یک تحلیلگر عراقی در گفتگو با اسپوتنیک گفت بغداد باید از رویکرد نظامی غربی فاصله بگیرد و با روسیه ارتباط نظامی بیشتری برقرار کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، یک تحلیلگر مسائل امنیتی عراقی گفت اکنون که ناکارآمدی «رویکرد نظامی غربی» برای بغداد آشکار شده است، سران عراق برای تقویت دفاعی کشور خود باید به روسیه روی بیاورند.

حکیم الزمیلی، رئیس کمیته دفاعی و امنیتی پارلمان عراق پیش از این گفته بود دولت عراق برای دفاع از حریم هوایی خود، تمایل دارد سامانه دفاع موشکی اس-400 روسیه را خریداری کند.

معتز عبد الحمید، رئیس مرکز راهبرد و امنیت عراق در مصاحبه‌ای به اسپوتنیک گفت عراق باید به واردات تسلیحاتی خود تنوع ببخشد و تسلیحات روسی بیشتری خریداری کند. عراق پیش از حمله آمریکا در سال 2003، عمدتا از تسلیحات ساخت روسیه استفاده می‌کرده است.

این تحلیلگر گفت: «سران عراق باید نیاز به در نظر گرفتن راهبرد نظامی شرقی را درک کنند. راهبرد نظامی غربی که ما از سال 2003 اتخاذ کرده ایم ناکارآمد بوده و نتوانسته است کنترل لازم بر عملیات نظامی را در اختیارمان بگذارد.»

وی گفت: «برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس ترجیح می‌دهند عراق تحت سلطه آمریکا باقی بماند. آمریکایی‌ها به نوبه خود نمی‌خواهند عراق به سامانه دفاع موشکی اس-400 دست یابد و می‌گویند تا زمانی که ارتش آمریکا از خاک عراق خارج نشده است، ارتش این کشور باید در چارچوب توافق‌های میان بغداد و واشنگتن عمل کند.»

این تحلیلگر مسائل امنیتی معتقد است با توجه به موانع کنونی، «عراق و روسیه نمی‌توانند در آینده نزدیک توافق فروش این سامانه دفاعی را به امضا برسانند.»

وی در پایان سخنان خود گفت: «به نظر می‌رسد همانند دوران طولانی و طاقت‌فرسای جنگ با تروریست‌ها که نزدیک به یک سوم خاک عراق را اشغال کرده بودند، ضعف دفاعی بغداد ادامه خواهد یافت.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار