رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تغییر در روند تکالیف نوروزی دانش آموزان دوره ابتدایی عنوان کرد: با توجه به اینکه پیکهای نوروزی در تعمیق آموزهها به دانش آموزان چندان موثر نبودند و تکمیل آن به فرایندی پر تنش برای خانوادهها تبدیل شده بود اقدامی جایگزین برای پیکهای نوروزی در نظر گرفتیم.
وی ادامه داد: فرآیند داستان خوانی، داستان نویسی و داستان گویی جایگزین پیکهای نوروزی شد و این عمل علاوه بر آنکه فرصت آشتی با کتاب را به دانش آموزان میدهد بار تربیتی بالایی دارد و مهارتهای گفتاری و نوشتاری را تقویت میکند.
معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: دانشآموزان بنا بر علایق خود کتابی را در نظر میگیرند و طی دوران نوروز این کتاب را مطالعه میکنند و با قلم خود قصهای مینویسند.
حکیم زاده تصریح کرد: در مدارس، تبلیغ و اجبار به خرید کتابی خاص برای قصهخوانی در ایام نوروز ممنوع است و علاوه بر آن اقداماتی نظیر تهیه یک کتاب برای همه دانشآموزان به هیچ وجه توصیه نمیشود و هر دانش آموز باید کتابی متفاوت را برای ایام نوروز انتخاب کند.
وی درباره اخذ وجه بابت پیکهای نوروزی گفت: هرگونه وجهی که مدارس از خانوادهها گرفتهاند باید به آنها باز گردانند علاوه بر آن پیش از حذف پیکهای نوروزی هرگز توزیع پیک به طور متمرکز در سراسر کشور مد نظر نبوده است و در موارد محدودی که چنین مسائلی مطرح شده است، باید وجوه دریافتی به خانوادهها باز گردد.
معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: با همکاری سازمانهای مرتبط با آموزش و پرورش سعی داریم فرهنگ سازی برای احیای کتابخوانی در دانشآموزان صورت گیرد تا در تعطیلات نوروزی تمرینی برای اشاعه این فعالیت داشته باشیم و با توجه به فعالیت فضای مجازی این فرصت مناسبی است تا با کتاب آشتی کنیم.
وی با اشاره به اینکه کتابخوانی مهارتهای گفتاری و نوشتاری دانشآموزان را تقویت میکند، یادآور شد: اگر در نظر داریم، فرصتی فراهم شود که دانشآموزان مناطق محروم هم دسترسی رایگان به کتابهای داستانی داشته باشند، از کمکهای دیگران برای تهیه کتب رایگان استقبال میکنیم تا در ایام نوروز فرصت داستانخوانی و داستان نویسی برای همه دانشآموزان ابتدایی فراهم شود.
انتهای پیام/