اثر میان فرهنگی منطقه کمیجان استان مرکزی ایران و بورچالی گرجستان در آثار ناملموس کشور ثبت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ سید محمد حسینی، مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی با بیان اینکه داستان با تلاش میراث فرهنگی «گورجو قیزی» و «بالاممد» در آثار ناملموس کشور ثبت شد گفت: این داستان ارتباط فرهنگی و اجتماعی منطقه کمیجان ایران و بورچالی گرجستان را ترسیم می‌کند خبرداد.

حسینی با بیان اینکه با توجه به اهمیت بین‌المللی این داستان در کشور‌های ایران و گرجستان و انتقال آن به نسل‌های آینده ثبت این اثر شفاهی ملی بسیار با اهمیت بود افزود: امکان از بین رفتن این داستان زیبا در آینده وجود داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی ادامه داد: داستان فولکلوریک «گورجو قیزی» و «بالا ممد» که در قالب نظم و نثر است توسط خوانندگان فولک ترک زبان منطقه فرهنگی بزچلو کمیجان یا عاشیق‌ها سینه به سینه به نسل‌های انتقال یافته تا به نسل امروز رسیده است.

وی با بیان اینکه این داستان از برخی جهات شبیه داستان مشهور اصلی و کرم است بیان کرد: در حالیکه در داستان اصلی و کرم پسری ترک به نام کرم عاشق دختر ارمنی می‌شود، اما در داستان گورجو قیزی و بالا ممد، پسری مسلمان و ترک به نام محمد عاشق دختری گرجستانی می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه نام‌های اصلی و گرجی در بین بانوان شهرستان کمیجان رواج داشته و دارند تصریح کرد: این داستان فولکلوریک تأثیر زیادی در فرهنگ مردم منطقه کمیجان داشته به شکلی که نام شخصیت‌های اصلی این دو داستان خصوصاً شخصیت مؤنث در بین نسل‌های گذشته فراوان است.

انتهای پیام / ج

اثر میان فرهنگی ایران و گرجستان در منطقه کمیجان ثبت ملی شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.