امروزه رفتن به رستوران و یا فست فودی و خوردن غذای آماده به دلیل مشغله زیاد مردم به یک فرهنگ عمومی تبدیل شده است.

افزایش ۱۰ درصدی اماکن فست فودی در ایلام

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام:خوردن غذای آماده و فست فودها این روزها در ایلام طرفداران زیادی پیدا کرده  است و این موضوع  کم کم در زندگی مردم جایگاهی بدست می آورد. غذاهایی که دیگر احتیاج نیست چند ساعت در آشپزخانه وقت گذاشت و آنها را تهیه کرد.

مردم استان ایلام هم مثل سایر مناطق کشور به دلیل مشغله های کاری، به خوردن این غذاها روی آورده اند.

مردم این شهر در میان فست فودها بیشتر از فلافل و همبرگر استفاده می کنند و همین هم ، باعث شده بیشتر خیابان های مرکزی در شهر ایلام  از اماکن عرضه فست فود پر شود.

ناصری فر رئیس مرکز بهداشت استان ایلام در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان در ایلام گفت: در مرکز شهر ایلام بیش از ۲۳۰ مرکز عرضه غذا های فست فودی وجود دارد.

ناصری فر بیان کرد: وقتی تعداد مراکز فست فودی را با جمعیت شهر مقایسه کنیم مشاهده می شود به ازای هر ۷۷۰ نفر یک فست فودی وجود دارد.

رئیس مرکز بهداشت استان ایلام تاکیدکرد: فست فودها به ظاهر شیک متنوع و خوشمزه هستند اما باطنی بیمار دارند و اگر در هفته چند وعده غذایی را به آنها اختصاص دادیم باید به سلامتی خودمون شک کنیم.

ناصری فرد اظهار کرد : نیترات و نیتریت دو ماده شیمیایی سمی و کشنده هستند که شرکت های تولیدی غذاهای فست فودی از آنها به عنوان نگهدارنده استفاده می کنند.

البته این موضوع باعث رونق کسب و کار مراکز فست فودی هم شده  است بطوری که بعضی از این مراکز در طول روز تا ۲۰۰۰ ساندویچ سرو می کنند.

نظر مدیران مراکز عرضه فست فود درباره استفاده از این غذاها

بعضی از این مدیران گفتند که تعداد مشتری های ثابت آنها از مشتری های غیرثابت بیشتراست  و بعضی از مشتریان هستند که همیشه وعده های غذایی مثل نهار یا شام فست فود میل می کنند.

البته باید گفت که برخی از مراکز عرضه فست فود برای جلب بیشتر مشتری  دست به هرکاری می زنند بعضی از آن ها سالاد را به صورت سلف به مشتری می دهند ، برخی دیگر  در فضای مجازی مثل اینستاگرام  به شدت تبلیغ می کنند و عکس مشتریان خود را  منتشر می کنند و  حتی برخی دیگر قیمت ها را پایین می آوردند.

فلافل هم از آن دسته از ساندویچ ها است که سال هاست در میان مردم استان جا باز کرده است  و ایلامی ها معمولا فلافل رو به دیگر ساندویچ ها ترجیح می دهند.

مصرف غذاهای آماده می تواند برای سلامتی بسیار مضر باشد

کاوری زاده کارشناس تغذیه شبکه بهداشت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در ایلام تاکید کرد: مصرف بالای فست فودها با توجه به محتویات بالای نمک و چربی که دارند می تواند مشکلات زیادی از جمله بروز بیماری های قلبی و عروقی و پرفشاری خون را برای افراد به دنبال داشته باشد.

این کارشناس شبکه تغذیه گفت : همچنین مصرف مداوم فست فود ها می تواند بر کاهش سطح حافظه و یادگیری تاثیر منفی داشته باشد.

این کارشناس تغذیه ادامه داد : مصرف طولانی فست فودها و برنامه غذایی نامناسب مجموعه ای از مشکلات را به دستگاه گوارش و امنیتی بدن وارد می کند و سبب تغییراتی در چربی خون می شود.

وی پرخوری را یکی دیگر از آسیب های این وعده های غذایی پرچرب دانست و گفت: وعده های غذایی فست فودها معمولا از نظر اندازه بزرگتر از یک وعده غذای خانگی هستند و باید در نظر داشت که انرژی موجود در آنها نیز به مراتب بیشتر از یک وعده غذای خانگی با همان حجم است.

اما به نظر می رسد  در میان مصرف کنندگان غذاهای فست فودی ، جوانان و نوجوانان بیشترین آمار مصرف را داشته باشند.

شریفی سرپرست اداره آموزش و پرورش شهرستان ایلام هم در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛ گفت: بیش از ۴۰ درصد از دانش آموزان ایلامی اضافه وزن دارند.

شریفی تاکید کرد : چند سالی می شود که آموزش و پرورش اجازه عرضه غذاهای فست فودی در مدارس را نمی دهد و با مدارسی که در آنها فست فود عرضه شود برخورد می کند.

وی ادامه داد : آموزش و پرورش به دنبال ایجاد پایگاه تغذیه سالم در مدارس است و برای کنترل وزن دانش آموزان باید یک تعامل بین خانواده ها و مدارس ایجاد شود.

تعاملی که تکلیف را برای خانواده ها دشوار می کند بطوری که کاوری زاده کارشناسان تغذیه گفت: با توجه به اینکه ذائقه کودکان معمولا در سنین ۲ تا ۵ سال شکل می گیرد وظیفه خانواده ها است که در این سن ذائقه کودکشان را به کم نمک ، کم شیرینی و کم چربی عادت دهند.

کاوری زاده ادامه داد : معمولا در کنار فست فودها از نوشیدنی های گازدار استفاده میشه که این نوشیدنی ها هیچ گونه ارزش غذایی ندارن و بخاطر محتویات آن ها میتواند باعث پوکی استخوان شود.

حالا به نظر می رسد که داشتن یک برنامه غذایی مناسب ، همیشه و در همه حال بتواند از بروز بسیاری از بیماری ها از بدن شما محافظت کند.

باید توجه داشت بجای استفاده از غذاهای فست فودی پر چرب و پر ادویه برای تغذیه مدارس دانش آموزان می تواند از فست فودهای سنتی و سالم مانند مخلوط میوه و سبزی ، تخمه و تنقلات ، میوه های خشک و ... استفاده کرد.

غذاهای خانگی را هم می توان به عنوان جایگزین مناسب برای غذاهای فست فودی دانست بطوری که در تهیه آنها از مقدار گوشت کمتر و سبزیجات بیشتر استفاده کرد.

 

انتهای پیام/با

 

افزایش مصرف غذاهای آماده و فست فودها در ایلام

برچسب ها: تغذیه ، غذا و دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.