باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

مدیریت مناسب، راهکار برون رفت سازمان تامین اجتماعی از مشکلات

یک کارشناس اقتصادی گفت: تغییر مدیریت‌های مکرر در سازمان تامین اجتماعی موجب شد تا بهره‌وری منابع بسیار پایین بیاید، درحالیکه مدیریت و نظارت مناسب، می‌تواند اوضاع را سامان دهد.

راهکار برون رفت سازمان تامین اجتماعی از مشکلات، مدیریت و نظارت استبه گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره احتمال ورشكستگی سازمان تأمين اجتماعی در یک دهه آینده هشدار داده است. بر این اساس افزایش بدهی سازمان تأمین اجتماعی به بانک‌ها از چهار میلیارد تومان در سال ۹۰ به رقم بالاتر از ۹ هزار میلیارد تومان در سال ۹۵، این سازمان را به یکی از ابَربدهکاران بانکی کشور تبدیل کرده است.

همچنین در سال گذشته هزینه‌های این سازمان ۹ هزار میلیارد تومان بیشتر از درآمدش بوده که این به معنای کسری ۱۵ درصدی درآمد نسبت به هزینه در این سازمان است. در همین حال مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هشدار داد که در صورت ادامه این شرایط، در هشت سال آینده، کسری نقدینگی این سازمان به ۱۱۴ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

بيش از ۴۱ ميليون نفر، یعنی ۵۲ درصد جمعیت ایران از بیمه‌های سازمان تأمین اجتماعی استفاده و یا از این سازمان حقوق بازنشستگی و مستمری دریافت می‌کنند. در همین حال سرمایه‌گذاری ناكارآمد شرکت شستا و همچنین دیگر مشکلات رخ داده برای سرمایه‌گذاری‌، این شرکت را از جمله دلایل مشکلات مالی سازمان تامین اجتماعی ذکر کرده است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز در تیرماه سال گذشته با اشاره به بررسی‌های مجلس، مرکز پژوهش‌ها و مشاوران تصریح کرده بود که ظرف ۱۵ سال آینده تنش‌های جدی ازنظر بودجه‌ای در تأمین اجتماعی ایجاد خواهد شد.

وی پیشنهاد کرد که بدهی ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت به تأمین اجتماعی از طریق استفاده مجموعه تأمین اجتماعی از امکانات دولتی، تسویه شود.

درهمین حال ،۱۵۷ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس جمهور، خواستار پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی شده بودند. براساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، سازمان تامین اجتماعی طلب خود از دولت را ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده اما وزارت اقتصاد معتقد است که این رقم ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

درهمین حال دیوان محاسبات، با محاسبه ارزش شرکتهای دولتی که در ازای بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی واگذار شده،رقم بدهی دولت به این سازمان را ۶۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است هر چند که دولت این میزان بدهی را قبول ندارد و عدد آن را کمتر اعلام می‌کند. از نظر دیوان محاسبات ،عدم مدیریت صحیح و مداخله های دولت یکی دیگر از دلایل مشکلات سازمان تامین اجتماعی است.

تمام بحران صندوق‌ها، مربوط به عدم پرداخت‌ها نیست

حسین محمودی اصل کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه اظهار کرد: با وجود اینکه تامین اجتماعی مبلغ زیادی از دولت طلبکار است، اما همه بحران صندوق‌ها مربوط به عدم پرداخت‌ها نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: تغییر مدیریت های مکرر در سازمان تامین اجتماعی موجب شد تا بهره‌وری منابع موجود بسیار پایین بیاید، درحالیکه افزایش بهره‌وری و همچنین مدیریت و نظارت مناسب، می‌تواند ما را به شرایط استاندارد نزدیک کند و اوضاع را سر و سامان دهد.

محمودی اصل تاکید کرد: صندوق‌ها در برخی مواقع مثل خودروسازان، نوعی حیات خلوت دولت‌ها محسوب می‌شوند و مشخص نیست نرخ سود منابع صندوق‌ها چقدر است، همچنین عددی وجود ندارد که مشخص کند اگر نرخ بازده سرمایه‌گذاری کمتر از 10 درصد بود، نشان‌دهنده بازدهی بسیار کم منابع است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: این حجم از منابع را می‌توان در جاهای مناسبی سرمایه‌گذاری کرد و بازدهی‌های بسیاری ایجاد کرد. در حال حاضر برخی بانک‌های دولتی و خصوصی، برای مبالغ زیاد به جهت سپرده‌گذاری، نزدیک به 30 درصد سود پرداخت می‌کنند، اما مساله این است که ورودی منابع تامین اجتماعی و صندوق‌ها صرف پرداخت حقوق پرسنل شرکت‌ها و هزینه‌های عمومی می‌شود و شاید سرمایه‌گذاری ناچیزی در آن‌ها انجام شود.

وی در خاتمه یادآور شد: وقتی شرایط صندوق‌ها و تامین اجتماعی خوب نیست، باید به سرعت عارضه‌یابی انجام شده و منابع با مدیریت مناسب به بازدهی خوب نزدیک شود، نه اینکه از خدمات کم کنیم.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار