پس از تلاش عربستان برای هسته‌ای شدن، احتمال این وجود دارد که آمریکا برای سود رساندن به شرکت‌هایش، قوانین اتمی را نادیده بگیرد و خطرات امنیتی را در جهان بالا ببرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه واشنگتن پست در مطلبی نوشت: عربستان سعودی قرار است ماه آینده میلادی شرکت هایی  را که قرار است 2 رآکتور هسته ای در بیابان‌های نزدیک خلیج فارس بسازند، معرفی و با این شرکت ها قراردادهایی به ارزش چند میلیارد دلار امضا کند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در پاییز سال گذشته با دعوت تعدادی از شرکت های خارجی تولید رآکتور هسته ای به ریاض، از آنها درخواست کرده بود که پیشنهادهای خود را برای ساخت چنین رآکتورهایی ارائه دهند. شرکت آمریکایی «وستینگهاوس» هم از جمله دعوت شدگان بود. در ماه نوامبر، مدیران اجرایی این شرکت های بزرگ تولید رآکتور، طرح های خود را به مقامات سعودی ارائه کردند.

در ادامه این مطلب آمده است: این رآکتورهای هسته ای برای «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی عامل اعتبار و قدرت بین المللی خواهد بود و گامی در جهت تطبیق این کشور با برنامه های هسته ای کشور رقیب خود ایران است؛ اما برای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا این رقابت یک انتخاب سخت و پیچیده بین تقویت شرکت های آمریکایی و مقابله با توسعه سلاح های هسته ای است. اگر دولت آمریکا بخواهد شانس شرکت آمریکایی «وستینگهاوس» را – که سابقه ای طولانی در ساخت رآکتورهای هسته ای دارد-- بالا ببرد، باید قوانین طراحی شده برای محدود کردن سلاح های هسته ای را تغییر دهد. این کار می تواند خطرات امنیتی بالایی داشته باشد و دیگر کشورهای خاورمیانه را هم ترغیب کند که چنین رویه ای را همانند عربستان در پیش بگیرند.

«جان وولفستهال»، مشاور حوزه سلاح های هسته ای و مدیر بخش کنترل تسلیحات در «شورای امنیت ملی» آمریکا در دوره باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا اعلام کرد: اگر سعودی ها بدون محدودیت بتوانند به چنین توافقی دست یابند، این مسئله می تواند عواقب خطرناکی را در منطقه به دنبال داشته باشد و یک شکست بزرگ در سیاست هسته ای آمریکا در 50 سال گذشته محسوب می شود.

به نوشته واشنگتن پست، این مسئله همچنین می تواند یک آزمون برای سیاست خارجی ترامپ و قابلیت چانه زنی او باشد. ترامپ، «جرد کوشنر»، داماد و مشاور ارشد او و «ریک پری»، وزیر انرژی آمریکا پیشتر به ریاض، پایتخت عربستان سعودی سفر کردند و با ولیعهد این کشور گفتگوهایی داشتند تا بتوانند قراردادهای بزرگی را برای شرکت های آمریکایی به وجود آورند.

«محمد بن سلمان» قرار است در ماه مارس به آمریکا سفر کند و با سفر او به این کشور، مهلت عربستان برای آغاز کار با شرکت آمریکایی وستینگهاوس – که تا حدودی با ورشکستگی مواجه است و به دنبال یافتن مشتری می گردد--به پایان خود نزدیک می شود.

واشنگتن پست در ادامه نوشت: قوانین مهم برای فروش تجهیزات هسته ای به عربستان سعودی در یک سند به نام «توافق 123» قید شده است. در واقع آمریکا 123 توافق با 27 کشور مختلف جهان دارد. توافق 123 واشنگتن و ریاض، محدودیت هایی برای عربستان سعودی در غنی سازی اورانیوم و بازتولید سوخت مصرف شده ایجاد کرده است ( از هر دوی این موارد می تواند برای تولید بمب اتم استفاده کرد).

عربستان سعودی اعلام کرده است که باید حق غنی سازی اورانیوم و استخراج معادن خود را در حالی که به «پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای» پایبند است، داشته باشد. «ترکی فیصل»، شاهزاده سعودی در ماه دسامبر در گفتگو با رویترز اعلام کرده بود که عربستان هم باید مثل دیگر اعضای «پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای» از جمله ایران، از حق هسته ای برخوردار باشد.

برخی کارشناسان بر این باورند که اگر آمریکا این رآکتورهای هسته ای را برای عربستان سعودی نسازد، شرکت «روس اتم» روسیه و یا «گروه ساخت و مهندسی هسته ای چین» چنین توافق هایی را با ریاض امضا خواهند کرد.


انتهای پیام/

گزارش واشنگتن پست از احتمال همکاری آمریکا با عربستان در زمینه ساخت نیروگاه هسته‌ای

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۰۳ اسفند ۱۳۹۶
مرگ بر ترامپ
United States of America
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۳ اسفند ۱۳۹۶
اگر امریکا به عربستان چراغ سبز نشان دهد تا روی موضوع هستی کار کند ، پس از مدتی سایر کشورهای عربی خلیج فارس نیز دنبال آن خواهند بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۸ ۰۳ اسفند ۱۳۹۶
خدا آل سعود را نابود کنه
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۶:۴۵ ۰۳ اسفند ۱۳۹۶
بن سلمان در خصوص هسته ای میخواهد مردم کشورش را گول بزند تا بگوید امریکا کشور ما را به درجه اعلا میرساند ولی نمیگوید تما م پالایشگا های نفت ما دربست در اختیار امریکاست اگر نفت نباشد یک شبه همه بالای دار اویزان هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۷ ۰۳ اسفند ۱۳۹۶
الان عربستانم بمب اتم میسازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
باید ما هم موشک اتمی بسازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
باید ما هم موشک اتمی بسازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
ما هم باید بمب اتمی بسازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
عربستان چسبیده به امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
عربستان و انرژی هسته ای وا مصیبتا!!!‏
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۹:۰۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
خودشون خسته میکنن. هیچی نیستی آمریکا تا میتونی تهدیدتحریم کن ایران به دیوانه ها باج نخواهد داد. ترامپ دیوانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
آره دیگه اگه اون عربستان بسازه واسه ادم کشی عیب نداره اونوقت ما نباید داشته باسیم فقط ننگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
اون میشه پایگاه هسته ای،بعدها تهدیدی برای اروپا.با دست خودشان گور خودشان را دارن خاک برداری میکنن.متاسفم برای آمریکا ومردم آمریکا و اروپا،چون غرق در فساد شدن و بر اعمال سیاسیون نظارت ندارن اصلا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
مرگ بر ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
پس حقوق بشر کجاست ؟؟؟؟؟؟؟؟ ی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
پس حقوق بشر کجاست ؟؟؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار