آذری جهرمی گفت: در نوآوری و خلاقیت که خمیرمایه رشد اقتصادی آینده دنیاست، بین زن و مرد فرقی نیست.

گزارش از سمینار تخصصی نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات در توان افزایی زنانبه گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروز هشتم اسفند 1396 در آستانه سالروز ولادت حضرت زهرا (س) نشستی تخصصی با عنوان "نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات در توان افزایی زنان و دختران" در سالن همایش‌های شهید قندی برگزار شد.

این نشست با حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور و معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، جمعی از مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و تعدادی از بانوان فرهیخته برگزار شد.  

در نوآوری و خلاقیت فرقی بین زن و مرد نیست/از هیچ زنی اختلاس، فساد یا تبانی ندیده‌ام

آذری جهرمی در سخنرانی‌اش طی این نشست، ضمن اشاره به این مناسبت خجسته اذعان داشت فاطمه زهرا (س) در عین اینکه یک زن بود الگوی تشخیص موقعیت و بیداری و زمان شناسی بود. او برای ولی زمان خودش سیاستمداری بصیرتر از عمار، فداکارتر از مقداد و یاری نزدیکترتر از ابوذر و سلمان بود که هیچ مردی چنین مقامی نداشت. لذا حضرت زهرا (س) برای ما الگو ست که مسیر را در امور زنان به ما نشان می دهد. 

وزیر ارتباطات در رابطه با موضوع همایش امروز گفت: در عصر انقلاب صنعتی که دستاورد آن فناوری اطلاعات است، نوآوری و خلاقیت خمیر مایه رشد اقتصادی آینده دنیا است. در خلاقیت جنسیت فرق ندارد و زن و مرد برابرند. وقتی خلاقیت خمیر مایه اصلی کسب و کارهای نوپاست، پس در توسعه اقتصاد آینده دنیا بین زن و مرد فرقی وجود ندارد. در جامعه 50 درصد جمعیت زنان هستند و نادیده گرفتن آنان یعنی از دست دادن نیمی از ظرفیت کشور. اقدام در این راستا یک شعار یا کالای لوکس نیست بلکه یک ضرورت است.

وی ادامه داد: به همین دلیل در دنیا به این موضوع توجه شده است؛ در کشور ما هم بانوان در بسیاری از این بخش ها موفقیت های زیادی را کسب کرده اند و حتی برخی مدیر عامل شرکت های موفق و بزرگ هستند که این‌ها در گذشته وجود نداشته است. این ها نتیجه‌ی زمینه سازی دولت و روند طبیعی دنیا در این حوزه است. با وجود این ظرفیت 50 درصدی، اگر کسی در این حوزه خدمتی انجام دهد، منتی بر کسی ندارد، زیرا یک ضرورت است.

در نوآوری و خلاقیت فرقی بین زن و مرد نیست/از هیچ زنی اختلاس، فساد یا تبانی ندیده‌ام

آذری جهرمی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: به طور طبیعی وقتی از اشتغال بانوان سخن می‌گوییم، بحث تضارب این اشتغال با وظایف آنان در خانواده مطرح می‌شود. کسب و کارهای نوپا  این امکان را دارند که زنان به عنوان مثال در محیط خانه به فعالیت اقتصادی بپردازند و در عین حال وظایف خود  در خانواده را نیز انجام دهند. این امکان بستر فناوری اطلاعات ایجاد شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص ادامه داد: ما باید شرایط این موضوع را ایجاد کنیم، موانع سنتی را برداریم و اعتماد به نفس را به خانم‌ها برگردانیم. همچنین ما باید تلاش کنیم از ظرفیت نگاه مثبت دین و مذهب خود به زنان در اقتصاد آینده کشور استفاده کنیم. همانطور که مشاهده می‌کنید تلاش‌های زیادی می‌شود تا زنان را مقابل نظام جمهوری اسلامی قرار دهند؛ لذا هوشمندی ما در این خصوص این است که با استفاده از ظرفیت‌های موجود، زنان در اقتصاد نقش‌آفرینی کنند و به جایگاه واقعی خود در جامعه برسند.

وی در توضیح اقدامات وزارت ارتباطات در این حوزه اظهار داشت: در وزارت ارتباطات در موضوع توانمندسازی زنان در مباحث مذکور، اقدامات زیادی صورت گرفته است و به طور جدی در حال پیگیری است. بحث توجه به بانوان در انتصابات دولتی و توانمندسازی آنان از ضرورت‌های مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد و تا الآن نیز تلاش ما این بوده که آن‌ها را محقق کنیم.

آذری جهرمی در این خصوص ادامه داد: من در مدتی که در مسئولیت‌های مختلف بودم هیچگاه ندیدم که خانمی به عنوان مثال اختلاس کرده باشد، فسادی مرتکب شده باشد و یا در مسائل اداری تبانی کرده باشد یا مشکلی داشته باشد.

سورنا ستاری نیز به عنوان یکی از میهمانان ویژه به سخنرانی پرداخت. ستاری در ابتدای سخنان خود با انتقاد از برخی آمارها که درباره مهاجرت نخبگان منتشر می‌شود که گاهی ظلم است، گفت: کشور ما قبل از انقلاب 170 هزار دانشجو داشت؛ 100 هزار دانشجوی ایرانی هم در خارج تحصیل می‌کردند که اکثر آن‌ها در آمریکا بودند و ما از نظر تعداد دانشجوی خارجی در آمریکا، در بین کشورهای دنیا اول بودیم. از بین کل دانشجویان ایرانی فقط حدود 23 درصد آن‌ها زنان بودند. اما الآن ما 4/7 میلیون دانشجو در کشور داریم که تعداد دانشجوهای ما در آمریکا به 10 هزار و 500 نفر کاهش یافته است و در بین کشورهای دنیا، کشور سیزدهم از لحاظ دانشجو در آمریکا هستیم. همچنین 57 درصد ورودی امسال دانشگاه‌ها نیز خانم‌ها بودند که برخی سال‌های گذشته، تا 63 درصد هم داشتیم و خروجی دانشگاه‌های ما، 49 درصد خانم‌ها هستند.

در نوآوری و خلاقیت فرقی بین زن و مرد نیست/از هیچ زنی اختلاس، فساد یا تبانی ندیده‌ام

ستاری در ادامه به موضوع نشست امروز پرداخت و گفت: در حوزه کسب و کار های نوپا مشکل اصلی عدم وجود زیست بوم مناسب این حوزه است. نیازهای مختلفی در این حوزه وجود دارد و فقط پول نیست، پول و به خصوص پول وابسته به نفت که با یک تغییر از بین می‌رود، کارساز نیست. انقلاب دیجیتالی کشور را به طور کلی از یک محیط به محیط دیگری میبرد. 30 الی 40 درصد اقتصاد دانش بنیان، مربوط به حوزه ict است.

 وی در ادامه افزود: این کسب و کار ها باید با نظام طبیعی بازار رشد کنند؛ زیست بوم مناسب این حوزه باید ایجاد شود و بخش خصوصی سرمایه گذاری کند. به عنوان مثال استارت آپی که هفته ای هفت درصد رشد دارد به طور طبیعی مورد استقبال همه سرمایه گذاران قرار می‌گیرد. کارآفرینی که راه حل مشکل اشتغال است، با مشاغل روزمرگی و استخدامی سازگار نیست.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: متاسفانه نفت، اقتصاد کشور ما را مسموم کرده است و با فرض اینکه "بچه پولدار" هستیم، به سمت ایجاد شغل‌های استخدامی با پول نفت رفته‌ایم. در رابطه با فعالیت زنان در حوزه فناوری اطلاعات، اکو سیستم مناسب نداریم. در حال حاضر، حدود 25 درصد مدیران و اعضای هیئت مدیره شرکتهای دانش بنیان زنان هستند.

ستاری در خصوص مشکلات زنان در کسب و کار های نوپا گفت: در زیست بوم فعلی کسب و کارها در کشور ما کارآفرینی توسط زنان بسیار سخت است. در جهان 72 درصد زنان پس از ازدواج و حدود 82 درصد پس از بچه دار شدن، تمایلی به ادامه کار ندارند. به دلایلی از این دست، سرمایه گذاران از ایده خانم‌ها کمتر استقبال می کنند. متاسفانه زن باید خودش را به سرمایه گذار اثبات کند ولی مرد اثبات شده است. این باعث شده فقط 5 تا 10 درصد ایده های خانم ها توانسته اند به مرحله سرمایه گذاری برسند و در دنیا حدود 10 درصد اقتصاد مربوط به زنان است.

وی در این خصوص ادامه داد: در حوزه‌ی Ict قدرت بدنی ملاک نیست که بخواهیم بین زن و مرد فرق بذاریم، بلکه هوش لازم دارد. امروز 55 درصد فارغ‌التحصیلان رشته‌های کامپیوتری در کشور، زنان هستند، اما در حوزه کسب و کار این چنین نیست. لازمه‌ی اصلاح این موضوع این است که خود بانوان اقدام و  فضا را اصلاح کنند؛ باید توجه داشت که هر تغییری هزینه دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۸:۵۸ ۰۹ اسفند ۱۳۹۶
که اینطور
Germany
ناشناس
۰۸:۴۴ ۰۹ اسفند ۱۳۹۶
دلیل و مشکل اختلاس پیدا شد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۰۹ اسفند ۱۳۹۶
شاید با خانوما خیلی کار نکرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۰۹ اسفند ۱۳۹۶
يه خانم توو گمرك يكي از شهرها جنوب (بوشهر) دوازده ميليارد اختلاس كرده
Iran (Islamic Republic of)
كاوه
۰۸:۰۰ ۰۹ اسفند ۱۳۹۶
اختلاس، اختلاسه بين زن و مردش فرقي نميكنه،،شايد به خاطر اينكه خانمها تعداد شون توو پست هاي مديريتي كمتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۰ ۰۹ اسفند ۱۳۹۶
بالاخره شیطان ممکن که هر کسی را فریب دهد زن یا مرد نداره
Iran (Islamic Republic of)
زیبا
۲۳:۴۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
سلام آقای وزیر
درسته خانما اختلاس نمی کنن ولی اکثر اختلاس گران از یک زن دستور گرفتن البته این نظر منه که می تونه اشتباه باشه خودمم زنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
چطور؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
التماس میکنم سرعت اینترنت رو بالا ببرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
ایشالا که همینطور بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
اگه بتونه مشکل نقاط کور وای فای رو حل کنه نابغه است
Germany
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
چه خوبه پس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
انسان و وزیر دوست داشتنی کابینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
مگه دارییییییم مگه میشششششه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
چرا با وجود افزایش قیمت ولی انقدر سرعت اینترنت کنده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
تعرفه اینترنت قرار نیست بیاد پایین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
دمتگرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
دمتگرم جهرمی
Germany
ناشناس
۱۵:۳۹ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
احسنت به داداش جهرمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
درود بر آذری جهرمی
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۵:۲۰ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
ایول به وزیر ارتباطات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
ایول به وزیر ارتباطات
آخرین اخبار