سیاست حذف دلار موجب انفعال آمریکا می‌شود/مذاکراتی با کشور‌ها برای انجام مبادلات با پول ملی انجام شده استرئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: مذاکراتی با کشور‌های حوزه آسیا برای انجام مبادلات با پول ملی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران در حاشیه دومین روز کنفرانس بین المللی احزاب آسیایی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اختصاص یک و نیم میلیارد دلار از سوی فرانسه برای کمک به صادرکنندگان این کشور و خریداران ایرانی کالا‌های فرانسوی، اظهار کرد: اروپا از نظر روابط اقتصادی، در ایران دارای منافع غیرقابل انکاری است و با وجود ایران دسترسی آنان به بازار‌های منطقه آسان‌تر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ایران بر مواضع اصولی خود کاملا پایبند بوده و هست، گفت: دیپلماسی اقتصادی مورد توجه فعالان اقتصادی است و در این زمینه با مسئولان دیپلماسی سیاسی هماهنگ هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی تصریح کرد: فکر می‌کنیم در وضعیت فعلی باید حضورمان در مجامع جهانی پررنگ‌تر از گذشته باشد و برای تقویت روابط اقتصادی بویژه با کشور‌های اروپایی فعالیت دو چندانی داشته باشیم.

شافعی با بیان اینکه اروپا به منافع خود خارج از اینکه دیگران چه نظری دارند، توجه می‌کند، تصریح کرد: تقویت روابط با ایران یک برنامه استراتژیک برای سایر کشور‌ها در جهت دسترسی به اقتصاد منطقه است.

وی تاکید کرد: فعالان اقتصادی با تمام توان به دنبال بالا بردن همکاری‌های اقتصادی با تمام کشور‌ها از جمله اروپا هستند و این مسئله‌ای هم که فرانسه اعلام کرده گشایش جدیدی است برای اینکه صادر کنندگان ایرانی بتوانند از این موقعیت استفاده مناسبی بکنند.

شافعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ظاهرا اروپا برای تجارت با ایران می‌خواهد خط اعتباری یورویی ایجاد کند تا تحریم‌ها را دور بزند اگر مابقی کشور‌ها این اقدام را انجام دهند آیا وابستگی ما برای تجارت خارجی به دلار کم می‌شود، گفت: با کشور‌هایی که با آن‌ها ارتباط نزدیک داریم در زمینه معاملات خارج از حوزه دلار مذاکراتی انجام شده تا با پول‌های ملی کار کنند.

رئیس اتاق بازرگانی بیان کرد: مذاکراتی با کشور‌های حوزه آسیا اعم از روسیه و ترکیه در این زمینه انجام شده است، همه این اقدامات، وابستگی و تکیه گاه ما به دلار را به طرز قابل توجهی می‌تواند کاهش دهد.

شافعی ادامه داد: اگر این موضوع به خارج از حوزه آسیا هم گسترش یابد برای کشور‌های اروپایی منافعی در بر خواهد داشت و  محدودیت‌های ما را کمتر می‌کند.

وی تاکید کرد: سیاست حذف دلار گشایش جدیدی برای روابط اقتصادی ما با سایر کشور‌ها و انفعال آمریکا در بازار مبادلات اقتصادی خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
شیطان بزرگ امریکاست .مرگ بر امریکا .
آخرین اخبار