مرگ ناشی از گازگرفتگی ۱۰ ماهه امسال در مازندران ۳۵ درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، عباسی مدیرکل پزشکی قانونی مازندران با بیان اینکه ۱۱ نفر در مازندران بر اثر مسمومسیت با گاز منوکسیدکربن ۱۰ ماهه امسال جان خود را از دست دادند گفت : این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال که مرگ ناشی از گازگرفتگی ۱۷ نفر بود، ۳۵ درصد کاهش یافت .

وی افزود: مسمومیت با گازگرفتگی در استان در همین مدت  ۸ مرد و ۳ زن هستند.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت : بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نکا با ۴ مورد بیشترین و بعد از آن آمل، نور، بهشهر هر کدام با ۲ مورد و شهرستان چالوس با با یک مورد فوتی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

عباسی با تاکید بر ضرورت رعایت نکات ایمنی در شروع فصل سرما افزود: گاز مونوکسید کربن مرگ آور است و شهروندان باید در هنگام استفاده از تجهیزات گرمایشی گاز سوز مراقب باشند.

وی گفت: شهروندان هنگام استفاده از وسایل گرمایشی برای گرم نگهداشتن فضای درون خانه و محل فعالیت باید نکات ایمنی را در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی رعایت کنند.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران  شهروندان خواست هنگام استفاده از وسایل گرمازا باید به سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و باز بودن مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن توجه داشته باشند.

عباسی افزود : استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می‌دهند.

وی سردرد و سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما، سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک‌ها را از علایم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن برشمرد و شدت این علائم در بیماران قلبی بیشتر است.

وی توجه به توصیه‌های همچون روشن نکردن آتش در فضای بسته و محدود که تهویه کافی و مناسب ندارد، روشن نگه نداشتن اتومبیل در فضای بسته گاراژ، استفاده از کلاهک مناسب برای دودکش‌ها، نصب صحیح لوله بخاری و آبگرمگن در کاسته شدن تلفات ناشی از گاز گرفتگی موثر دانست.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت : شهروندان علاوه بر نصب تهویه مناسب برای آشپزخانه و حمام منزل، از نصب آبگرمکن در حمام و نیز روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه به منظور گرم نگه داشتن محیط داخل خانه خودداری کنند.

عباسی افزود : چنانچه از بخاری‌های گازسوز برای گرمایش محیط استفاده می‌کنید باید مختصری تهویه از طریق در یا پنجره در فضا ایجاد نمایید و از درز بندی و بستن کامل منافذ خودداری کنید.

انتهای پیام /ر

مرگ ۱۱ نفر به علت گازگرفتگی در مازندران 

برچسب ها: حوادث ، گاز گرفتگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.