همایش هزاره بابا طاهر با هدف تجلیل از این مقام عرفانی در همدان برگزار شد.

برگزاری همایش هزاره بابا طاهر در همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ آیت الله غیاث الدین طه محمدی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان با تاکید بر استمرار همایش تجلیل از مفاخر و فیلسوفان همدان گفت: باید هزاران همایش برای شناختن ابعاد شخصیتی و فضیلت عارفان و فیلسوفان همدان برپا شود.

وی در همایش هزاره باباطاهر بیان داشت: فیلسوفان و عرفای همدان مانند باباطاهر و عین القضات در زمان حیاتشان ریاضت های بسیاری کشیده اند تا فضیلت خلق کنند که اکنون ما وارث این فضائل هستیم.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان در ادامه افزود: قشر دانشگاهیان و حوزویان و فرهیختگان رسالت سنگینی برای اشاعه و شناسایی فضیلت های برجای مانده از عارفان و دانشمندان همدان بر عهده دارند.

آیت الله محمدی از دانشگاه بوعلی سینا برای حمایت علمی از همایش هزاره باباطاهر قدردانی کرد و خاطرنشان کرد: دانشجویان این مرکز علمی بیش از دیگران باید برای فرهنگ و هنر همدان تلاش کنند.

وی با اشاره به سرگذشت عرفای همدان مانند عین القضات و میر سیدعلی همدانی گفت: مطالعه زندگی پرفراز و نشیب زندگی این عرفا و فیلسوفان بر همه ایرانیان واجب و برای همدانی ها واجب تر است.

نماینده ولی فقیه در استان یادآور شد: در ظاهر و باطن این عرفا نور و معرفت الهی می جوشد و ما هم باید ذره ای از این انوار الهی بهره مند شویم.

آیت الله محمدی به اهمیت این همایش ها و تجلیل از بزرگان آب و خاک همدان اشاره کرد و افزود: این محافل کافی نیست و شاید یک هزارم از ابعاد شخصیتی این عرفا را نمایان کند.

وی اظهار کرد: خروجی همایش ها باید برای عموم مردم سودمند و غنی باشد تا شرکت کنندگان بتوانند زاد و توشه ای از معرفت و عرفان بردارند.

سال 96 از سوی استاندار همدان به نام بابا طاهر نامگذاری شده و در این راستا همایش ملی  هزاره بابا طاهر با همکاری فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان و دانشگاه بوعلی سینا امروز برگزار شد.

بابا طاهر، شاعر و عارف نامی ایران است که در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم می زیسته و به دلیل وارستگی و دل بریدن از تعلقات دنیوی، لقب عریان گرفت.

دو بیتی های شورانگیز با لهجه دلپذیر لری، مهمترین اثر ادبی به جای مانده از باباطاهر عریان است که برآمده از روح لطیف و قلب پر سوز اوست .

آرامگاه بابا طاهر در همدان با مجموعه منشورهایی مزین به همین دوبیتی های عارفانه و شورانگیز میعادگاه دوستداران شعر و ادب از سراسر جهان است.

انتهای پیام/غ

ضرورت استمرار تجلیل از مقام عرفا و فیلسوفان همدان

 

 

برچسب ها: باباطاهر ، امام جمعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار