کارشناس مسائل بین الملل گفت: بحران سوریه در حال حل شدن است اما فرانسویان به دنبال بی‌ثباتی‌ در سوریه هستند.

حمیدرضا ترقی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به تهدیدات رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر حمله نظامی به سوریه، گفت: تاکنون در هیچ مرجع رسمی و قانونی در عرصه بین المللی وابسته به سازمان ملل متحد و شورای امنیت ثابت نشده که بشار اسد از سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان استفاده کرده و این یک دروغ بزرگ از طرف فرانسویان است.

وی تصریح کرد: صحبت‌های امانوئل مکرون تنها یک فضاسازی سیاسی در سطح بین‌الملل است و او به دنبال این است تا بدین وسیله نفوذ خود را در بین مخالفان دولت بشار اسد بیشتر کند.

ترقی با بیان اینکه فرانسویان در مسائل خاورمیانه همسو با نظر آمریکا و انگلیس حرکت می‌کنند، افزود: رئیس جمهور فرانسه می‌خواهد چهره مخالفان خود را با اتهام زنی به استفاده از سلاح شیمیایی خدشه دار و زمینه‌ای را فراهم کند که مجامع بین‌المللی نتوانند بر خلاف نظر خود و همپیمانانش عمل کنند.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: وقایعی از جمله شکست داعش در منطقه و برگزاری نشست‌های سه کشور ایران، روسیه و ترکیه برای حل مسئله سوریه نشان می‌دهد که بحران این کشور در حال حل شدن است اما اظهارات اخیر امانوئل مکرون ثابت کرد که فرانسویان به دنبال بی‌ثباتی‌ در سوریه هستند.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور فرانسه می‌خواهد سوریه همچنان در بحران باقی بماند، اظهار کرد: صهیونیست‌هایی که در فرانسه و آمریکا حضور دارند تلاش می‌کنند تا توان نظامی و تسلیحاتی سوریه در برابر رژیم صهیونیستی ضعیف شود.


ترقی با اشاره به اینکه مذاکرات برای حل بحران سوریه در سه ضلع تهران، آنکارا و مسکو در حال انجام است، افزود: از آنجا که سه کشور مذاکره کننده نمی‌خواهند دولت ترامپ به این مذاکرات اضافه شود، مکرون با این فضاسازی‌ها به دنبال این است تا نگذارد روند مذاکرات بدون حضور آمریکا به نتیجه برسد.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: حمله نظامی فرانسویان به سوریه هیچ‌گاه عملی نخواهد شد و این تهدیدها در حد یک شعار باقی خواهند ماند.

وی با بیان اینکه عربستان، آمریکا و گروه داعش بیشترین نقش در استفاده از سلاح‌های شیمیایی در منطقه را دارند، خاطرنشان کرد: سعودی‌ها و ایالالت متحده در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، تسلیحات شیمیایی در اختیار صدام قرار دادند و به همین دلیل حاضر نشدند نقش صدام در استفاده از سلاح‌های شیمیایی را تایید کنند، حالا این کشورها به همراه فرانسه همین موضع را در خصوص سوریه و بشار اسد در پیش گرفته‌اند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: سوریه ، فرانسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار