به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در گردهمایی معاونان دانشجویی دانشگاههای سراسر کشور گفت: در آئین نامههای آموزشی سال ۹۵ واگذاری اختیارات به دانشگاهها را ابلاغ کردیم که حدود پنجاه درصد مفاد آئین نامههای آموزشی مربوط به اختیارات دانشگاهها است و در سال آینده بخش عمدهای از آنها به دانشگاهها واگذار میشود و این تفویض اختیار مساوی است با مسئولیت پذیری که باید شیوه اجرایی درون سازمانی را در دانشگاهها تدوین کند.
بین المللی شدن دانشگاهها در گرو اجرای طرح اقتصاد مقاومتی
شریعتی نیاسر گفت: دانشگاههای دنیا چشم به همکاری با دانشگاههای ما دوختهاند و یکی از مسائلی که میتواند دانشگاههای ما را بین المللی کند طرح اقتصاد مقاومتی است.
وی افزود: در حال حاضر همه رشتهها در تمام مقاطع تحصیلی را در دانشگاههای کشور داریم این نشان دهنده این است که در زمینه آموزش عالی رشد خوبی داشتیم و به ندرت نیاز به اعزام دانشجو به خارج از کشور داریم.
وی با اشاره به تاکید تعامل معاونان دانشجویی و آموزشی گفت: باید میان معاونان آموزشی و دانشجویی در دانشگاهها تعامل داشته باشیم و این ضرورتی است که احساس میشود.
وی ادامه داد: از مرحله شناسایی چالشها عبور کردیم اما اینکه ادعا کنیم مشکلات مرتفع شده درست نیست در این چهار سال اخیر توانستیم رشد جمعیت دانشجویی را مهار کنیم و باید در ادامه سیاستهای اعتدالی را برای رفع این چالشها به کار بگیریم و بین زیرنظام ها هم افزایی داشته باشیم.
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: در حال حاضر چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجو داریم و در واقع ما چندین نظام آموزشی را اداره میکنیم که شامل دانشگاه آزاد اسلامی، غیرانتفاعی، جامع علمی کاربردی، دانشگاههای مهارتی و پیام نور هستند و یکی از کارهایی که میتواند تعامل ایجاد کند مدیریت منطقهای است که از سال ۹۳ در طرح آمایش آموزش عالی استارت آن را زدهایم.
وی همچنین توجه به کیفیت و مهارت افزایی فارغ التحصیلان را مورد تاکید قرار داد و گفت: ضعف کیفی فارغ التحصیلان مشکل اصلی آموزش عالی است که باید تلاش کنیم دانشجو برای فارغ التحصیلی مهارت داشته باشد و برای مهارت آموزی دانشجویان تاکنون بیش از ۸۰۰ برنامه درسی در مناطق مختلف بازنگری و ابلاغ شده و سری جدید آن نیز بازنگری خواهد شد.
شریعتی نیاسر اظهار کرد: ۲۵۰۰ مرکز دانشگاهی داریم که بیش از ۵۰ درصد مراکز آموزشی دولتی ما فاقد استاندارد هستند به همین دلیل جلوی افزایش جمعیت دانشجویی آنها را گرفتیم تا بتوانیم این مراکز را استانداردسازی کنیم.
معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص کمیسیون موارد خاص نیز گفت: این کمیسیون یک نهاد قانونی برای رسیدگی به دانشجویانی است که در شرایط خاص قرار دارند و باید رویکرد مساعدت آمیز به مسائل دانشجویان داشته باشد.
وی در مورد سطح بندی دانشگاهها نیز گفت: سطح بندی دانشگاهها را از دو سال قبل آغاز کردیم که در دو مرحله بازنگری شده و برای دوره جدید نیز آئین نامه آن بازنگری خواهد شد و تصمیم گیری های ستاد وزارت نیز براساس این رتبه بندی و سطح بندی است.
انتهای پیام/