به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیرضا منظری معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری، اظهار کرد: ELT سیستمی است که به ماهوار نصب میشود و سیگنالهایی که از آن ساطع میشود به ماهواره ارسال شده و محل وقوع سانحه را نشان میدهد.
وی تصریح کرد: حالا اینکه این هواپیما چرا نمیتواند سیگنالهای ELT را ارسال کند، باید هواپیما را پید ا کرده و آنرا ببینند و بگویند علت چیست.
وی با بیان اینکه پیدا کردن هواپیما و جعبه سیاه آن با توجه به محل سقوط مقداری سخت است در واکنش به برخی اظهارنظرها درباره مناسب نبودن هواپیماهای ای تی آر برای اقلیم آب و هوایی ایران گفت: این اظهارات را قبول ندارم. چرا هر کسی درباره این نوع هواپیما کلیگویی میکند؟
وی ادامه داد: ATR یک نوع هواپیمایی است که بر اساس استانداردهای روز دنیا در حال تولید است و در دنیا از آن استفاده میشود.
کارشناس حملونقل هوایی با یادآوری اینکه هواپیمایی ای تی آر حدود 24 سال است که در موقعیت های مختلف جغرافیایی پرواز میکند نشان میدهد هواپیمای مذکور میتواند در ایران پرواز کند، اظهار کرد: طبیعی است هر هواپیمایی ساخته میشود با توجه به استاندارها در موقعیت های جغرافیایی با محدودیت مواجه میشود، یعنی در وضعیت خاصی در مسیرهای خاصی نمیتواند پرواز انجام دهد.
منظری بیان کرد: این هواپیما هم مانند هر هواپیمای دیگری محدودیتهایی دارد و نمیتواند در مناطق گرمسیری با محدودیتهایی مواجه است که ایرلاینها باید آنرا رعایت کند. ضمن اینکه این محدودیت ها مربوط به گرما میشود. حرف غیر کارشناسی است که میگویندبه درد اقلیم آب و هوایی ایران نمیخورد.
وی با تاکید بر اینکه چنانچه هواپیما استاندارهای لازم را نداشته باشد سازمان هواپیمایی کشوری مجوز صلاحیت پرواز را نمیدهد، اظهار کرد: این هواپیما قاعدتا دارای گواهینامه صلاحیت پرواز بوده است.
وی در خصوص کاهش ارتفاع هواپیمای ای تی آر آسمان نیز گفت: طبق دستورالعملهایی که وجود دارد خلبان در نقاطی برای فرود با مرکز کنترل جهت کاهش ارتفاع هماهنگ میکند.
کارشناس حملونقل تاکید کرد: در آن موقعیت هواپیما باید ارتفاع خود را از 21 هزار پا به 17 هزار پا کاهش می داد. آن چیزی که مشخص است از اطلاعات موجود تا قبل از ارتباط رادیویی هواپیمای، هیچ موردی را نشان نمیدهد که چه اتفاقی افتاده است.
منظری افزود: آن چیزی که مشخص میکندچه اتفاقی برای هواپیما روی داده ، اطلاعات جعبه سیاه و موقعیت سقوط هواپیماست.
وی توضیح داد:کارشناسان فنی زمانیکه موقعیت افتادن هواپیما را ببیند میتواند درباره اینکه چه اتفاقی برای هواپیما افتاده، اظهارنظر کنند.
وی تاکید کرد:اظهارنظرها درباره دلایل سقوط هواپیمای ATR فرضیات اشخاص بوده و کارشناسی نیست. ارتباط رادیویی که هماکنون ثبت شده این بوده که هواپیما در آن نقطه طبق دستورالعمل ارتفاع را تغییر میداد، اطلاع داده است و مرکز کنترل این اجازه را داده است.
بیشتر بخوانید: گفتگوی خواندنى با مسافری که از هواپیمای تهران -یاسوج جان بهدر برد
وی بیان کرد:اطلاعات جعبه سیاه نشان میدهد چه اتفاقی قبل از وقوع حادثه روی داده است، اگر جعبه سیاه پیدا شود ظرف 24 ساعت قابل خواندن است. اگر هواپیما مستقیم سقوط کرده باشد اجزای هواپیما راحتر پیدا میشود اما اگر هواپیما به کوه برخورد کرده باشد پیدا کردن قطعات و جعبه سیاه آن مقداری مشکل است.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/