مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل گفت: پنج درصد جمعیت باسواد استان اردبیل عضو کتابخانه‌های عمومی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، رباب عزیز خانی، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل با اشاره به اینکه 5 درصد جمعیت باسواد استان اردبیل عضو کتابخانه‌های عمومی هستند، بیان کرد: ما آمار دقیقی از میانگین مطالعه اهالی استان نداریم اما افتخار می‌کنیم که بیش از 53 هزار نفر در این استان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند. 

وی گفت: بانوان در عرصه کتابخوانی و حتی عضویت و امانت گرفتن کتاب پیشروتر از آقایان هستند.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل اظهار کرد: ما در احداث، تامین کتاب و شاداب‌سازی فضای کتابخانه‌ای بین کتابخانه‌های روستایی و شهری هیچ تفاوتی قائل نیستیم و حتی به دلیل اقبال کودکان و نوجوانان از کتاب‌های جدید و متنوع سعی می‌کنیم تا جدیدترین آثار را در قالب کتابخانه‌های سیار در اختیار آنان قرار دهیم. 

عزیزخانی با بیان اینکه کتابخانه سیار ما در شهرستان بیله‌سوار به ساکنان 17 روستا خدمات‌رسانی می‌کند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه احداث کتابخانه عمومی در برخی از روستاهای کم‌جمعیت مقرون به صرفه نیست ما نسبت به فعال کردن کتابخانه‌های سیار به رغم برخی محدودیت‌ها اقدامات خوبی را آغاز کردیم. 

وی به آمار 10 ماهه مراجعین به کتابخانه‌های عمومی استان اشاره کرد و افزود: در این مدت بیش از 2 میلیون نفر با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی از منابع ما استفاده کرده و نسبت به مطالعه کتاب‌های مختلف اقدام کردند. 

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل گفت: خلخال با بیشترین کتابخوان نسبت به سایر مناطق استان وضعیت مطلوبی را در احداث کتابخانه‌ها و جذب مخاطب دارد ولی در برخی از شهرستان‌ها مانند گرمی وضعیت کتابخانه‌ها و به تبع آن جذب مخاطب کمتر است. 

عزیزخانی بانوان را پیشتاز عضویت و امانت گرفتن کتاب‌ها اعلام و تصریح کرد: ما توسعه کتاب‌های صوتی و دیجیتالی را آسیب‌زا نمی‌دانیم بلکه مکمل فعالیت‌های ما در حوزه کتاب‌های چاپی است و به یقین در سطح دنیا هنوز کتاب‌های چاپی ارزش و جایگاه خود را از دست نداده‌اند. 

وی با اشاره به اینکه کودکان گوی سبقت را در مطالعه از بزرگسالان ربوده‌اند، اضافه کرد: ما با راه‌اندازی سیستم نرم‌افزاری سعی کردیم تا اعضای کتابخانه‌های ما بتوانند به صورت سراسری از کتاب سایر مناطق کشور نیز استفاده کرده و کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های استان را به دقت مورد رصد قرار دهند. 

انتهای پیام/ح

بانوان در کتابخوانی پیشتاز هستند

 

برچسب ها: کتابخانه ، بانوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.