استاندار آذربایجان غربی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه استانی، از افتتاح ۴۵۱ طرح با اعتبار ۶۶۰ میلیارد تومان در حوزه‌های مختلف عمران، صنعت، تولید و کشاورزی در ایام الله دهه فجر در استان خبر داد.

افتتاح ۴۵۱ طرح عمرانی و تولیدی در آذربایجان غربی/ کلنگ زنی ۸۳ پروژهبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ محمد مهدی شهریاری  استاندار آذربایجان غربی با بیان این که ۳۹۶ پروژه عمرانی و ۵۵ پروژه تولیدی خدماتی صنعتی و کشاورزی با ۶۶۰ میلیارد تومان اعتبار در دهه فجر انقلاب اسلامی مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت گفت: ۸۳ پروژه با ۳۳۵ میلیارد تومان نیز در این دهه کننگ زنی خواهد شد که در مجموع طرح‌هایی به ارزش ۹۹۳ میلیارد تومان در دهه فجر انقلاب اسلامی سال جاری افتتاح یا کلنگ زنی خواهد شد.
مقام عالی اجرایی استان که مهمان برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه استانی بود، با بیان این که یکی از موضوعات مهم طرح گازرسانی به روستا‌های محروم از نعمت گاز در آذربایجان غربی است افزود: گازرسانی به روستا‌های استان در دهه فجر انقلاب اسلامی بیش از سایر طرح‌ها مورد توجه قرار گرفته است و ۱۲۷ روستا از نعمت گازرسانی بهره‌مند خواهند شد و عملیات گازرسانی به ۲۷۳ روستا در دست اجرا است.
شهریاری تصریح کرد: طرح گازرسانی به ۴۵۰ روستا در دست مطالعه است و در مجموع تا دو سال آینده ۸۵۰ روستا زیر پوشش شبکه گاز قرار خواهند گرفت که شاخص برخورداری مردم روستایی استان از نعمت گاز از زیر ۵۰ درصد به ۸۳ درصد افزایش خواهد یافت.


افتتاح خط ریلی ارومیه در اوایل اسفند ماه سال جاری


استاندار آذربایجان غربی، با اشاره به موضوع اتصال خط ریلی راه آهن ارومیه به خط ریلی کشور گفت: در نیمه اول اسفند ماه راه آهن ارومیه به بهره برداری خواهد رسید و حمل و نقل مسافر از ایستگاه ارومیه از اوایل سال آینده عملیاتی خواهد شد.
او ابراز امیدواری کرد تا سال آینده بیش از ۸۰۰ کیلومتر از راه‌های روستایی استان آسفالت و یا بهسازی شود.


اختصاص ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای فعال شدن واحد‌های تولیدی راکد و نیمه راکد


شهریاری با بیان این که حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای فعال شدن واحد‌های مختلف تولیدی راکد و نیمه راکد استان در نظر گرفته شده است گفت: واحد‌های مختلف برای جذب تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده که می‌توانند از این تسهیلات برای افزایش راندمان کاری خود بهره ببرند.
وی با اشاره به موضوع طرح‌های احیای دریاچه ارومیه گفت: ۷ میلیارد متر مکعب آب دریاچه در کشاورزی استفاده می‌شود در حالی که ثروت ایجاد شده از تولید محصولات کشاورزی استان حدود یک میلیارد دلار است و از این روی ارزش آب استفاده شده چند برابر ارزش محصولات تولیدی کشاورزی است.
شهریاری کم توجهی به تجهیز آبیاری قطره‌ای و وجود سیستم‌های آبیاری سنتی را یکی از معضلات مطرح در بحث کشاورزی دانست و گفت: افزایش راندمان تولید با استفاده از سیستم‌های نوین کشاورزی و تغییر الگوی کشت باید در دستور کار کشاورزان قرار گیرد چرا که مهمترین عامل در احیای دریاچه ارومیه همکاری بیش از پیش مردم است.


سه برابر شدن آب دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه در سال ۹۳


استاندار آذربایجان غربی در ادامه گفت: در سال ۹۳ حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب در دریاچه ارومیه وجود داشت که با تمهیدات صورت گرفته این میزان آب در سال جاری با توجه به خشکسالی‌های اخیر و نبود بارش در منطقه به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است.
مقام عالی اجرایی استان با اشاره به این که حدود ۴۰ کیلومتر تونل با برآورد انتقال ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب در سد کانی سیب در حال احداث است، افزود: برای طرح انتقال آب از سد کانی سیب نقده حدود هزار میلیارد تومان هزینه شده است و حدود هزار میلیارد تومان دیگر نیز برای اتمام این طرح مورد نیاز است، که امیدواریم با اختصاص اعتبارات لازم تا سه سال آینده شاهد بهره برداری از این طرح باشیم.
شهریاری در پایان تاکید کرد، در مجموع با احتساب تمام طرح‌های انتقال آب و تصفیه فاضلاب شهری و اتمام این طرح‌ها حدود ۲ میلیارد مترمکعب آب به دریاچه ارومیه انتقال خواهد یافت.
انتهای پیام/ح


تشریح برنامه‌های دهه فجر آذربایجان غربی  توسط استاندار

برچسب ها: استاندار ، دهه فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.