رییس هیأت کوهنوردی استان اصفهان گفت: گردشگری کوهستان دارای اهمیت است و جامعه بزرگ کوهنوردی می‌توانند سفیران گردشگری باشند.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مهدی نصر عصر امروز نخستین همایش علمی ورزشی کوهنوردی و دره نوردی با بیان اینکه این رویداد ورزشی برای اولین بار در کشور شکل گرفته است، اظهار کرد: مشکلاتی وجود دارد که در این رشته ورزشی با آن روبرو هستیم و اتفاقاتی منجر به حوادث مرگ و میر در این رشته ورزشی می‌شود که امیدواریم با رویکرد علمی بتوانیم گام‌هایی در این مورد برداریم و بتوانیم فرآیندی را ایجاد کنیم که فعالین و علاقمندان به رشته کوهنوردی با دانش لازم در این رشته ورزشی فعالیت کنند.

وی با اشاره به تفاوت‌هایی که برخی بین کوهنورد و گردشگر لحاظ می‌کنند، افزود: اگر مردم عادی نیز آموزش لازم برای گردشگری در محیط زیست را فرا گیرند و حفظ محیط زیست را مدنظر داشته باشند، کوهنوردان هم از طبیعت استفاده می‌کنند و به نوعی آن‌ها نیز گردشگر محسوب می‌شوند.

رییس هیأت کوهنوردی استان اصفهان اضافه کرد: یکی از از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های اصلی گردشگری این است که اصفهان یک شهر پایلوت در زمینه گردشگری است و در برنامه ششم توسعه نیز یکی از سیاست‌های اصلی استان توسعه گردشگری است که با ترکیب این دو می توان رویکرد خوبی در گردشگری استان به وجود آورد.

وی اظهار کرد: گردشگری کوهستان دارای اهمیت است و جامعه بزرگ کوهنوردی می‌توانند سفیران گردشگری باشند، در استان اصفهان کوه‌های کرکس و دنا گردشگران خارجی دارند و کوهنوردان در آن‌ها صعودهایی را در فصل‌های مختلف سال انجام می‌دهند.

نصر با بیان اینکه مجموعه کوه صفه به نوعی مرکز تفریحی شده، خاطرنشان کرد: اعتقاد بر این داریم که این مجموعه از حالت کوه خارج شده و از شهرداری اصفهان درخواست داریم که فکر اساسی برای کوه صفه داشته باشد تا شاهد حوادث ناگوار در این مجموعه نباشیم، دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه ورود کرده و راه‌حل‌هایی ارائه دهند.

وی تصریح کرد: امیدواریم دانشجویان و اساتید دانشگاهی در آینده در مسائل زیست محیطی و مسائلی که مربوط به شرایط اقلیمی است و در حوزه مخاطرات وجود دارد، وارد شوند.

رییس هیأت کوهنوردی استان اصفهان ادامه داد: کوهنوردی تنها ورزشی است که در حوزه همگانی و قهرمانی قدم‌هایی برداشته و وقتی مجموعه کوه‌پیمایی و کوهنوردی را در نظر می‌گیریم می‌بینیم که قهرمانی وجود ندارد و با تمام سختی‌ها به یک صعود خوبی می‌رسد و عظمت الهی محقق خواهد شد.

وی اظهار داشت: وقتی به حوزه فنی و قهرمانی ورود می‌کنیم مجموعه صعودهای ورزش که چندین کمیته را در بر گرفته و امروز حاصل آن یک اتفاق بزرگ در جامعه کوهنوردی استان اصفهان است که در رشته یخ نوردی جهان مقام کسب می‌کنیم.

نصر با تاکید بر اینکه باید به سمت و سویی برویم که ورزش کوهنوردی را فرهنگ‌سازی و بهینه‌سازی کرده و ساختار علمی را در این ورزش حاکم کنیم، اعلام کرد: خانواده بزرگ کوهنوردی استان اصفهان پس از تهران دومین استانی است که در حوزه کوهنوردی و صعودهای ورزشی قرار دارد و پس از اصفهان نیز نام آذربایجان غربی به چشم می‌خورد.

وی در پایان با بیان اینکه ایران یک کشور جوان است و همه رشته‌های ورزشی شرایط مختص به خود را دارند اما رشته ورزشی فوتبال در کشور درگیری‌های مختص به خور را به وجود آورده، تصریح کرد: ما برای ورزش کوهنوردی تاکنون پیوست فرهنگی تبلیغی ایجاد نکرده‌ایم و در حوزه ورزش همگانی نیز آنچنان شکل نگرفته است.

گفتنی است نخستین همایش علمی و ورزشی کوهنوردی و دره‌نوردی با حضور کارشناسان و فعالان این رشته ورزشی و همچنین استقبال اساتید و دانشجویان دانشگاهی در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد و به مدت 3 روز با برگزاری کارگاه‌های مختلف ادامه دارد.

 

انتهای پیام/م

 

نخستین همایش علمی ورزشی کوهنوردی و دره نوردی در اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.