در گفتگوی 18:30 مطرح شد:

تشریح عملکرد کارگروه ملی سازگاری با کم آبی /به جز 12 استان مابقی استان ها بحران کم آبی دارند

مدیرکل امور غلات وزارت جهاد کشاورزی گفت: وضعیت منابع آب کشور نگران کننده است و غیر از 12 استان مابقی در شرایط بدی هستند.

تشریح عملکرد کارگروه ملی سازگاری با کم آبی /به جز 12 استان مابقی استان ها بحران کم آبی دارندبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حاج رسولی ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر در خصوص تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی و اقدامات موثر برای مقابله با بحران کم آبی اظهار داشت: طی چند سال اخیر به دلیل کاهش بارندگی ها میزان ورودی  سد ها  کم شده است؛ این کارگروه برای مقابله با مشکل کم آبی در سراسر کشور تشکیل شده است و  قرار نیست که فقط در حد حرف باقی بماند  تا پایان سال وارد فاز عملیاتی خواهیم شد .

وی ادامه داد:به طور مثال بر روی کشت های متناسب با هر استان تاکید می کنیم ضمن اینکه فرهنگ سازی نیز باید صورت پذیرد.

عزیز کرمی تصریح کرد:هدف اصلی در این کارگروه این است که آب را خرد نکنیم و مدیریت آب یعنی اینکه این موضوع را در بعد کلان ببینیم و مدیریت را بخش بخش نکنیم و باید به موضوع آب به صورت یکپارچه نگاه کنیم ضمن این هر دستگاهی وظایف ذاتی را به نحو احسن انجام دهد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران درخصوص میزان هدر رفت آب در حوزه کشاورزی گفت: باید کاری کرد تا با کمترین آب بیشترین محصول را استخراج کنیم . ما در این خصوص رشد داشته ایم ولی هنوز در بهروری آب در کشاورزی به استاندارد جهانی نرسیده ایم.

وی درباره ضمانت اجرایی مصوبات این کارگروه گفت: بزرگترین ضمانت اجرایی حضور وزاری مرتبط با این موضوع در کارگروه است و تا قبل از سال 97 وارد فاز عملیاتی خواهیم شد.

حاج رسولی ها تصریح کرد:دولت در این راه قدم گذاشته ولی در این حوزه   همکاری مردم  و به ویژه کشاورزان نیز بسیار مهم است.

 بر اساس این گزارش عزیز کرمی مدیر کل امور غلات وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص اظهار داشت: وضعیت منابع آب کشور نگران کننده است و غیر از 12 استان مابقی در شرایط بسیار بدی هستند.

وی ادامه داد:پیشنهاداتی را در حوزه بهره وری مصرف آب در بخش کشاورزی به استان ها ارسال کردیم تا برای هر استان جداگانه تصمیم گیری شود و محصولات کم آب بر را کشت نماییم.

عزیزکرمی تصریح کرد:تصمیم گیری در هر استان بر اساس سیاست های کلان توسط مسئولین هر استان صورت می گیرد و وزارت نیرو در هر استان میزان آب تخصیص یافته به کشاورزی را مشخص خواهد کرد.ضمن اینکه هدف اصلی ما حفظ گیاهان باغی و تولید محصولات کم آب بر است.

وی درباره بهره وری آب گفت: در 4 سال گذشته به طور متوسط 6 درصد بهروری را افزایش داده ایم و این بهره وری با توسعه کارهابی زیر بنایی صورت می پذیرد برنامه ما بهبود این رقم است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار