بانک مرکزی در راستای ساماندهی موسسات اعتباری غیرمجاز، اقداماتی را در خصوص تعاونی‌های اعتبار منحله ثامن الحجج، افضل‌توس، وحدت و البرزایرانیان به انجام رسانده است.

گزارش تفصیلی اقدامات بانک مرکزی در خصوص موسسات غیرمجاز + پاسخ سوالات مخاطبانبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  بانک مرکزی در راستای ساماندهی موسسات اعتباری غیرمجاز، اقداماتی را در خصوص تعاونی‌های اعتبار منحله ثامن الحجج، افضل‌توس، وحدت و تشکیلات منحله البرزایرانیان به انجام رسانده است که گزارش تفصیلی این اقدامات به همراه پاسخ سوالات احتمالی مخاطبان منتشر می شود.

تعاونی اعتبار منحله ثامن‌الحجج

• به دنبال بروز مشکلات ناشی از فعالیت غیر مجاز تعاونی اعتبار ثامن الحجج، برنامه تعيين تکليف سپرده‌های تعاوني مزبور در دستور کار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

• براساس برنامه مصوب، بازپرداخت وجوه سپرده‌گذاران تعاونی فوق به شرح زیر است:

الف: پرداخت مبلغ ۳۵۰ میلیون ریال به هریک از سپرده‌گذاران در مرحله اول

ب: پرداخت سپرده‌های یک، دو و سه میلیارد ریالی طبق برنامه تعیین شده زیر

ب-۱: تعیین تکلیف سپرده‌های تا یک میلیارد ریال از تاریخ ۱۳۹۵.۰۴.۲۰

ب-۲: تعیین تکلیف سپرده‌های تا دو میلیارد ریال از تاریخ ۱۳۹۵.۰۷.۱۷

ب-۳: تعیین تکلیف سپرده‌های تا سه میلیارد ریال از تاریخ ۱۳۹۵.۰۷.۲۷

ج: تعیین تکلیف سه میلیارد ریال از سپرده اشخاصی که سپرده آن‌ها بالاتر از سه میلیارد ریال بوده از تاریخ ۱۳۹۵.۱۲.۲۳

• وجوه تعهدشده آن‌دسته از سپرده‌گذاران تعاونی که تاکنون نسبت به تعیین تکلیف و انتقال سپرده‌های خود به بانک پارسیان اقدام کرده اند و تاریخ تعهدنامه ایشان (موعد دریافت سپرده آن‌ها) تا پایان شهریور ماه سال ۱۳۹۷ است از تاریخ ۱۴ بهمن سال جاری در بانک پارسیان قابل پرداخت است.

• باتوجه به عدم نقدشوندگی دارایی‌های تعاونی یادشده، با تخصیص خط اعتباری بانک مرکزی، حدود ۹۹ درصد از سپرده‌گذاران تعاونی تعیین تکلیف شده‌اند.

به طور خلاصه اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی تعاونی مزبور به شرح جدول زیر است.

 گزارش تفصیلی اقدامات بانک مرکزی در خصوص موسسات غیرمجاز + پاسخ سوالات مخاطبان

تعاونی اعتبار منحله افضل‌توس (درحال تصفیه)

• در پی معضل نشات گرفته از فعالیت غیرمجاز تعاونی اعتبار منحله افضل توس، مسئولیت مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های تعاونی اعتبار مزبور توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بانک آینده واگذار شد.

• نظر به عدم نقدشوندگی دارایی‌های تعاونی مذکور، با تخصیص خط اعتباری بانک مرکزی، حدود ۹۹ درصد تعداد سپرده‌گذاران تعاونی یادشده تصفیه حساب شده‌اند.

• در همین راستا پس از بازپرداخت سپرده‌های تا سقف ۳۰ میلیون ریال تعاونی غیر مجاز افضل‌توس در مرحله نخست، با مساعدت بانک مرکزی تمام سپرده‌گذاران تا سقف یک میلیارد ریال تصفیه حساب و به هر سپرده گذار بالاتر از یک میلیارد ریال نیز تا یک میلیارد ریال پرداخت شده است.

• شایان‌ذکر است نرخ سود نامتعارف سپرده‌ها از زمان افتتاح حساب تا تاریخ ۱۳۹۶.۰۵.۱۱ به ۱۵ درصد تعدیل شد و سودهای سپرده کمتر از ۱۵ درصد در بازه زمانی یادشده، مطابق قرارداد به قوت خود باقی هستند.

اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی تعاونی مزبور به شرح جدول زیر است.

 گزارش تفصیلی اقدامات بانک مرکزی در خصوص موسسات غیرمجاز + پاسخ سوالات مخاطبان

*به هریک از ۴،۳۲۵ نفر سپرده گذار باقیمانده مبلغ تا یک میلیارد ریال به صورت علی الحساب پرداخت شده است.

درخصوص باقیمانده سپرده گذاران در صورت شناسایی دارائی های جدید، نسبت به ارزیابی آنها و متناسب با آن پرداخت به سپرده گذاران باقیمانده انجام خواهد شد.

در ادامه به پاسخ اهم سوالات اشاره می‌شود:

۱. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که مدارک مربوط به سپرده خود، منجمله دفترچه حساب را مفقود کرده‌اند:

پاسخ: بانک آینده پس از کنترل منشاء واریز سپرده و اخذ سفته (معادل مبلغ قابل پرداخت به مشتری) نسبت به پرداخت وجه سپرده طبق قاعده جاری اقدام می‌کند.

۲. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که بخشی از موجودی حساب ایشان توسط تعاونی منحله مسدود شده است؛

پاسخ: بانک آینده موضوع را بررسی و براساس مستندات و اطلاعات اقدام لازم را به‌عمل می‌آورد.

۳. درخصوص مطالبات سایر اشخاص از تعاونی منحله که در سرفصل بستانکاران ثبت شده و بلاتکلیف هستند؛

پاسخ: بانک آینده پس از بررسی اسناد مثبته و اطمینان از وجود بدهی، اقدامات لازم را برای پرداخت بدهی‌ها طبق روال پرداخت سپرده‌ها صورت می‌دهد.

۴. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که مشخصات ثبتی آن‌ها با آنچه در سیستم ثبت شده دارای مغایرت می‌باشد؛

پاسخ: بانک آینده پس از بررسی‌های لازم و رفع مغایرت، اقدامات لازم را طبق روال پرداخت سپرده‌ها انجام می‌دهد.

۵. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که صاحب حساب فوت شده است؛

پاسخ: بانک آینده مطابق قوانین اقدام می کند.

۶. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که از اتباع بیگانه هستند؛

پاسخ: درصورت احراز هویت مشتری و حصول اطمینان از سپرده‌گذار بودن ایشان، عدم انجام اقدامات متقلبانه و عدم پولشویی،‌ بانک آینده طبق قوانین و مقررات جاری مربوط به اتباع بیگانه اقدام می کند.

۷. درخصوص حساب‌های مربوط به نیروی انسانی تعاونی اعتبار منحله؛

پاسخ: بانک آینده پس از حصول اطمینان از متعارف بودن حقوق و صحیح بودن منشاء واریزی وجوه به حساب پرسنل، طبق قاعده جاری تصفیه با سپرده‌گذاران اقدام می‌کند.

۸. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که دارای سپرده مدت دار به صورت پرداخت سود در سررسید هستند؛

پاسخ: بانک آینده سود سپرده ایشان را تا تاریخ ۱۳۹۶.۰۵.۱۱ تعدیل و محاسبه و طبق قاعده جاری تصفیه با سپرده‌گذاران اقدام می کند.

۹. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که از تعاونی منحله تسهیلات دریافت کرده و بدهی وی سررسید نشده و متقاضی تصفیه بدهی و دریافت سپرده هستند؛

پاسخ: بانک آینده پس از کسر سود سال‌های آتی تسهیلات از بدهی مشتری، نسبت به تعدیل و تصفیه حساب با مشتری طبق قاعده جاری اقدام می‌کند.

۱۰. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که سپرده آن‌ها وثیقه تسهیلات قرار گرفته است؛

پاسخ: با درخواست مشتری، بانک آینده پس از کسر سود سال‌های آتی تسهیلات از بدهی مشتری، نسبت به تعدیل و تصفیه حساب با مشتری طبق قاعده جاری اقدام می کند.

۱۱. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که اقدام به خرد کرد حساب سپرده خود کرده اند.

پاسخ: بانک آینده پس از تجمیع حساب سپرده، طبق قاعده جاری تصفیه با سپرده‌گذاران اقدام می کند.

تعاونی اعتبار منحله وحدت (درحال تصفیه)

• به دنبال چالش ایجاد شده ناشی از فعالیت غیرمجاز تعاونی اعتبار وحدت (موسوم به آرمان) و عدم امکان بازپرداخت وجوه سپرده‌گذاران خود مسئولیت مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های تعاونی وحدت توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به موسسه اعتباری ملل واگذار شد.

• نظر به عدم نقدشوندگی دارایی‌های شناسایی شده، با تخصیص خط اعتباری توسط بانک‌مرکزی، با حدود ۹۸ درصد تعداد سپرده‌گذاران تعاونی تصفیه حساب به‌ عمل آمده است.

• درهمین راستا با مساعدت بانک مرکزی، پس از بازپرداخت سپرده‌های تا سقف ۳۰ میلیون ریال تعاونی غیر مجاز وحدت در مرحله نخست، سپرده‌های تا سقف یک میلیارد ریال تعیین تکلیف و به هر سپرده‌گذار بالاتر از یک میلیارد ریال نیز یک میلیارد ریال پرداخت شده است.

• شایان‌ذکر است نرخ سود نامتعارف سپرده‌ها از زمان افتتاح حساب تا تاریخ ۱۳۹۶.۵.۱۱ به ۱۵ درصد تعدیل شد و سودهای سپرده کمتر از ۱۵ درصد در بازه زمانی یادشده، مطابق قرارداد به قوت خود باقی هستند.

اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی تعاونی مزبور به شرح جدول زیر است. 

 گزارش تفصیلی اقدامات بانک مرکزی در خصوص موسسات غیرمجاز + پاسخ سوالات مخاطبان

*به هریک از ۹،۷۳۳ نفر سپرده گذار باقیمانده مبلغ تا یک میلیارد ریال به صورت علی الحساب پرداخت شده است.

درخصوص باقیمانده سپرده گذاران در صورت شناسایی دارائی های جدید، نسبت به ارزیابی آنها و متناسب با آن پرداخت به سپرده گذاران باقیمانده انجام خواهد شد.

در ادامه به پاسخ اهم سوالات اشاره می‌شود:

۱. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که مدارک مربوط به سپرده خود، منجمله دفترچه حساب را مفقود کرده اند؛

پاسخ: موسسه اعتباری ملل پس از کنترل منشاء واریز سپرده و اخذ سفته (معادل مبلغ قابل پرداخت به مشتری) نسبت به پرداخت وجه سپرده طبق قاعده جاری اقدام می کند.

۲. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که بخشی از موجودی حساب ایشان توسط تعاونی منحله مسدود شده است؛

پاسخ: موسسه اعتباری ملل موضوع را بررسی و براساس مستندات و اطلاعات، اقدام لازم را به‌عمل می‌آورد.

۳. درخصوص مطالبات سایر اشخاص از تعاونی منحله که در سرفصل بستانکاران ثبت شده و بلاتکلیف هستند؛

پاسخ: موسسه اعتباری ملل پس از بررسی اسناد مثبته و اطمینان از وجود بدهی، اقدامات لازم را برای پرداخت بدهی‌ها طبق روال پرداخت سپرده‌ها صورت می‌دهد.

۴. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که مشخصات ثبتی آنها با آنچه در سیستم تعاونی ثبت شده دارای مغایرت است؛

پاسخ: موسسه اعتباری ملل پس از بررسی‌های لازم و رفع مغایرت، اقدامات لازم را طبق روال پرداخت سپرده‌ها انجام می‌دهد.

۵. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که صاحب حساب فوت شده است؛

پاسخ: موسسه اعتباری ملل مطابق قوانین اقدام می کند.

۶. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که از اتباع بیگانه هستند؛

پاسخ: درصورت احراز هویت مشتری و حصول اطمینان از سپرده‌گذار بودن ایشان، عدم انجام اقدامات متقلبانه و عدم پولشویی،‌ موسسه اعتباری ملل طبق قوانین و مقررات جاری مربوط به اتباع بیگانه اقدام می کند.

۷. درخصوص حساب‌های مربوط به نیروی انسانی تعاونی اعتبار منحله؛

پاسخ: موسسه اعتباری ملل پس از حصول اطمینان از متعارف بودن حقوق و صحیح بودن منشاء واریزی وجوه به حساب پرسنل، طبق قاعده جاری تصفیه با سپرده‌گذاران اقدام می کند.

۸. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که دارای سپرده مدت دار به صورت پرداخت سود در سررسید می‌باشند؛

پاسخ: موسسه اعتباری ملل سود سپرده ایشان را تا تاریخ ۱۳۹۶.۰۵.۱۱ تعدیل و محاسبه و طبق قاعده جاری تصفیه با سپرده‌گذاران اقدام می کند.

۹. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که از تعاونی منحله تسهیلات دریافت کرده و بدهی وی سررسید نشده و متقاضی تصفیه بدهی و دریافت سپرده هستند؛

پاسخ: موسسه اعتباری ملل پس از کسر سود سال‌های آتی تسهیلات از بدهی مشتری، نسبت به تعدیل و تصفیه حساب با مشتری طبق قاعده جاری اقدام می کند.

۱۰. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که سپرده آن‌ها وثیقه تسهیلات قرار گرفته است؛

پاسخ: با درخواست مشتری، موسسه اعتباری ملل پس از کسر سود سال‌های آتی تسهیلات از بدهی مشتری، نسبت به تعدیل و تصفیه حساب با مشتری طبق قاعده جاری اقدام می کند.

۱۱. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که اقدام به خرد کرد حساب سپرده خود کرده اند.

پاسخ: موسسه اعتباری ملل پس از تجمیع حساب سپرده، طبق قاعده جاری تصفیه با سپرده‌گذاران اقدام می کند.

تشکیلات منحله البرزایرانیان (درحال تصفیه)

• پس از عدم توانایی تشکیلات البرزایرانیان (موسوم به آرمان) نسبت به ایفای تعهدات خود در قبال سپرده‌گذاران، مسئولیت مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های تشکیلات البرز ایرانیان توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بانک تجارت واگذار شد.

• نظر به عدم نقدشوندگی دارایی‌های تعاونی مذکور با تخصیص خط اعتباری بانک مرکزی، حدود ۹۷ درصد از تعداد سپرده‌گذاران تعاونی تاکنون تصفیه حساب شده‌اند.

• برهمین اساس پرداخت سپرده‌های تا سقف یک میلیارد ریال و همچنین پرداخت یک میلیارد ریال به هر سپرده‌گذار دارای سپرده‌ بیش از یک میلیارد ریال صورت گرفت است.

• شایان‌ذکر است نرخ سود نامتعارف سپرده‌ها از زمان افتتاح حساب تا تاریخ ۱۳۹۶.۰۵.۱۱ به ۱۵ درصد تعدیل شد و سودهای سپرده کمتر از ۱۵ درصد در بازه زمانی یادشده، مطابق قرارداد به قوت خود باقی هستند.

بطور خلاصه اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی تعاونی مزبور به شرح جدول ذیل است.

 

گزارش تفصیلی اقدامات بانک مرکزی در خصوص موسسات غیرمجاز + پاسخ سوالات مخاطبان 

*به هریک از ۱،۵۲۱ نفر سپرده گذار باقیمانده مبلغ تا یک میلیارد ریال به صورت علی الحساب پرداخت شده است.

درخصوص باقیمانده سپرده گذاران در صورت شناسایی دارائی های جدید، نسبت به ارزیابی آنها و متناسب با آن پرداخت به سپرده گذاران باقیمانده انجام خواهد شد.

در ادامه به پاسخ اهم سوالات اشاره می‌شود:

۱. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که مدارک مربوط به سپرده خود، منجمله دفترچه حساب را مفقود کرده اند؛

پاسخ: بانک تجارت پس از کنترل منشاء واریز سپرده و اخذ سفته (معادل مبلغ قابل پرداخت به مشتری) نسبت به پرداخت وجه سپرده طبق قاعده جاری اقدام می کند.

۲. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که بخشی از موجودی حساب ایشان توسط تعاونی منحله مسدود شده است؛

پاسخ: بانک تجارت موضوع را بررسی و براساس مستندات و اطلاعات، اقدام لازم را به‌عمل می‌آورد.

۳. درخصوص مطالبات سایر اشخاص از تعاونی منحله که در سرفصل بستانکاران ثبت شده و بلاتکلیف هستند؛

پاسخ: بانک تجارت پس از بررسی اسناد مثبته و اطمینان از وجود بدهی، اقدامات لازم را برای پرداخت بدهی‌ها طبق روال پرداخت سپرده‌ها صورت می‌دهد.

۴. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که مشخصات ثبتی آن‌ها با آنچه در سیستم تعاونی ثبت شده دارای مغایرت است؛

پاسخ: بانک تجارت پس از بررسی‌های لازم و رفع مغایرت، اقدامات لازم را طبق روال پرداخت سپرده‌ها انجام می‌دهد.

۵. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که صاحب حساب فوت شده است؛

پاسخ: بانک تجارت مطابق قوانین اقدام می کند.

۶. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که از اتباع بیگانه هستند؛

پاسخ: درصورت احراز هویت مشتری و حصول اطمینان از سپرده‌گذار بودن ایشان، عدم انجام اقدامات متقلبانه و عدم پولشویی،‌ بانک تجارت طبق قوانین و مقررات جاری مربوط به اتباع بیگانه اقدام می‌کند.

۷. درخصوص حساب‌های مربوط به نیروی انسانی تعاونی اعتبار منحله؛

پاسخ: بانک تجارت پس از حصول اطمینان از متعارف بودن حقوق و صحیح بودن منشاء واریزی وجوه به حساب پرسنل، طبق قاعده جاری تصفیه با سپرده‌گذاران اقدام می کند.

۸. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که دارای سپرده مدت دار به صورت پرداخت سود در سررسید می‌باشند؛

پاسخ: بانک تجارت سود سپرده ایشان را تا تاریخ ۱۳۹۶.۰۵.۱۱ تعدیل و محاسبه و طبق قاعده جاری تصفیه با سپرده‌گذاران اقدام می کند.

۹. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که از تعاونی منحله تسهیلات دریافت کرده و بدهی ایشان سررسید نشده و متقاضی تصفیه بدهی و دریافت سپرده هستند؛

پاسخ: بانک تجارت پس از کسر سود سال‌های آتی تسهیلات از بدهی مشتری، نسبت به تعدیل و تصفیه حساب با مشتری طبق قاعده جاری اقدام می‌کند.

۱۰. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که سپرده آنها وثیقه تسهیلات قرار گرفته است؛

پاسخ: با درخواست مشتری، بانک تجارت پس از کسر سود سال‌های آتی تسهیلات از بدهی مشتری، نسبت به تعدیل و تصفیه حساب با مشتری طبق قاعده جاری اقدام می‌کند.

۱۱. درخصوص آن‌ دسته از مشتریانی که اقدام به خرد کرد حساب سپرده خود کرده‌اند.

پاسخ: بانک تجارت پس از تجمیع حساب سپرده، طبق قاعده جاری تصفیه با سپرده‌گذاران اقدام می‌کند.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
آیا موسسه ثامن جزو موسساتی نیست که مردم را بلاتکلیف گذاشته است ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
لطفا جوابگوی مطالبات بر حق مردمی باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
لطفا مشکل موسسه ثامن را هم حل کنید برای دریافت 300هزار تومن باید نوبت بگیری و حداقل 20 تا 30 روز تو نوبت باشی. با کارت هم قبلا 600 هزار تومن و الان 400 هزار تومن در هفته میتونی برداشت کنی. شما روبخدا درخواست ما رو هم منعکس کنید تا مسئولین بانک مرکزی به فکر سپرده گذاران این موسسه هم باشند و تکلیفش رو سریعتر روشن کنند مردم واقعا تو فشارند و عذاب می کشند.
Iran (Islamic Republic of)
sad
۰۹:۴۳ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
باسلام وخسته نباشیداگه میشه لطف کنید قضیه ی موسسه ثامن روپیگیری کنید بخدا مردم منتظرتکلیف موسسه ثامن هستند خواهشن به گوش مسئولین برسانید باتشکرازشما
Iran (Islamic Republic of)
مرادي
۰۰:۱۶ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
حالا كه بانك مركزي سپرده هاي مشروط و سود بيشتر را براه انداخت كه خيلي ها راضي شدند يعني عملا سود بانكي ٢٠ ٪‏ را قبول كرد ايا بهترنيست به بانك ها اجازه بدهد سپرده هاي ١٥ ٪‏ را هم از اين تاريخ تا سر رسيد ٢٠ در صدي بكنند كه براى اندسته هم دلخوري پيش نيايد البته در سر رسيد تمديد نشود در اينصورت اينجا هم معيشت بعضى ها ترميم ميشود و از نارضايتي كم خواهد شد
Pakistan
adabi
۱۶:۵۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
ایکاش فکری هم برای ثامن میکردید .
آخرین اخبار