با همکاری وزارتخانه های بهداشت و جهادكشاورزی، اقدامات خوبی در زمینه نظارت بر کودهای کشاورزی و سموم دفع آفات انجام شده است.

اكثر سموم کشاورزی، شناسنامه دار شده اند

وی ادامه داد: اكثر سموم کشاورزی، شناسنامه دار شده و مراكز تولید سم غیر رسمی به حداقل رسیده است و همچنین آگاهی بخشی درمورد مصرف آنها نیز افزایش پیدا كرده است؛ در مورد كودها نیز، وزارت بهداشت نقش حمایت طلبی، آگاهی بخشی و ترویج دانش را دارد و كسی از وزارت بهداشت انتظار ندارد كه در مزارع، كودها را بسنجد.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: در مورد خودروها و سهم آلایندگی آنها نیز وزارت بهداشت وظیفه هشدار و آگاهی بخشی دارد و ابزار قانونی برای جلوگیری از تولید خودرو در اختیار این وزارتخانه نیست.

حریرچی با بیان اینکه سایر سازمان ها و سمن ها نیز سهم زیادی در این مورد دارند، گفت: تولید سیگار در ایران در طول سال ها و ادوار گذشته افزایش داشته است.

درمورد آلودگی هوا، اقداماتی انجام شده اما مكفی نیست

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه درمورد آلودگی هوا، اقداماتی انجام شده اما مكفی نیست، مطرح کرد: تولید خودرو در ایران گرچه برای برخی افراد نفع اقتصادی دارد، اما برای كل كشور نفع اقتصادی ندارد، زیرا با احتساب آلودگی هوا و بیماری هایی كه به همراه دارد و همچنین هزینه های مستقیم سلامت و سالهای ازدست رفته عمر، به اقتصاد ملی ضربه می‌زند.

حریرچی افزود: بر اساس نظر مراکز علمی معتبر دنیا، در اکثر نظام های اقتصادی شامل حوزه های صنعت، گردشگری، بهداشت و درمان و سایر حوزه ها، حدود 20 تا 30 درصد منابع، دچار استفاده غیر بهینه می شوند.

وی تصریح کرد: در ایران مانند کشورهای دنیا، وزارت بهداشت، بیمه ها و شورای عالی بیمه، در مورد بسته بیمه پایه سلامت تصمیم گیری می کنند و در این بسته ها، باید همه مردم و بیمه شدگان بهره مند شوند و مجموعه اقدامات آن، باید هزینه اثربخش و مطابق با اقتصاد آن کشور باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در چند دهه گذشته، بسته بیمه پایه سلامت نسبت به منابع در اختیار وزارت بهداشت و بیمه ها، گسترده تر بوده است و باید ببینیم که منابع موجود، پاسخگوی نیازها است یا خیر؟.

حریرچی اظهار کرد: در چند دهه گذشته و به ویژه از زمانی که نقش بیمه ها بیشتر شده، با معضل تاخیر در پرداخت بیمه ها روبرو هستیم.

وی تصریح کرد: در سراسر دنیا مردم، پزشکان و وزارتخانه های بهداشت، علاقه مند هستند که خدمات بیشتری تحت پوشش بیمه قرار بگیرد، اما 2 درخواست وجود دارد یکی اینکه کیفیت خدمات مناسب باشد و تعداد خدمات آن معقول باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ممکن است خدمتی در بسته بیمه پایه قرار گیرد، اما پاسخگوی نیاز درمانی یک کشور نباشد، به عنوان نمونه یکی از کشورهای بزرگ آسیا،خدمات دیالیز را فقط سه ماه پوشش می دهد، در حالی که این خدمات در ایران، رایگان است و با کمک خیرین، حتی هزینه های رفت و آمد بیمار پرداخت و به بیمار و همراهش، غذا ارائه می شود.

حریرچی بیان کرد: هیچ محدودیتی خوشایند نیست و افرادی که اقدام به محدود سازی خدمات می کنند، به عواقب آن توجه نمی کنند.

هزینه‌های اثربخش باید مطابق با اقتصاد سلامت باشد

وی ادامه داد: درمان اثربخش باعث افزایش طول عمر می‌شود که داروهای تجویز شده باید ضرر کمتری داشته و از عوارض کمتر برخوردار باشند.

حریرچی با اشاره به اینکه در اکثر مراکز علمی دنیا، 30درصد منابع حوزه گردشگری دچار استفاده غیر بهینه شده و همین امر سبب هزینه‌های گوناگونی می‌شود، افزود: تصمیم‌گیری در خصوص بسته‌های پایه بیمه سلامت یکی از مهم‌ترین موضوع‌هایی است که در شورای عالی بیمه معمولا تصمیم‌گیری می‌شود.

حریرچی با اشاره به اینکه هزینه‌های اثربخش باید مطابق با اقتصاد سلامت باشد و قابلیت تکاپو و تأمین در آنها ایجاد شود، عنوان کرد: در چند دهه اخیر بسته‌های بیمه سلامت نسبت به منابع در اختیار بیمه‌ها گسترده‌تر شده و این سازمان‌ها نقش بیشتری به خود گرفته‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه تاخیر پرداخت بدهی بیمه‌ها به دلیل متناسب نبودن منابع و هزینه‌هاست، ادامه داد: در سال 91 و 92 میزان تاخیر بدهی بیمه‌ها، حدود 14 ماه طول می‌کشید که بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، میزان بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی کاهش قابل توجهی پیدا کرده است.

مجوز ورود محصولات تراریخته بر عهده وزارت بهداشت نیست

حریرچی با اشاره به اینکه انتخاب نوع خدمات و تحت پوشش قرار گرفتن خدمات به وسیله بیمه‌ سلامت کاری دردناک است، افزود: در برخی کشورهای اروپایی، MRI های غیر اورژانسی بیش از سه ماه به طول می‌انجامد که این مسئله در کشور ما نیز می‌تواند یک موضوع عادی باشد، اما خوشبختانه در ایران عکس‌برداری خیلی زودتر از کشورهای اروپایی انجام می‌شود.

وی در خصوص میزان تعرفه‌های پزشکی گفت: معتقدیم تعرفه باید متناسب با قیمت تمام شده و هزینه‌ها باشد و این کار بر اساس اسناد بالادستی و سیاست‌گذاری‌ها باید انجام شود تا ما شاهد افزایش پرداختی از جیب مردم نباشیم.

حریرچی در خصوص محصولات تراریخته ادامه داد: مجوز ورود محصولات تراریخته بر عهده وزارت بهداشت نیست و بسته به نوع محصول، تصمیم‌گیری در خصوص مجوز واردات آن به سازمان ذیربط برمی‌گردد؛ اما به طور کلی سه محصول سویا، ذرت و کلزا مجوز واردات دارند.

حریرچی عنوان کرد: یکی از گله‌های ما به بیمه تأمین اجتماعی، بدهی 6 هزار میلیاری به بیمارستان‌ها و مراکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به تاخیر 12 ماهه بیمه تأمین اجتماعی تاکید کرد: حداقل باید در پرداخت اصل حقوق و کارانه پزشکان اقداماتی انجام شود و متاسفانه باید بگویم در مراکز بیمه تأمین اجتماعی به ازای بستری هر فرد هزینه‌های سنگین‌تری در حوزه سلامت کشور وارد می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در پرداخت اصل حقوق برخی از پرستاران و پیراپزشکان دچار مشکل هستیم و انتظار داریم، سازمان‌های ذیربط به این مسئله توجه جدی داشته باشند.

هیچ نهاد دولتی و غیر دولتی اجازه ندارد از بیمار دفترچه بیمه‌ قبول نکند

حریرچی با اشاره به اینکه هیچ نهاد دولتی و غیر دولتی اجازه ندارد از بیماران دفترچه بیمه‌ قبول نکند، افزود: قبول نکردن دفترچه بیمه‌ به وسیله مراکز دولتی و غیر دولتی تخلف محسوب می‌شود و این کار باعث فشار به مردم می‌شود و از نظر اخلاق حرفه‌ای پزشکی به هیچ عنوان مناسب نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: ما از مراکز درمانی خیریه انتظار بیشتری داریم تا در ارائه خدمات به بیماران مناطق محروم تلاش بیشتری انجام دهند.

