هرجا ردی از هنر پیداست خلاقیت قبل از آن جاخوش کرده تا بتواند آدمی را بیشتر سر ذوق آورد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ هنرنقطه اوج همه ابداعات زیبای بشری است که در دنیای مملو از استرس و مصائب گوناگون این روزها می تواند لبخند را به لب هایمان آورد و هنر درمانی از مصادیق بارزی است که در درمان بیماری های روحی روانی توسط متخصصین بارها امتحان  و سربلند شده است.
علاوه بر موسیقی؛کارشناسان با استناد ثابت کرده اند که هنرهای دستی می توانند تا حدود زیادی از آلام بیمارانی که از ناراحتی های روانی رنج می برند کم کند.

هنر به اضافه خلاقیت//کار آفرینی با هنر تا کردن کاغذ
یکی از هنرهای جدید سالهای اخیر كويلينگ هنر پيچاندن رشته های كاغذی می باشد که پیچاندن نوارهای کاغذی به شیوه ای خاص است و سپیده عبدالملکی کارآفرین برتر در سال۹۳ در کارگاه کوچک خود در استان کرمانشاه همراه با گروه۴نفره اش این هنر زیبا را به علاقمندان آموزش می دهد.

این هنر را چگونه و نزد چه کسی آموزش دیدید؟

در سال ۹۲ به صورت اتفاقی عکس های کتابی که ترجمه نشده بود توجه ام را جلب کرد،همین باعث شد تا آن را ترجمه و با بارها آزمون و خطا شروع به یادگیری کنم.
اوایل چون معلمی برای این هنر نداشتم به سختی می توانستم طرح مورد نظر را همان طور که می خواهم برش دهم و به اثری که دلخواهم بود تبدیل کنم اما تمرین و پشتکار باعث شد تا روش های جدیدتری هم ابداع کنم و بتوانم همان را آموزش دهم.

کار آفرینی با هنر تا کردن کاغذ

قبل از آشنایی با این هنر خاص در چه زمینه ای فعالیت داشتید؟

من مدرس آموزشگاه های زبان و کمک مربی در رشته یوگا بودم و مدیریت یک انتشارات را به عهده دارم.
اما پس از آشنایی با این هنر،عمده فعالیتم را به این سمت سوق دادم و سبک کاری ام را با توجه به نیازها و سلایق به روز می کنم.
هم اکنون به خط های اصیل و ایرانی چون نستعلیق روی آورده ام و با الهام از این خطوط ناب تابلوهایم را طراحی می کنم.

چه کسانی در این راه همراه یا مشوق شما بودند یا هستند؟

پس از اینکه با مطالعات و تست های مختلف آموزشم را که به طور کامل شخصی بود را به اتمام رساندم خواهرم را آموزش دادم
و با همراهی دو خانم دیگر گروهی دوستانه تشکیل دادیم تا بتوانیم فعالیت بیشتری داشته باشیم .
دوستان بسیاری در سایت و کانالهای فضای مجازی حمایت های معنوی را در قالب تشویق هایی که نشانه هنر دوست بودنشان است را به ما هدیه دادند.

هنر به اضافه خلاقیت//کار آفرینی با هنر تا کردن کاغذ
اما از جانب مسئولین فقط وعده های کاغذی دریافت کردیم و هنوز نتوانستم از طریق هیچ نهادی این هنر را ثبت کنم و نه جزو صنایع دستی محسوب می شود و نه هنرهای تجسمی است زیرا قوانین دست و پا گیر و استانداردهایی که نیاز به اصلاح یا بازنگری دارد مانع از ثبت این هنر خاص در استان کرمانشاه و حتی ایران می شود.
به جرات می توانم بگویم که تمامی ظرایف این هنر را آموخته ام و می توانم آن را همان طور که در کشورهای مختلف وجود دارد آموزش دهم.

راجع به این هنر بیشتر توضیح دهید؟
این هنر به طور کلی شامل سه دسته می شود:كويلينگ(هنر پیچاندن نوارهای کاغذی)،اوریگامی(هنر تاکردن کاغذ)پیپرکاتینگ(برش کاغذ) که من در مجموع از هر سه این روشها استفاده می کنم که به كويلينگ معروف است و آن را ملیله کاغذی نیز می نامند.
در قاب هایی که برای طرح ها استفاده می کنم گاه در سفارش ها از پارچه برای تنوع بهره می گیرم و در طرح اصلی نیز جهت نوآوری علاوه بر استفاده از روش های مختلف ،گل های خشک و مروارید و روبان های رنگی را به کار می گیرم که در نمایشگاههای برگزار شده بسیار مورد توجه قرار گرفت.
در چه نمایشگاههایی حضور داشتید؟

سال۹۳در نمایشگاه توانمندی بانوان غرب کشور که اولین حضورم با این هنر بود کارآفرین برتر شدم.
در سال۹۴نیز در نمایشگاه هنری سین هشتم که در باغ موزه هنرهای ایرانی برگزار شد حضور داشتم و آثارم با استقبال خوبی مواجه شد و این باعث خرسندی و انرژی مضاعفی بود تا جهت ثبت این آثار بیشتر تلاش کنم اما با کم مهری ها هنوز نتوانسته ام این مهم را انجام دهم.

دلیل اصلی نپذیرفتن منبت کاغذ به عنوان یک هنر چیست؟

مهم ترین دلیل استفاده از کاغذ و در پی ان تجدیدناپذیر بودن و قطع درختان برای تولید کاغذ است در حالی که هنر چرم که منجر به ذبح یا کشتن حیوانات می شود مورد پذیرش است.
البته باید یاداور شوم که من از بقایای کاغذهای دور ریختنی بهره می گیرم و برای رشد صحیح این هنر گام بر می دارم اما حمایت ها در جهت تضعیف این هنر سرشار از ظرافت است که گاه انگیزه ام را کم می کند اما تنها عامل رغبت برای گسترش این هنر دلگرمی دوستان هنرمندی است که اصول زیباشناسی را در آن می بینند.

برای ثبت آثارتان چه اقداماتی انجام دادید؟

از آن جایی که مولف،مترجم و مدیر انتشارات هستم از روند ثبت آثار و قوانین آن مطلع هستم اما ۳سال است که از طریق ثبت سامانه در اداره ارشاد اسلامی اقدام کرده ام و جوابی دریافت نکردم.
بارها به اداراتی مثل میراث فرهنگی و سازمان فنی حرفه ای مراجعه کردم اما نتوانستم به مسئولان بقبولانم که موازینی برای هنر تعریف کنند تا بشود رسمیتی به آن بخشید.

تاثیر هنر به ویژه این نوع خاص را در زندگیتان چطور می بینید؟

من فعالیت های گسترده ای به ویژ ه ترجمه در زمینه پژوهش برای دانشگاههای استان داشتم اما حس خوشایند در یادگیری کویلینگ سبب شد به سمت هنر سوق پیدا کنم و این تجربه به اذعان هم گروهی های هنرمندم مشترک است و همین حس متعالی امید را در ما زنده نگه می دارد تا حضور در نمایشگاههای بین المللی را در اهداف بلند مدت داشته باشیم.

 

انتهای پیام/پ

خبرنگار :سپیده امیری

 

برچسب ها: هنر ، صنایع دستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.