یک نماینده مخالف بودجه گفت: برخی از موارد بودجه 97 منطبق با اسنادبالادستی و سیاست های اقتصاد مقاومتی نیست. 

حاجی دلیگانیبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار که در صحن علنی امروز (چهارشنبه، 11 بهمن ماه) خانه ملت و در مخالفت با کلیات بودجه 97 سخن می‌گفت، اظهار کرد: یکی از ایرادهایی که در این لایحه وجود دارد مغایرت برخی از موارد بودجه با اسناد بالادستی کشور از جمله سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: آیا جز این است که افزایش تولید داخلی و کاهش صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری کشور، عدم وابستگی نفت و کاهش خام‌فروشی از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی است.

حاجی‌دلیگانی تصریح کرد: بگویید که صادرات روزانه حداقل 2.5 میلیون بشکه نفت خام چه توجیهی دارد؟ نباید بگوییم که اگر نفت نفروشیم باید چه کنیم؟

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار ادامه داد: چرا باید نفت خام بفروشیم و از طرفی به واردات بنزین بپردازیم در حالی که پالایشگاه بزرگ ستاره خلیج فارس با پیشرفت 95 درصدی و با ظرفیت تولید 36 میلیون لیتر بنزین در روز، فاز یک و دو آن صرفا به خاطر نیاز به 300 میلیون یورو معطل مانده است.

وی بیان کرد: چرا این پالایشگاه تکمیل نمی‌شود تا نه تنها از واردات بنزین بی‌نیاز باشیم بلکه بتوانیم به صادر کننده آن تبدیل شویم و از ارزش افزوده نفت خام بتوانیم منابع را تأمین کنیم.

حاجی‌دلیگانی تأکید کرد: تا زمانی که سهم 14.5 درصدی شرکت نفت از صادرات نفت و میعانات گازی جزء لاینفک بودجه باشد و آن را به عنوان وحی نازل شده تلقی کنیم، هیچ تلاشی برای خودکفایی در تولید داخلی رخ نمی‌دهد و گلوگاه‌های اقتصاد در اختیار افراد معلوم‌الحال قرار می‌گیرد.

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار اذعان کرد: حمایت از تولید به عنوان یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی و با وضع مالیات‌های سنگین آن هم در شرایط رکود شدید اقتصادی نفس به شماره افتاده تولید کشور را قطع می‌کند.

وی گفت: اخذ مالیات در چنین شرایطی فعالان اقتصادی را به ورشکستگان اقتصادی تبدیل خواهد کرد و واقعیت این است تازیانه تند و تیز مالیات در هوای سرد رکود اقتصادی بدن یخ بسته تولید را نابود می‌کند.

حاجی‌دلیگانی عنوان کرد: افزایش 11 درصدی درآمدهای مالیاتی در شرایط فعلی اقتصادی منطقی به نظر نمی‌رسد و بهتر است به جای آن هزینه‌های جاری خود را کاهش دهیم، مبنای تبصره 14 لایحه همان هدفمندی یارانه‌ها است و فلسفه افزایش قیمت حامل‌های انرژی یا وضع قانون هدفمندی یارانه‌های مدیریت مصرف توسط مردم است.

نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه اظهار کرد: ما به مردم گفتیم که پول را به خودتان می‌دهیم تا آن را مدیریت کنید و به آنها اجازه انتخاب دادیم که اگر بیشتر مصرف کنند باید مبلغ بیشتری بپردازند و اگر کمتر مصرف کنند می‌توانیم آن را ذخیره کنیم اما بعد گفتیم درآمدها را حذف کنیم که دولت زیر بار آن نرود و امروز با اعتباری که برای پرداخت یارانه در نظر گرفته‌ شده عملا بخش عمده‌ای از اقشار جامعه از دریافت یارانه محروم می‌شوند.

وی افزود: زمانی که قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دادیم به مردم گفتیم 44 هزار و 500 تومان به حساب شما واریز خواهیم کرد اما در سال 92 قیمت‌ها را افزایش دادیم و این در حالی است که هیچ رقمی به میزان یارانه دریافتی مردم اضافه نکردیم.

حاجی‌دلیگانی ادامه داد: امروز در سال‌های اولیه ابلاغ سند چشم انداز 30 ساله نیستیم بلکه در سال‌های پایانی آن قرار داریم و تا سال 1404 چقدر فرصت باقی مانده است و از کجا می‌خواهیم شروع کنیم.

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار افزود: با این بودجه نویسی می‌خواهیم به جایگاه اول اقتصادی و علمی منطقه آسیای جنوب غرب برسیم؟ آیا ما که به استناد سند چشم انداز 30 ساله در سال 1404 به اشتغال کامل دست یابیم با دادن چند میلیارد وام به جوانان فارغ‌التحصیل بیکار به دنبال اشتغال کامل هستیم؟

انتهای پیام/

برچسب ها: صحن علنی ، بودجه 97
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار