معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: لایحه‌ای تحت عنوان "امنیت اجتماعی زنان" در دست تدوین است و مراحل پایانی تدوینش را طی می‌کند.

تدوین لایحه امنیت اجتماعی زنان در مراحل پایانی استبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز سه‌شنبه(10بهمن ماه) برگزار شد، اظهار کرد: یکی از ابعاد مهم تحولات حوزه زنان پس از انقلاب اسلامی مربوط به بخش آموزش است.

وی افزود: زنان در کاهش نرخ بی‌سوادی و آموزش در ابعاد مختلف از مردان پیشی گرفتند به طوری که می‌توان گفت شرایط آنها نسبت به قبل از انقلاب خصوصا در حوزه آموزش عالی تفاوت چشمگیری داشته است.

ابتکار ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی نرخ بی‌سوادی بانوان 35 درصد بود اما امروز حدود 89 درصد از بانوان جامعه تحصیلکرده هستند و اکثر ورودی دانشگاه‌ها را دختران تشکیل می‌دهند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به حضور زنان در عرصه‌ ورزشی خاطرنشان کرد: اکنون بانوان در میدان‌های روابط جهانی و عرصه‌های مختلف ورزشی حضور چشمگیری دارند و آنها با رعایت شئونات توانسته‌اند برای کشورمان مدال آوری کنند.

وی بیان کرد: همچنین زنان جامعه امروز در حوزه هنر، موسیقی، تئاتر و سینما پیشرفت قابل توجهی داشتند و همواره شاهد حضور آنها در عرصه‌های مختلف هنری و بین‌المللی بوده‌ایم.

ابتکار با بیان اینکه میزان امید به زندگی افزایش یافته و از طرفی هم آمار مرگ و میر روند نزولی را نشان می‌دهد، متذکر شد: خوشبختانه در حوزه زنان پیشرفت‌های خوبی به دست آمده و یکی از شاخص‌های بین‌المللی هم پیشرفت بانوان در حوزه بهداشت و باروری بودند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد:‌ باید در عرصه‌های کاهش آسیب اجتماعی با سیاست‌گذاری جامع و بین بخشی به مقابله با آسیب ‌ها و کاهش فاصله‌ها گام موثری برداریم.

وی اضافه کرد:‌ بهبود وضعیت بانوان از جمله برنامه‌های جدی و قابل توجه دولت دوازدهم است که معاونت زنان نیز در این باره برنامه ریزی‌های جامع و مختلف در دستور کار دارند.

ابتکار با اشاره به برنامه‌های حوزه معاونت زنان در ایام دهه فجر خاطرنشان کرد: در دهه فجر قرار است چندین گفتگوی بین نسلی در تهران و در خصوص نسل کنونی با مخاطب قرار دادن نسل اول و دوم انقلاب نشستی برگزار کنیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: پیشنهاد شده که در استان‌های مختلف نمایشگاه زنان کارآفرین برگزار شود، همچنین تفاهم نامه‌ای هم با وزارت بهداشت امضا کردیم که هدف از آن ارتقای توان زنان برای موضوع آموزش و سلامت است. همچنین معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری دو تفاهم نامه دیگر با وزارت علوم و وزارت کار در آینده در امضا خواهند رساند.

وی با اشاره به موضوع خشونت علیه زنان اظهار کرد: برای این مسئله لایحه‌ای تحت عنوان "امنیت اجتماعی زنان" در دست تدوین است، با قوه قضاییه در این زمینه در حال همکاری هستیم و خوشبختانه این لایحه مراحل پایانی تدوینش را طی می‌کند.

ابتکار اضافه کرد: در ایام دهه فجر از فعالان اورژانس اجتماعی تجلیل می‌‌شود تا به این شکل خشونت علیه زنان را مورد توجه قرار دهیم. همچنین قرار است در این ایام جمعی از زنان مدیر، مشاور و شخصیت‌های انقلاب در حرم امام راحل حضور پیدا کنند و بنده هم به استان‌های گلستان، کرمان و قم سفر خواهم کرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه از اورژانس اجتماعی حمایت می‌کنیم و گفتگوی ملی خانواده‌ها در استان‌ها دنبال می‌شود، گفت: همچنین کمپین ارمغان برای زنان زندانی معسر که جرایم غیرعمد مرتکب شدند امسال راه اندازی خواهد شد چرا که حدود 250 زن زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌ها به سر می‌برند که امیدواریم با این پویش اجتماعی در سال جدید زنان معسر از زندان آزاد شوند و به خانواده‌های خود بازگردند.

وی درباره ایجاد پارک‌های مخصوص بانوان تصریح کرد: هدف از پارک بانوان، تفکیک جنسیتی نیست این پارک‌ها مخصوص خانم‌ها در نظر گرفته شده است و آنها می‌توانند از فعالیت‌های ورزشی در هوای آزاد استفاده کنند در این راستا 10 پارک در شهرهای مختلف افتتاح خواهد شد.

ابتکار یادآور شد: همایش مهمی درباره نقش فناوری اطلاعات، IT و ICT برای کارآفرینی زنان برگزار خواهیم کرد که قرار است این همایش در هشتم اسفند ماه امسال برگزار شود لذا امیدواریم زنان فعال در حوزه  IT و ICT برای ارتقای سطح فناوری‌ها و استفاده از آن حوزه برنامه‌ریزی‌های ملی داشته باشیم.

وی ادامه داد: لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت توسط معاونت امور زنان تهیه شده و به زودی تقدیم مجلس می‌شود.

وی اظهار کرد: کارگروهی با حضور همه دستگاه‌ها تشکیل شده و وضعیت زنان سرپرست خانوار را مورد بررسی قرار می‌دهد، همچنین در سامانه وزارت کار پورتالی در نظر گرفته شده است که بیمه،‌ شاغل بودن زنان سرپرست خانوار و سایر مربوط به آنان را مشخص می‌کند.

ابتکار ادامه داد: با هماهنگی بانک قرض‌الحسنه مهر برای 33 هزار زن سرپرست خانوار وامی به مبلغ 3 میلیون تومان با کارمزد 3 الی 4 درصد در نظر گرفته شده و روند این پرداخت به استان‌ها نیز ابلاغ شده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان خاطر نشان کرد: قصد داریم با سایر بانک‌ها رایزنی کنیم تا آنها هم این وام را در اختیار زنان سرپرست خانوار قرار دهند، البته این تسهیلات به زنان بیش از 45 سال که امید ازدواج ندارند پرداخت می‌شوند و زمان بازپرداخت آن هم 2 ساله خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه معاونت زنان چه اقدامی برای فراهم سازی زیر ساخت‌های فرهنگی به منظور ورود زنان به ورزشگاه تصریح کرد: دولت و وزارت ورزش با همکاری دستگاه‌های مربوط در تلاش است در چارچوب موازین شرعی و قانونی مشکلات این موضع از طریق تفکیک درهای ورود و خروج،‌ سرویس‌های بهداشتی و... برطرف کنند، چنین اقداماتی در حال انجام است تا فرصتی برای بانوان فراهم شود تا بتوانند در ورزشگاه‌ها حضور پیدا کنند.

ابتکار متذکر شد: حضور بانوان در سالن‌های سرپوشیده مشکلی ندارد و در برخی استان‌ها زنان می‌توانند در این سالن‌ها حضور داشته باشند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان همچنین درباره گریم و تغییر چهره دختران برای ورود به ورزشگاه‌ها اضافه کرد: معتقدم باید به شکل منطقی به این موضوع رسیدگی کرد تا به کسانی که علاقه‌مند به رشته‌های ورزشی هستند پاسخ مناسبی داده شود در این راستا دولت و وزارت ورزش گام‌های موثری برداشته تا بتواند به صورت منطقی این موضوع را مرتفع کند.

وی با اشاره به ایجاد فرصت‌های کا‌رآفرینی برای زنان اظهار کرد: در ستاد مربوط به اشتغال فراگیر مشکلات زنان را در این حوزه احصاء کردیم اما متاسفانه موانعی برای فراهم کردن تضامین به منظور دریافت تسهیلات برای زنان وجود دارد، بر این اساس سعی کردیم این موانع را برای آنها مرتفع کنیم تا زنان بتوانند برای دریافت وام‌های اشتغال اقدام کنند.

ابتکار درباره ساماندهی زنان دستفروش بیان کرد: این مسئله باید در حیطه وظایف شهرداری و بهزیستی قرار گیرد و شهرداری هم باید نظامی مدون برای این موضوع تعریف کند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان با بیان اینکه وضعیت کودکان خیابانی از مسائل مورد توجه است گفت: قرار است مقدمات یک نشست تخصصی را با دستگاه‌های متولی به منظور بررسی وضعیت این کودکان برگزار کنیم تا نقشه راهی در این باره برای مسئولان وجود داشته باشد البته سازمان‌های مردم نهاد هم در این زمینه فعالیت موثر و موفقی داشتند و از همکاری آنها در این باره استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به صدور شناسنامه برای فرزندانی که پدران آنها از اتباع افغان هستند افزود: وزارت کار،‌ تعاون و رفاه اجتماعی اعلام کرده برگه‌ اقامت موقتی برای این کودکان صادر می‌کند تا مشکل آموزش و حضور آنها در مدرسه با ارائه این برگه‌ها رفع شود.

ابتکار ادامه داد: امیدوارم با همکاری وزارت آموزش و پرورش مشکل شناسنامه این کودکان برطرف شود  البته در این راستا در حال مذاکره با دستگاه‌های مربوط هستیم همچنین به وفاق دولت در این خصوص نیاز داریم تا میزان آسیب به این کودکان کاهش پیدا کند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان درباره رفتارهای پر خطر کودکان و نوجوانان بیان کرد: رفتارهای پرخطر از جمله مسائل مهمی است که باید در دوران دبستان آموزش‌هایی در مورد آن وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه قدرت تشخیص،‌ عزت نفس و قدرت انتخاب باید در جوانان تقویت شود، تاکید کرد: اگر در نگاه تربیتی ما این عناصر وجود داشته باشد جوان در مواجه با آسیب و فشارهای همسالان می‌تواند مقاومت کند در این راستا به وزارت بهداشت پیشنهادی ارائه کردیم تا کانون همیاری دانشجویی شکل بگیرد چرا که این موضوع بهترین ساز‌وکار برای مقابله با آسیب‌ها اجتماعی است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار