مسئول دبیر خانه نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد آذربایجان غربی ازفعالیت یک هزار و ۹۹۳ کانون فرهنگی و هنری مساجد در این استان خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛مسجد از گذشته به عنوان کانون و مرکز فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کاربرد داشته که همین روال تا به امروز ادامه یافته است. این در حالی است که نقش مساجد در انقلاب اسلامی بسیار بااهمیت بوده، اما به مرور زمان شاهد کاهش فعالیت‌های مساجد نسبت به زمان انقلاب هستیم.

نقش حیاتی مساجد در انقلاب اسلامی

مسئول دبیر خانه نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ درباره نقش مساجد در انقلاب اسلامی می‌گوید: مسجد از صدر اسلام جایگاه ویژه‌ای در متحد کردن مردم دارد. به همین منظور امام خمینی درباره نقش مسجد فرموده است که انقلاب کردیم تا مسجد را نگه داریم.

حجت الاسلام «اباذر بیگی» با بیان این که مسجد در به نتیجه رسیدن انقلاب اسلامی نقش پیچیده‌ای داشت، می‌افزاید: به عقیده بنده اگر مساجد به میدان مبارزه وارد نمی‌شدند، انقلاب اسلامی به ثمر نمی‌نشست. زیرا مردم از طریق مساجد گفتمان انقلاب را شنیده و با هماهنگی و اتحاد در این مکان مقدس توانستند بر حکومت ظلم چیره شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مساجد توانسته اند ماهیت خود را نسبت به دوران انقلاب حفظ کنند، بیان می‌کند: هرچه میزان فعالیت و پویایی مساجد در زمان انقلاب به اوج خود رسیده بود پس از انقلاب شاهد کاهش این تاثیر گزاری شدیم. متاسفانه نتوانستیم پویایی زمان انقلاب را پس از ۴۰ سال حفظ کنیم.

به گفته بیگی، حضور جوانان در مساجد و طراحی طرح‌های پویا و کارآمد در زمان انقلاب موجب به ثمر نشستن این حادثه عظیم تاریخی شد.

غفلت در مسجد و مدرسه

مسئول دبیرخانه نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد آذربایجان غربی درباره حوزه‌هایی که پس از انقلاب از آن‌ها غفلت شده است، می‌افزاید: پس از انقلاب در دو حوزه مسجد و مدرسه شاهد غفلت مسئولان بودیم.

بیگی درباره راهکار افزایش پویایی و نشاط در مساجد بیان می‌کند: ایجاد اتحاد در مساجد را می‌توان یکی از راهکار‌های افزایش پویایی و نشاط در مساجد بیان کرد که این اتحاد ابتدا باید در بین هیئت امنا و امام جماعت مساجد ایجاد شود.

وی درباره طرح‌های جذب جوانان با مساجد در ایام دهه فجر می‌گوید: یکی از طرح‌های ایجاد ارتباط و جذب جوانان به مساجد، طرح «۱۰ شب در ۱۰ مسجد» است. همانطور که از نام این طرح مشخص است، این طرح در ۵ شهر آذربایجان غربی از جمله ارومیه، مهاباد، خوی، میاندوآب و بوکان به مدت ۱۰ شب از تاریخ ۱۲ تا ۲۲ بهمن برگزار می‌شود.

فعالیت یک هزار و ۹۹۳ کانون مراکز مساجد در استان

مسئول دبیرخانه نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری آذربایجان غربی درباره برنامه‌های اجرایی در ایام دهه فجر در استان می‌گوید: از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده در ایام دهه فجر در مساجد می‌توان به برگزاری مراسمات بزرگداشت سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ۳۹ مسجد و کانون، اجرای طرح سما (سلامت، مسجد، انقلاب) در ۳۹ مسجد شهری ارومیه و برخی شهرستان‌ها با رویکرد ارتقا سلامت و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان، افتتاح ۳۹ کانون جدید مسجد در استان اشاره کرد.

بیگی می‌افزاید: برگزاری محافل انس با قرآن با رویکرد قرآن کتاب انقلاب، برگزاری گفتمان‌های دینی با عنوان بصیرت و ولایت، دیدار با خانواده شهدا، توجه به برنامه‌های شهادت حضرت فاطمه (س) در ۱۴ کانون، برگزاری همایش مجاهدان فرهنگی با محوریت گفتمان انقلاب در ۱۷ بهمن ماه ودیدار با ائمه جمعه استان نیز از جمله اقدامات کمیته مساجد در ایام پیشرو است.

وی با بیان این که بیش از ۲۵۰ کانون مراکز مساجد در فعال است، بیان می‌کند: از مجموع یک هزار و ۹۹۳ کانون فرهنگی و هنری مساجد در سطح استان ۳۷۴ کانون در مناطق اهل سنت قرار دارند که برنامه‌های ویژه‌ای اعم از همایش‌های سنگربانان مسجدی در بوکان، تحکیم بنیان خانواده در مهاباد و همایش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در پیرانشهر در این کانون‌ها نیز برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ن.م

گزارش از ندا موسی زاده

برچسب ها: دهه فجر ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.