حریرچی با بیان اینکه روستایی‌هایی که دارای سطح‌بندی بوده دارای خانه‌های بهداشت هستند، تاکید کرد: کمک غنی به فقیر، کمک جوان به پیر و کمک سالم به بیمار از تعاریف بیمه سلامت است و امروزه بیمه در اکثر کشورها اجباری بوده و دولت‌ها تصمیم می‌گیرند که سهم مردم‌شان چقدر باشد، اما به طور کلی باید بگویم در سال اول 6هزار و 800 میلیارد تومان و در سال دوم،چهار هزار و 800 میلیارد تومان باید به بیمه سلامت داده می‌شد که در سال‌های 94 و 95 این مبلغ در اختیار بیمه قرار نگرفت و همین مسئله باعث بروز مشکلاتی شده است.

حریرچی در پاسخ خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مبنی بر تحت پوشش قرار گرفتن برخی بیماران خاص در بیمه سلامت، ادامه داد: برخی از بیماران خاص به تازگی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند اما هنوز منابع جدیدی به سازمان بیمه سلامت اختصاص پیدا نکرده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص بحث گردشگری سلامت، پاسخ داد: گردشگری سلامت بر اساس دو موضوع سلامت و گردشگری انجام می‌شود که این کار زمینه افزایش درآمد ملی و اشتغال را فراهم می‌‌کند و این کار باید منطبق بر منافع ملی انجام شود و هیچ خدشه‌ای به خدمات‌رسانی به مردم خودمان در کنار گردشگری سلامت ایجاد نشود.

وی ادامه داد: یکی از کشورهای همسایه برای جذب بیشتر گردشگری سلامت برابری نرخ خود را با سایر ارزها به نصف کاهش داده است تا بیماران خارجی بیشتری  جذب کند.

ضرورت همکاری وزارت بهداشت، وزارت خارجه و سازمان گردشگری در حوزه سلامت

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در بحث گردشگری سلامت، همکاری وزارت بهداشت، وزارت خارجه و سازمان گردشگری الزامی است، ادامه داد: در یک برهه ای از زمان بیماران کشورمان برای درمان به کشورهای اروپایی اعزام می‌شدند که در همان زمان، پزشکان هندی و بنگلادشی و پرستاران فیلیپینی‌ در ایران مشغول به فعالیت بوده‌اند اما خوشبختانه امروزه بسیاری از بیماران برای درمان به ایران آمده و عمل‌های قلب در شهرها دوم و سوم همچنین در بسیاری از مراکز درمانی در تهران به راحتی انجام می‌شود.

حریرچی گفت: اقدامات درمانی لازم برای مناطق زلزله‌زده کرمانشاه انجام شده است و اینکه ما بگوییم، سرویس‌های بهداشتی و حمام در این مناطق در دسترس مردم قرار ندارد و به همین دلیل شیوع بیماری‌های عفونی در آن مناطق افزایش پیدا می‌کند، موضوعی مناسب نبوده زیرا وزارت بهداشت اولین سازمانی است که بیشترین رضایت مردم را جلب کرده است.

وی یادآور شد: در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، پنج کودک به بیمارستان اعزام شده که سه کودک در حال حاضر در بخش بستری هستند و خوشبختانه شرایط خوبی دارند و متاسفانه یک کودک در آذر ماه به دلیل اختلالات ژنتیکی مادرزادی و همچنین کودک دیگری پس از مرخص شدن به دلیل تشنج فوت کردند که هیچ ارتباطی به کوتاهی در خدمات رسانی به مردم ندارد و این وزارتخانه تمام تلاش خود را برای آسایش و سلامتی مردم انجام داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۰۹ بهمن ۱۳۹۶
یه مقایسه ای ام با آمار طول عمر غربیا بکنین بد نیست ببینیم اونا چیکار میکنن که اینقدر آمار مرگ و میرشون در اثر مریضیا کمتره