روز درختکاری بهانه‌ای برای دوباره زیستن

در روز درختکاری قرار سبز می گذاریم و همدیگر را به کاشت و حفظ این موجود زیبای خداوندی سفارش می کنیم.

  به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ با دست هایمان نهال کوچک را به خاک سرد اسفند می سپاریم و آفتاب، گرمای خود را هدیه راه طولانی اش می کند و آب، با پاکی اش بدرقه شکفتن اش می شود. زمینِ سبز، دوست داشتنی و خیال انگیز است. چشم را نوازش می دهد و زبان را به تسبیح وا می دارد.

تقویم پر است از روزهایی که متفاوت تر از بقیه ی روزها جلوه می کنند و با خودشان پیام های خاصی را به همراه می آورند. حالا آخرین برگ های این روز شمار ورق می خورد و خودش را برای ورود به سالی دیگر آماده می سازد. به نیمه ی اسفندماه که می رسیم، عبارتی خاص بر روی صفحه تقویم به چشم مان می خورد : روز درختکاری،روزی که باید دست دوستی ، به سوی طبیعت دراز کنیم و پیوندی عمیق و محکم را با آن برقرار سازیم.

درخت ، زندگی است و باید برای حفظ این زندگی همه با هم درخت بکاریم تا با این فرهنگ سازی علاوه بر حفظ و توسعه جنگل های کشورمان، سرزمینی سبز و رویای دلپذیر را در تمام فصل ها با شکفتن جوانه های زیبا بر شاخسار های خشکیده اش  نمایان شود و آن روزهای گرم تابستان و چشیدن میوه شیرینش، تا روزهای زیبای پاییز و هزار رنگ شدن برگ ها و برگ ریزان و خش خش آن زیر پای عابران و تماشای دیدن ساقه های پوشیده از برف سفید در دل زمستان همگی رؤیایی و تماشایی و به مدد وجود درختان زیبا ممکن می شود.

 

به مناسبت روز درختکاری / درختی برای زندگی!

۲۰ گام برای کاشت یک نهال

 آرزمجو کارشناس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ گفت: ابتدا باید بدانیم که کدام گونه، مناسب ترین نوع نهال برای منطقه ما است، و گونه انتخاب شده را از نظر سازگاری با شرایط آب و هوایی نوع خاک، گلدهی، پر محصولی  و مقاوم بودن به آفات و بیماری ها مورد توجه قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه برای موفقیت بیشتر، باید نهال های پیوندی، یک یا دو ساله را انتخاب کرد، افزود: نهال ها را باید از افراد و مکان های معتبر و شناخته شده، تهیه کرد زیرا  از ورود نهال های آلوده به آفات و بیماری ها به باغ ها جلوگیری می شود.

آرزمجو اظهار کرد: باید توجه داشت در زمان حمل و نقل، ریشه های نهال نباید در معرض هوا قرار گیرد و قبل از آن نقشه ی  باغ را ابتدا روی زمین پیاده کنند، سپس محل کاشت دقیق نهال ها را تعیین کرده و علامت گذاری کنید.

کارشناس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان جنوبی گفت: درختان باید بصورت مربع و یا مستطیل و در اراضی شیبدار روی خطوط تراز قرار گیرند و براساس نوع درخت و جنس خاک چاله هایی به شعاع ۵۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر و گودی ( ارتفاع) ۶۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر حفر شوند.

 

به مناسبت روز درختکاری / درختی برای زندگی!

وی ادامه داد: هنگام گودبرداری، خاک رویی را به عمق یک بیل در یک سمت و خاک زیرین را در سمت دیگر چاله ریخته و قبل از کاشت نهال ها با یک هرس مناسب، ریشه هایی شکسته، زخمی و آسیب دیده را حذف کنند.

آرزمجو افزود: برای پیشگیری از آلوده شدن ریشه‌ها به بیماری ها، باید ریشه‌های نهال‌ها را در محلول ضد عفونی، سم بلو میل یا سموم قارچ کش (۳۰۰ گرم)، خاک رس (۱۰ کیلوگرم)، کود دامی (۱۰ کیلوگرم) و آب (۱۰) لیتر، فرو برده و بعد در چاله‌ها بکارند.

کارشناس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: خاک رویی جدا شده چاله را با حجم خودش و کود پوسیده ، مخلوط کرده و در ته چاله ریخته و بعد از آن نهال ها را به طور مستقیم به نحوی در چاله قرار دهند که محل پیوند حتما بالای سطح خاک قرار گیرد.

وی ادامه داد: گودال را با خاک پر  و با فشار دادن خاک با پا، فاصله ها و هوای اطراف ریشه ها را از بین برده و  نهال ها را باید بلافاصله آبیاری کنند.

آرزمجو اضافه کرد:  نهال های تازه را حتما به یک قیم بسته و از تکان خوردن و خم شدن آن ها جلوگیری کنند. بهتر است درختان جوان را در چند سال اول از تنه و جلوگیری از سوختن و پوست انداختن درخت، رنگ سفید پلاستیکی بزنند.

وی افزود: برای جلوگیری از جویدن تنه به وسیله حیوانات جونده نوعی حفاظ از مقوا، گونی و دور ساقه درخت قرار دهند.

به مناسبت روز درختکاری / درختی برای زندگی!

 

کاشت بیش از ۴۱۸ اصله نهال در خراسان جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ گفت: ۴۱۸ هزار و ۵۰۰ اصله نهال همزمان با آغاز هفته منابع طبیعی و روز درختکاری در استان توزیع می شود.

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: توليد نهال جنگلی يكی از اساسی ترين اقدامات و زمينه ساز اجرای ساير پروژه ها از جمله ايجاد فضای سبز پارک ها و جنگل كاری ها، توسعه درختكاری، بوستان های روستايی ، نهضت سبز است.

وی با اشاره به اینکه سه نهالستان در استان در شهرستان های بيرجند، طبس و اسديه فعال است تا با توجه به تنوع اقليمی و گستردگی استان بتواند نياز منطقه را تأمین کند،اظهار کرد:این امر می تواند از طرفی با ترويج و تشويق عمومی به موضوع مهم درختكاری و انجام رسالت سرسبزی اين مرز و بوم بيش از پيش توسعه دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی نهال های تولیدی در نهالستان های استان را شامل گونه های سوزنی و فلسی برگ مانند کاج تهران، سرو شیراز، سرو خمره ای ، گونه های پهن برگ از جمله سنجد، اقاقیا، زبان گنجشک، زیتون تلخ، ارغوان و آیلان عنوان کرد.

نصرآبادی اضافه کرد: این نهال ها برای کاشت در هفته منابع طبیعی (۱۵ تا ۲۱ اسفندماه) در اختیار دستگاه های دولتی و خصوصی، شوراها و دهیاران و عموم مردم به صورت رایگان توزیع می شود در حالی که تولید هر اصله نهال حداقل۶۰۰۰ هزار ریال برای منابع طبیعی هزینه دارد.

وی بیان کرد: با توجه به تجربیات سال های گذشته پیش بینی می شود با توزیع این تعداد نهال حدود ۴۰۰ هکتار به فضای سبز استان افزوده شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت:در سال جاری تعداد ۱۵۹ هزار اصله نهال تولید شده است که این نهال‌ها در سال ۹۸ و ۹۹ در استان توزیع خواهد شد.

به مناسبت روز درختکاری / درختی برای زندگی!

حفاظت و کاشت درختان بسیار مهم است چرا که درختان علاوه بر این که کیفیت هوا را به دلیل انجام فتوسنتز، افزایش داده و آلودگی‌ هوا را کاهش می دهند، تولید اکسیژن برای انسان ها و سایر موجودات فراهم کرده و زیستگاه حیات وحش هستند. همچنین کارکردهای زیبایی‌شناختی، دارند و برخی از آن ها به دلیل خواص دارویی مهم هستند. همه این عوامل سبب می شود که برای درختان به عنوان موجودی با ارزش احترام قائل شویم و حفاظت و کاشت آن ها را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهیم.

گزارش:طیبه اکبرآبادی

انتهای پیام/ط آ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
روز درختکاری مبارک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
شهرداري ها بايد به مردم نهال بدن تا بكاريم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
شهرداري ها بايد به مردم نهال بدن تا بكاريم